de vesting van Ajlun

Ajlun ligt +/- 20km ten noordwesten van Jerash en is zo ongeveer het begin van de Vallei van de Jordaan, zoals te zien is aan het groene landschap met een diversiteit aan bomen. Ajlun is een rustig stadje met slechts 1 bezienswaardigheid: de moskee. Voor de trots van Ajlun moet je zeker naar de middeleeuwse vesting, gebouwd op een heuvel net buiten de stad. Hoewel er veel prachtige monumenten en bezienswaardigheden zijn in Jordanië, vond ik dit toch 1 van de hoogtepunten. Dit kwam niet alleen doordat het er zo heerlijk rustig was, of dat ik daar een Nederlandse vrouw ontmoette die een week bij haar man op vakantie was die gestationeerd was op de Golanvlakte en haar verhaal diepe indruk op me maakte, maar je hebt er ook een fantastisch uitzicht over de Vallei van de Jordaan en het is heerlijk om rond te dwalen in de kamers en gangen, die mooi en sfeervol verlicht zijn.
Een paar feitjes over de vesting: er is een parkeerplaats bij het loket (toegang is een paar euro) en van daaruit kan je te voet naar de vesting, maar dit is echt een hele steile weg! Deze vesting is in Jordanië het enige voorbeeld van middeleeuwse architectuur die volledig door Arabieren werd ontworpen en de Zwitser Burckhardt (die ook de stad Petra herontdekte) lokaliseerde het fort in 1812.
Het is echt een aanrader om deze vesting te bezoeken, alleen al voor het schitterende uitzicht en de mooi verlichte kamers en gangen. En het is meteen een mooie start om de rest van het groene en noordelijke deel van Jordanië te verkennen.:thumbsup: