(origineel bericht op be-more.nl)
De tijd vliegt
Goedenavond allemaaal,
Hoe is het met iedereen? Siyabonga (dankjewel, als ik het goed schrijf) voor alle berichtjes! Doet me echt zo goed om dat allemaal te lezen. Met mij gaat het verder goed, ik moet zeggen dat ik er eigenlijk niet veel moeite mee heb om zolang van thuis weg te zijn, ik mis natuurlijk wel de gezellige meidenavonden, me eigen spulletjes, me familie en alle andere vertrouwde gezichten en dingetjes. Maar ik heb het eigenlijk erg naar me zin en kijk ook echt heel erg uit naar het rondreizen met jorn!!
Deze week is weer echt voorbij gevlogen, maandag zijn we naar victoria street market geweest en een aantal echte zuid afrikaanse spulletjes gekocht. Hierna ben ik 's middags en op dinsdag aangesloten bij de danslessen die voor twee weken gegeven worden door een man aan alle groepen. Het is grappig om te zien dat hij regelmatig pasjes vergeet (hier zou ik me echt rot aan ergeren als ik les kreeg:P), maar het is leuk om te zien dat een groot deel van de kids er echt van geniet! Vanavond waren kinderen zelfs de dansjes in hun huis aan het oefenen, zo ontzettend leuk! Natuurlijk zelf ook lekker meegedanst, kids vonden het op het begin raar, maar toen ik gewoon enthousiast meedeed vonden ze het erg leuk!
Sinds deze maand zijn ze ook begonnen met het vieren van de verjaardagen, in nederland een harstikke normale gewoonte, maar hier op het project werd dus nooit iets met een verjaardag gedaan (ja 1 x in de maand voor alle kids van die maand gezongen, niet echt bijzonder dus). Nu hebben ze een systeem opgericht dat de huismoeder een cake bakt, de vrijwilligers versieren deze met glazuur enzo en dan 's avonds na het eten wordt er een feestje gevierd waarbij het kindje een kado krijgt (zodat bij alle kids het gelijk is). Ik heb gister en vandaag een verjaardag bijgewoont, leuk om te zien hoe de kids zich even bijzonder voelen en echt even een individu zijn!
Verder hebben we deze week een andere planning gemaakt, iedereen doet elke dag 1 activiteit, waar alle groepen langskomen. Zodat je dus en alle groepen hebt, en maar voor 1 activiteit hoeft voor te bereiden. Het is minder leuk omdat je niet z’n sterke band kunt opbouwen met de kids, maar het is wel veel praktischer om de kids ‘echt’ een activiteit aan te kunnen bieden. Zo heb ik dus woensdag lekker bingo gedaan met de kids (een groot succes) en vandaag lekker prikwerkjes met kleuren! Erg leuk om op deze manier ook met alle leeftijden in contact te komen.
Sinds gister is ook duidelijk wat ik met mijn sponsorgeld ga doen, ik ga 1/3 de spenderen aan een ‘langer termijn doel’, namelijk in een potje voor schooluniformen voor nieuwe kids. Er is namelijk een groot tekort aan schooluniformen, waardoor sommige nieuwere kids er nog geen hebben. Dit schooluniform hebben ze nodig om naar school te kunnen, dus een zeer zinvolle besteding! De andere 2/3 van het sponsorgeld ga ik besteden aan de huismoeders hier. De huismoeders werken 20 dagen fulltime hier in een huis met 7 kinderen en hebben dan 5 dagen vrij (dan kunnen ze naar hun eigen gezin en kids), ze krijgen hier weinig voor betaald en zien hun eigen gezin dus amper. Toch is het bijzonder om te zien met hoeveel liefde deze moeders voor de kinderen zorgen en dat deze moeders echt de bouwstenen zijn voor de toekomst van de kids. Deze moeders worden verder niet echt gewaardeerd in hun werk, dus daarom heb ik besloten om van het sponsorgeld een leuke ochtend voor deze huismoeders te organiseren. Zodat ze gewaardeerd worden in wat ze doen en op kunnen laden om daarna weer sterker aan het werk te kunnen gaan. Ik hoop dat ik het beeld zo goed weer geef, want deze moeders zijn echt speciaal!!
Morgenvroeg ga ik weer voor een weekendje weg, dus spreek jullie volgende week weer! Iedereen die op vakantie gaat, veel plezier alvast!
Onwijs veel liefs en een dikke knuffel vanuit Illovo! xxxx
Ps. ik kan echt geen foto’s uploaden, dus check maar even facebook ;)!