de turkse consulaten

hey hallo

ik ben nu al drie keer bij het Turkse Consulaat geweest ( 2x in Deventer en 1x in R.dam ) :S
Helaas kunnen die mensen me, om de een of andere reden mijn vragen niet beantwoorden,. ik heb site na site bezocht maar ben wel wat wijzer geworden, maar heb toch nog een paar vragen? zou iemand me kunnen helpen??

1.Welke papieren heb ik nodig voor een visumaanvraag in Turkije?
2. Kun je in het Generaal Consulaat in Istanbul voor de Nederlandse Wet trouwen?
3. De vrienden van mijn man zeggen, dat als je met een Europese bent getrouwd, en je binnen twee jaar niet opgeroepen word, dat je dan vrijgesteld word van militaire dienstplicht, klopt dit?
4. Wat zijn de gemiddelde kosten van een appartement in istanbul ( in Eminönü bevoorbeeld, of Aksaray) ?
5. kennen ze in Istanbul ook consultatie bureaus?
6. Zijn er meisjesscholen of alleen openbaar onderwijs ( voor kinderen/meisjes van 5-16 )
7. Zijn er nederlandse “verenigingen” in Istanbul voor geëmigreerde nederlandse/buitenlandse vrouwen?

ik hoop dat iemand me kan helpen, en sorry als ik het in het verkeerde forum/topic heb geplaats :S

alvast bedankt, :dag:

Leyla

het lijkt me dat als je informatie wilt over een visumaanvraag in turkije, je bij het nederlands consulaat in turkije moet zijn.

Ik ga sowieso je bericht verplaasten naar het forum wonen en werken aangezien de meeste vragen van jou daarover gaan.

Hoi Leyla,

ik kan je eerste vraag alleen beantwoorden. Het is goedkoper om je visum in Turkije te regelen als in Nederland.
Je gaat in Turkije naar de vreemdelingenpolitie. Je moet uiteraard je Nederlands paspoort meenemen, tevens moet je een Turkse bankrekening openen en voor elke maand wat je aanvraagt moet je 500 dollar op je rekening hebben en een kopie van dat afschrift moet je meenemen. Om een bankrekening te openen dien je een taxnummer aan te vragen (gratis). Dit doe je op het Turkse “gemeentehuis”. Tevens heb je 6 pasfoto’s nodig. Je hebt ook een Turks verblijfadres nodig. Als je dat indient (hou rekening met heel lang wachten voor je aan de beurt ben) dan heb je binnen 2 a 3 weken je visum. Dat visum kost je ongeveer 700 lira (ongeveer 350 euro). In Nederland is dat het dubbele.
Ik heb dit zelf op deze manier gedaan, eerst ook in Nederland geprobeerd, maar dat vond ik te duur en in Turkije een stuk goedkoper en zo geregeld. I
Zo te lezen heb jij volgens mij een Turkse man, want is wel handig om iemand mee te nemen die goed Turks spreekt.
Succes.

Groetjes Barbara

Nee dit klopt niet. Je kunt wel de dienstplicht afkopen als je in het buitenland woont, dan betaal je een paar 1000 euro en moet je man alleen nog voor de basistraining in het leger

hallo barbara

ik las net dat je voor elke maand dat je aanvraagt 500 dollar op je rekening moet hebben… ik snap m niet helemaal :blush: moet je in totaal 500 dollar op je rekening hebben, of voor elke maand die je daar verblijft? dat word namelijk een duur "grapje"omdat ik niet even langs ga, maar van plan daar voor de komende 3 jaar te blijven… is dit ook zo als je getrouwd bent? ik ben alleen islamitsch getrouwd, maar dat heeft uiteraard geen invloed, maar als je getrouwd bent, voor de wet, dan heb je toch een inkomen van je man?

ik hoop van je te horen,

groetjes Leyla

500 dollar voor elke maand dat je daar verblijft…sorry voor de onduidelijkheid. Ja dat is niet mis.
Dat weet ik niet als je getrouwd ben…lijkt me dat de regels dan anders zijn. Sorry zo kom je nog niet veel verder. Hopelijk weten andere mensen dat.

Groetjes Barbara

hallo barbara

nee, dat is zeker niet mis!!!
helaas weet je daar niets van, maar ik zoek gewoon door en val ik dr bij neer :stuck_out_tongue:
iig badankt voor de moeite!!

groetjes leyla