Ik zou iedereen die interesse heeft in het nog échte Spanje willen aanraden eens een heel andere kant op te gaan. Wij komen al jaren in het noorden van Spanje, in Asturias, Cantabria en País Vasco. Comillas (aan zee!) is een goede uitvalsbasis om tochten te maken naar de Picos de Europa, een fantastisch gebergte met kleine, hooggelegen bergdorpjes en schitterende vergezichten. Ga eens naar Potes, Fuente Dé met de spectaculaire kabelbaan, Carmona, bezoek de preromaanse kerkjes waarvan er nog 42 staan. Bezoek de vele grotten met wandschilderingen, ga naar Santillana del Mar, Bilbao, Santander, Oviedo. Het is niet waar dat het er altijd regent, de temperatuur is ongeveer gelijk als in Nederland. Op de noordkust raak je nooit uitgekeken! Wil je meer informatie, dan zie ik het wel.
Langs de Ebro naar de Ebrodelta?
Prachtig natuurgebied met onder andere flamingo’s en een kilometers lang strand waar je heerlijk kunt zwemmen en zonnen. Niet druk.
Joy
De ultieme vakantietip is Paardrijden in Andalusie.
Kijk op de web-site: www.paardrijdeninandalusie.nl en je hebt een echte spaanse vakantie te paard.
Het mooiste Spanje zijn toch wel alle kleine baaitjes en kustplaatjes noordelijker dan Platja D Aro.
De ultieme vakantietip is Paardrijden in Andalusie.
Ook als je nog nooit op een paard gezeten hebt kun je hier leren galopperen in één week onder de professionele begeleiding van Manolo.
Kijk op de web-site: www.paardrijdeninandalusie.nl en je hebt een echte spaanse vakantie te paard in de Schitterende Sierra Nevada.
Ook leuk voor kinderen, een echte aanrader.
Laat de overbekende costas en steden eens links liggen en durf het binnenland in te trekken. Bijv. Extremadura is onbekend, maar er is veel te zien en te bekennen
Voor een echte Spaanse vakantie heb ik nog een tip. Ook in het binnenland op de noord-helling van de Sierra Nevada. Op 700 m. afstand van het dorp Alquife. Een schitterend uitzicht en een uitvalsbasis om te wandelen, fietsen en 70 km. van Granada dus het Alhambra kan ook bezocht worden. Het is een gezellige low-budget groepsaccomodatie maar singles zijn ook van harte welkom. Kijk op www.labalsa.nl.
Tot ziens in Andalusië.
Indien je tips wil m.b.t. de regio van ‘Costa de la Luz’…vraag het maar.
Graag beantwoord ik je vragen.
Miguel
Wij zijn vooral liefhebbers van de canarische eilanden. We hebben er meerdere bezocht, maar wij blijven nu hangen bij Gran canaria.
Onze tip is om een auto te huren en het eiland rond te rijden. Er zijn zoveel mooie plekjes. Bezoek ook vooral de Roque nublo; je moet er een klein uurtje voor lopen, mar je hebt er een spectaculair uitzicht, je voelt de heerlijke temperatuur, het is er lekker rustig omdat je zo hoog zit en de geur van de bomen is er heerlijk.
Ook het rijden langs de stuwmeren is supergaaf.
Bezoek ook vooral het plaatsje puerto de mogan.
Het eiland heeft echt veel te bieden. :zon02:
Probeer eens te logeren in één van de hotels van de Paradores, steeds gelegen op unieke plaatsen, waar sommige andere hotels zelfs géén toestemming voor krijgen, én zéér mooi, met van de beste chef-koks uit Spanje.
Ze staan ook vermeld op de Michelin-kaarten van Spanje.
Unieke belefenis : een paar dagen in de Parador van het Alhambra, gelegen in het klooster van San Fransico midden in het Alhambra. Fantastisch! Ook koning Boudewijn en koningin Fabiola waren daar geregeld ten gast.
Ook de Parador op Tenerife, gelegen vlak naast de hoogste top van de Teide, een aanrader!
Goedkoop zijn ze niet, maar héél erg duur ook niet. Maar dat hangt van ieders mening en beurs af.
Hieronder de link :
www.parador.es/es/portal.do
Ontbijten bij Lilipep in Barcelona, aan het einde van een steegje voor het Picasso museum. En 's avonds standaard naar Juicy Jones, veganistisch restaurant waar ze je voor 8,50 volstoppen met allemaal gezond, lekker eten. Hospital doorlopen, nummer weet ik niet, in de 70 geloof ik. Vanaf de Ramblas loop je ong. 5 min en dan zit het op een hoekje aan je rechterhand, tis nogal kleurrijk.
Jaaaa lilipep. Heel grappig maar dat is het eerste tentje waar ik in barcelona belandde. Maar goed tips voor de topicstarter. Ik heb langere tijd in Valencia gewoond, ontzettend veel door spanje rond gereisd met openbaar vervoer en met de auto.
Regio’s en stedentips: Baskenland; prachtig groen, ruige kusten. Pamplona is een leuk dorp, zeker rond het feest san femines wanneer ze met de stieren door de straten rennen. San sebastian voor de bars, heerlijk levendige stad. Bilbao, industriele stad maar veel cultuur voor als je van architectuur en musea houdt.
