De winter in Griekenland

Zouden de mensen die in Griekenland wonen mij kunnen vertellen hoe ze de wintermaanden doorbrengen? Gaan jullie terug naar Nederland? Hebben jullie tijdens de wintermaanden een andere baan in Griekenland?
Ben benieuwd!!!

In de winter kun je moeilijk werk vinden. Waar veel werk in te vinden is, is bijv. het plukken van olijven, best zwaar werk voor weinig geld (zo’n 35 euro per dag).
In steden kun je als je geluk hebt werk in een bar vinden, maar daar houdt het ook mee op.
Ik blijf in de winter hier, leef van mijn gespaarde geld van de zomer en de uitkering die je van het Griekse OAED krijgt (zo’n 330 euro per maand). Ik ga altijd wel een paar weken naar Nederland, meestal ergens in november en dan nog even in maart, vlakvoor het seizoen weer begint.
De dagen breng je door met relaxen, tv-kijken, koffie drinken met vrienden etc.

Krijgt iedereen zo’n uitkering als die daar woont?

Mag ik vragen wat jij doet in Griekenland? Heb je een eigen bar of cafe of zoiets dergelijks?

Groetjes,
NooN

Hi NooN, je krijgt alleen een uitkering als je 2 seizoenen (minimaal 6 maanden) in loondienst hebt gewerkt en ook verzekerd bent geweest via bijv. IKA of TAXI. Daarna kom je in aanmerking voor deze werkloosheidsuitkering. Wel hoop papierwerk en kost veel tijd om het te regelen.
Als je een eigen bedrijf hebt dan krijg je volgens mij die uitkering niet, maar ben ik niet zeker van.

Hej Kriti, harstikke bedankt voor je snelle antwoord !