De mooiste plekjes in Australië?

Ik ben me aan 't oriënteren om begin of medio november 2013 voor een x-aantal maanden tot een jaar op eigen houtje naar Australië te gaan, om te backpacken en te werken. Is dat over het algemeen een goede periode om naar Australië te gaan of is bijvoorbeeld het vroege voorjaar van 2014 een beter idee? Ik heb namelijk speelruimte in mijn rooster en ben gelukkig niet gebonden aan bepaalde data of criteria.

Het plan is om er een ‘wereldreis’ van te maken die zal starten in Australië, daarna door gaat naar de Cookeilanden, dan naar San Francisco en tot slot weer terug naar mijn eigen kikkerlandje hier. Ik hoop hier in totaal een klein anderhalf jaartje zoet mee te zijn.

Het plan is om een ‘Working Holiday Visa’ aan te vragen en mijn reis door Australië te combineren met werken als bijvoorbeeld ‘fruitpicker’ en zo een deel van mijn reis te kunnen financieren. Ik hoop dat ik in eerste instantie met een budget van plusminus € 4000,- naar Australië kan vertrekken en daar op goed geluk een jaartje aan het werk kan gaan, gecombineerd met backpacken en de mooiste plekjes van Australië ontdekken. Is de intentie in combinatie met het budget reëel?

Daarna zou ik graag een maandje op de Cookeilanden willen spenderen en hopelijk kan ik er tot slot ook nog een maand in San Francisco aan vast plakken. Maar dit hangt natuurlijk af van hoe het een en ander zich gaat ontplooien in Australië.

Mocht dit plan om welke reden dan ook niet realiseerbaar zijn of is mijn budget eerder uitgeput dan gepland, is er in principe niets aan het handje. Dan ga ik gewoon eerder terug naar Nederland, maar neem ik wel een mooi stukje bagage terug naar huis! Het is dus echt een beetje ‘lukraak’ reizen en hopen op wat goed geluk.

Ik ben momenteel een lijstje aan het maken met plaatsen die ik bijzonder graag wil ontdekken. Op mijn lijstje staan tot dusver de volgende plaatsen; White Sunday Islands, Fraser Islands, Dorrigo National Park, Daintree Rainforest, Wangi Falls in Litchfield en Tarra Bulga National Park. Ik hou van de natuur! Maar… Deze plaatsen liggen stuk voor stuk ontzettend ver uit elkaar. Ik vraag me af hoe ik dat het beste kan gaan combineren en of het überhaupt wel te combineren valt zonder exorbitante happen uit mijn budget te moeten nemen. Of zijn er misschien andere plaatsen - met vergelijkbare natuur - die ik compleet vergeet en die absoluut niet in mijn lijstje mogen ontbreken?

Is er niemand die me wat tips kan geven?

Ik heb het verplaatst naar reiscafe, wellicht komen er dan reactie.

gr,.
Kees

Ik denk dat je zelf vooral moet nadenken wat je wil zien/doen:
regenwoud
stranden
de rode dorre outback
steden

Persoonlijk vond ik de oostkust tegenvallen. Meer een zon, zee, strand (bier/fuiven) regio, maar als je daar van houdt, is het waarschijnlijk fantastisch. Frasier Island vond ik wel geweldig. Whitsundays vond ik persoonlijk iets minder. Natuurlijk is snorkelen/duiken in het Great Barrier ook geweldig.
Persoonlijk hou ik vooral van de dorre outback. Dat is voor mij het echte Australië. En wat ik dan ook echt zou aanraden is de Kimberley regio (Broome-Darwin!

Vertel misschien wat meer over waar je echt in geïnteresseerd bent, dat maakt het gemakkelijker om plaatsen aan/af te raden.

Ik wil voornamelijk de mooiste regenwouden en watervallen zien, een stuk van de outback ontdekken en liefst ook nog wat mooie stranden meepikken. De natuur staat het hoogst genoteerd op mijn prioriteitenlijstje.

Ik hou persoonlijk absoluut niet van massa-toerisme en een typische ‘zon, zee, strand’ vakantie is niet waar ik naar op zoek ben. Ik wil de natuur proeven en ervaren, zonder dat het ‘zwart’ ziet van de toeristen.

Wat denk je van één van volgende opties:
-vlieg naar Alice Spings. Van daaruit naar Darwin en daar ook nog Kakadu, Litchfield

of

-vlieg naar Broome (of Perth als je meer tijd hebt). Van daaruit naar Darwin (via the Kimberly / Bungles) + Kakadu/Litchfield

Zeker als je daarna nog naar de Cooks eilanden gaat en daar mooie stranden ziet, zou ik de oostkust overslaan.
Even off topic: Heb je trouwens Vanuatu al overwogen in plaats van Cooks?