Catelonie: Barcelona uiteraard een stad die je moet hebben gezien. Een ware metropool. Raval is gevaarlijk maar dit toont juist de echte rauwheid van barcelona. Hier vind je de meest dodgy bars, de nog live jam sessies maar ook de spuitende junks en heroinehoeren voor de deur. Bar van manu chao (el mariatchi) is een aanrader voor een biertje. Ben je een beetje bekend met spaanse muzikanten; je treft ze hier allemaal. Wil je weten wat voor een concerten er zijn, de places to be voor muziek pak dan hier even de muziekkrant. Wellicht tref je het en wordt er toevallig live gespeeld door manu zelf. Ook de kusten van catelonie zijn fantastisch. Ik zou het liever iets ten noorden van barcelona zoeken dan ten zuiden waar het toeristischer is. Ook de binnenlanden zijn mooi. Tip: pak een trein door de kleine dorpjes noordwaards en trek het begin van de pyreneeen hier in! Ook toledo is een grote aanrader om mee te pakken. Een vestingsstad die nog geheel ommuurd is. Kleine nauwe straatjes die duidelijk door de arabische invloed tot stand zijn gekomen.
Andalucia: granada, cordoba, sevilla is een fantastische driehoek. Hier vind je de grootste stierenvechtersarena’s de staatsstoeterijen van het Pura Raza Espanola ofwel het andalusische paard waarop men zo trots is, flamenco in zowat elke bar, tapas gratis bij je eten, prachtige moorse paleizen waar je stijl van achterover slaat, veel zon, de sierra nevada. Drink ook hier je sangria en niet in Barcelona. In Barcelona is dit iets leuks voor de touristen maar de echte barcelonees waagt zich hier slechts zelden aan en dan alleen in de zomer. Vraag ook locals voor de beste adressen. Sommige bars schenken kant en klare en gooien er dan wat fruit in voor de looks maar dit is absoluut GEEN sangria.
In spanje eet men in de middag en heel erg veel. Wij nederlanders houden van gezelligheid maar dat kennen de spanjaarden niet. Eten is functioneel. Men zit tussen de middag in restaurants wanneer de winkels sluiten voor de siesta. De tentjes die er het minst uit zien als restaurant hebben het goedkoopste en beste eten! Zeker daar waar de menukaarten alleen in het spaans zijn! Menu (del dia) houdt in: 3 gangen plus drinken voor tussen de 7 en 11 euro. S avonds een paar tapas bij een goed glas wijn en de nacht vult zich met volk. Overal op straat komen mensen s avonds bijeen om te socializen. Avondeten is niet eerder dan 22.00 en om 24.00 leeft de stad pas op.
Ik mis spanje verschrikkelijk maar ga gelukkig ook terug. Ik zou er een boek over kunnen schrijven. Mocht je tips willen dan kan je me altijd even een berichtje sturen in ieder geval.
De Hamam in Granada. Een prachtig badhuis vlak bij het Alhambra. Je moet wel van te voren reserveren. Er zijn drie warmwater baden met verschillende temperatuur. Je krijgt een kwartiertje massage en de sfeer is helemaal relexed.
Jaap
Holandaluz
De ultieme vakantie tip is hier te gaan wonen en werken! Wat je ook doet je hebt elke dag vakantie gevoel en leert de beste dingen van Barcelona en Catalunya kennen! Want alles is accesible als je het zoekt. En vooral open staan voor nieuwe ervaringen. Wil je tips voor als je hier bent? sarnst90@yahoo.co.uk
Misschien iets anders in Spanje proberen. Even weg van de geplaveide paden waar iedere toerist al 100 keer is geweest?
Dan kun je in het noordwesten van Spanje in de regio’s Castillie en Leon enkele prachtige steden vinden, waaronder de voormalige hoofdstad van Spanje Valladolid.
Voor informatie over deze niet alledaagse vakantieplaatsen kun je eventueel deze website gebruiken.
pfff al die verborgen reclame hier…
Als die reclame nou nog handig was… Sorry hoor Ronald maar je website ziet er niet uit. Als je hulp nodig hebt kun je contact met me opnemen ik werk namelijk al meer dan 12 jaar met websites.
dank je voor de bijval sarnst. Zou je eventueel nog voor tips kunnen contacteren. Medio mei ga ik die kant uit en wil een tijdje neerstrijken in barcelona oa. Heb al in spanje gewoond maar dan in valencia. Barca trekt me erg om een half jaartje ofzo te wonen en beter (voor zover ik haar nog niet ken) te leren kennen.
Ga gerust je gang. Je hebt een goeie beslissing gemaakt! Barcelona en regio is geweldig!
Hier een goede tip: Natuurlijk naar Marina D’or, Costa Azahar. Prachtig strand. Luxe appartementen. Pretparken. Hotels. Restaurants. Spa. 300 zonnige dagen per jaar.
Zie het web van de accommodatie:
http://sites.google.com/site/appartementenmarinador/
Het web heeft waarde van de toeristische informatie.
Veel plezier,
Marina