(origineel bericht op be-more.nl)
De tweede maand…
Lieve allemaal,
Ook de tweede maand vrijwilligerswerk bij YODEP zit er alweer op en de tijd is echt voorbij gevlogen. We hebben wederom een geweldige maand gehad! Het was weer erg gezellig met de andere vrijwilligers in ons huisje (Sophia, Lotte, Loes, Christien en ik) en we hebben veel gedaan op het project. Zo hebben we ‘grouptherapy’ voor mensen met HIV meegemaakt. Dit is een dag waarbij alle mensen uit de community die bij ons bekend zijn met HIV worden uitgenodigd om voorlichting te krijgen en samen te praten over HIV. Om de mensen uit te nodigen gingen we de dag van te voren (!) te voet bij ze langs en het merendeel gaf aan wel te willen komen. De volgende dag waren er inderdaad ruim 40 mensen aanwezig (ongeveer 50%) en dat was een goede opkomst. Het was een bijzondere dag waarbij er naast al het praten ook werd gezongen en gedanst (en oh wat kunnen die Afrikanen dat toch goed!! Echt genieten!). Verder hebben we onze plannen van vorige maand om kompost te maken, geiten te kopen en kralen te maken voortgezet. [/size]En… de eerste kompost zit in de grond (en is over 9 weken klaar), de geiten zijn gekocht en worden begin volgende week uitgedeeld en de eerste kettingen zijn al verkocht! Dus daar zijn we heel blij mee, want dat zijn echt duurzame projecten waarmee het leven van de mensen in de community verbeterd kan worden in de zin van een betere oogst, meer eten en meer inkomsten. Daarnaast hebben we ons natuurlijk beziggehouden met de nursery-school, de huishoudens en de special-needs class en dat was ook leuk, omdat er veel afwisseling is tussen de verschillende activiteiten. Gisteren hebben we het vrijwilligerswerk afgesloten met een gezellig feestje! Ook deze keer was het weer jammer om afscheid te moeten nemen van het project, de lieve kinderen en de lokale vrijwilligers, ik ga ze echt missen!
Nu is het tijd voor de laatste maand reizen en daar heb ik ook nog heel veel zin in! Ik ga waarschijnlijk eerst met een vrijwilligers van een van de andere projecten, Ilse, en een vriendin van haar naar Mozambique en daarna nog een ruime week terug naar Malawi. Hoe en wat we precies gaan doen, dat weten we nog niet, maar dat komt wel goed, want Mozambique schijnt ook prachtig te zijn!
Aan de ene kant vind ik het jammer dat het hele avontuur waar ik zo lang naar heb uitgekeken over een maand alweer voorbij is, maar aan de andere kant kijk ik er ook erg naar uit om weer terug te zijn en vooral om jullie allemaal weer te zien en te spreken!! Zondag 15 juli ben ik weer in Nederland!
Veel liefs,
Judith