Je zou ook Tasmanie kunnen overwegen als je van de natuur houdt.

Hallo,

Waarom doe je niet een combi door ook naar Nieuw Zeeland te gaan. Je kunt zoals jij wilt reizen een prachtige aroundtheworld ticket boeken. Daar kun je trouwens ook een working holiday voor krijgen.

Hoi gelukskoekje,

Als ik het zo lees, krijg je het nog moeilijk. Je noemt een aantal mooie plekken (sommige wel toeristisch) en noemt er veel meer niet. Kan ook niet anders in zo’n land.
Ik ga nog niet in op routes etc. Merk wel al op dat Litchfield een ‘uithoek’ is vergeleken bij je andere doelen waar Tarra Bulga er ook wel erg uitspringt. Hoezo dat park?
Eerst maar even de periode. Litchfield moet je niet doen tussen november en, pakweg, eind februari, begin maart. Net zo min als Cairns. Tarra Bulga weer niet in onze zomer. Om maar een paar van je bestemmingen te noemen.
Hoe ga je trouwens reizen? Auto, buspas, treinen, binnenlandse vluchten? De laatste zijn niet goedkoop en moet je zo vroeg mogelijk boeken!
Het is goed dat je nog even hebt. Ik denk toch echt dat je voor jezelf eerst wat meer moet invullen. Ook je reisduur. Het is overigens altijd een goede periode om naar Australië te gaan zo lang je maar weet wanneer je waar moet zijn. Wij hebben vijf en half jaar ‘met het weer mee gereisd’ en waren dus in onze winter niet in het noorden en in onze zomer niet in het zuiden.
Hoe groot is de marge tussen x-maanden en een jaar?
Kiwikoala slaat ook een aantal spijkers op de kop. Tasmanië, de Kimberleys, Ningaloo Reef, de zuidwest hoek van West Australië. De oostkust kan mooi zijn als je een heel stuk ‘overslaat’ door wat meer inland te gaan reizen ten zuiden van Brisbane. Maar dat hangt weer van je manier van vervoer af. En ja, de afstanden blijven enorm. Ook, als je wilt fruit-picking, is het belangrijk uit te zoeken wanneer waar wat geplukt wordt.
Maar nogmaals, probeer enigszins een schema te maken. Daarna zijn er mensen genoeg die je op weg kunnen helpen.
Sterkte en plezier bij het plannen.

Je zegt dat je zo ongeveer anderhalf jaar wilt wegblijven en dus ongeveer een jaar hebt voor Australië. Als ik je goed begrijp. Ga dan niet te veel plannen en al helemaal niet een hele route uitstippelen. Laat je leiden door weer, werk, mensen, enz.
Toen ik de eerste keer naar Australie afreisde, had ik een (deels) uitgestippelde route, die ik al meteen op het vliegveld liet varen omdat ik mensen ontmoette die me een tijd een lift konden geven door met hen mee te reizen. Mijn plan liep dus uiteindelijk totaal anders.
Neem wel de tip van Willem mee over het weer. Reis in onze wintermaanden door het zuiden en in onze zomermaanden door het noorden. Het regenseizoen kan namelijk aardig wat roet in het eten gooien in het noorden door veel, veel regen en veel afgesloten attracties. Daarnaast kan de winter in Australie (dus onze zomer) best koud zijn in het zuiden met vorst e.d.
Mocht je dus in november vertrekken, begin dan in het zuiden. Sydney-Melbourne-Perth en ten zuiden van Perth. Daarna rustig aan omhoog…zo veel mogelijkheden!
Je hebt nog redelijk veel tijd in Nederland. Probeer in die tijd zoveel mogelijk geld te sparen. Reken je niet rijk door fruit te gaan plukken in Australië! Je kunt er vaak weer even van rondkomen, maar het is geen bijster hoog inkomen! Als je zorgt dat je een flink budget hebt als je vertrekt, kun je down under gewoon lekker genieten van al het moois.
En bekijk, zoals Willem al zegt, ook even hoe je wilt gaan rondreizen en waar je budget voor hebt.
Veel plezier met de voorbereidingen!

Deze site: http://jobsearch.gov.au/harvesttrail/towncroplist.aspx geeft veel informatie over fruit plukken, als dat het soort werk is dat je wilt gaan doen.
Persoonlijk denk ik dat werken in pubs en restaurants wat minder is, nu door de dure dollar het toerisme wat minder is dan andere jaren. Maar wellicht is er nog genoeg werk als skimpy ergens in de outback. Daar werk je meer met de locals. Grapje. Hoewel…