Tips gevraagd betreffende volgende route/bestemmingen :arrow:
Cancun - Palenque - Bonampak/Yaxchilan - Tikal - regio Lago de Atitlan - Chichicastenango - Antigua - Copan (Honduras) - Livingston - Caye Caulker - Cancun.
Info welkom over :arrow:
mogelijkheden om te raften, bvb op de Rio Usumacinta (nabij Yaxchilan).
traject Flores / Guate City ivm nachtbus.
beklimbare vulkanen in de buurt van Panajachel en Antigua, prijskaartje en mogelijkheid om dit individueel op een veilige manier te ondernemen.
bezienswaardigheden vanuit Livingston (riviertochten, jungle, Lago Izabal, …?)
traject Puerto Barrios/Belize city, meer bepaald de grensformaliteiten als ik over zee ga tot Punta Gorda (zuid Belize) en de tijdsduur voor dit traject.
prijzen voor een fundive vanaf Caye Caulker (of de mogelijkheid om te duiken vanaf Livingston?)
kansen om de lamantijn (zeekoe) te spotten vanuit Livingston of Caye Caulker.
kan dit alles op 3 weken (ter plekke) worden gedaan, zo niet; graag een tip voor een alternatieve route.
welke voor- of nadelen zal ik ervaren op kerstmis en nieuwjaar?
Meer info betreffende bezienswaardigheden in deze route zijn steeds welkom want deze route ligt niet vast.
Yucatan interesseert me niet, ik ben daar enkel vanwege mijn (relatief) goedkoop vliegticket.
Ik wil alles individueel doen op de “low budget style” en verkies openbaar vervoer boven georganiseerd vervoer, behalve als prijs/snelheid de moeite waard is. Vanwege tijdnood, wil ik de trajecten Cancun/Palenque en Flores/Guate City 's nachts doen. Info over 's nachts reizen of tijd uitsparen door de manier van reizen is dus ook welkom.
Leuke ervaringen / anekdotes over de “Maya Route” zijn ook welkom
[ul]
[li]Er gaan altijd heel veel bussen van Flores naar de hoofdstad, dat kun je het beste regelen wanneer je in Flores bent. Gewoon even rondvragen op het busstation. [/ul] [ul] [/li][li]Livingston ligt niet in een hele bijzondere omgeving, het is vooral een leuk plekje om een beetje rond te wandelen en de lokale bevolking te leren kennen. Natuurlijk is de riviertocht over Rio Dulce wel de moeite waard. [/li][li]Er gaan 3 keer per week boten van Puerto Barrios naar Punta Gorda, kosten weet ik niet meer. De rit is zo gemaakt, naar Belize is een hele rit, je kan het proberen in een dag te doen, maar het zal niet makkelijk zijn. [/li][li]De trip is te doen in 3 weken, maar je moet wel haasten, niet echt leuk als je echt wilt genieten van alles wat er om je heen gebeurd. Ik zou er een paar dingen uit schrappen, aan jou de vraag welke je denkt te kunnen missen. [/li][li]Yaxchilan is helemaal top, wint het makkelijk van alle andere ruines die je wilt bezoeken. [/ul] Heel veel plezier![/li]
Martijn
Ik heb gelezen dat er ook dagelijks “lancha’s” varen van Puerto Barrios naar Punta Gorda. Weet jij of dat een mogelijkheid is? Want op het eind van mijn reis zal ik het me niet kunnen permiteren een paar dagen te moeten wachten.
Je hebt gelijk dat m’n reisschema het “genieten” kan belemmeren. Minder tijd besteden in Livingston zou dus een optie kunnen zijn.
Palenque en Tikal heb ik 10j geleden bezocht en na jou reactie kijk ik zeker uit naar Yaxchilan :slywink:
Traject Flores / Guate… ongeveer 30 dollar luxe bus/17 dollar normale touringcar, kippenbus is af te raden.
Soms zijn er aanbiedingen om van Flores naar Guate te vliegen met Taca voor 65 dollar… werkt alleen in deze richting en ook niet het hele jaar door. De moeite van het vragen waard als je er bent.
Alle vulkanen rond Panajachel en Antigua zijn te beklimmen, evenals de Tajumulco, de hoogste van Midden-Amerika. Individueel wordt niet aangeraden wegens het onbekend zijn van de vulkanen en ook voor overvallen. De meeste vulkanen zijn in groep, soms ook onder begeleiding van politie. De meest beklommen vulkaan is Pacaya (actief en het gemakkelijkst te beklimmen ´maar´ 2500 meter. Kijk ook op: http://www.bikeguatemala.com/voor informatie over vulkaanbeklimmingen en fietstochten. Zijn niet de goedkoopste (zul je zien als je in Antigua bent) maar wel de meest ervarende en je krijgt waar voor je geld.
Rio Dulce kent voldoende actieve bezigheden… ook op bikeguatemala.com voldoende informatie te vinden.
Van Puerto Barrios en ook Livingston gaan boten naar Punta Gorda. De tocht Punta Gorda naar Belize City is niet aan te raden (geen wegen, geen transport… of in een oud jeepje heel lang rondboemelen, kost te veel tijd in jouw 3 weken.
Cayo Caulker, van horen zeggen niet interessant… alleen als je van zonaanbidden en niets doen houdt
Voor of nadelen rond kerst en nieuwjaar… zal weinig uitmaken, het is wel hoogseizoen, betekent dus veel toeristen, maar wil niet zeggen dat er beperkte beschikbaarheid is. Hier wordt net als in Belgie kerstmis gevierd op de 24e. 25 is een feestdag en 26 december is een normale dag. Evenals 1 januari, hoogstens dat de busdiensten een zondagdienst hebben of niet rijden, maar de rest die met het toerisme te maken heeft is gewoon bereikbaar.
In de regio van Tikal ligt ook Yachá… vond het zelf stukken mooier (en minder toeristisch) dan Tikal (bijna 2 uur durende trip in de richting van Belize), ik vond het de moeite waard!
Livingston zelf is inderdaad niet de moeite waard. Rio Dulce is geweldig.
Chichicastenango kun je overslaan… veel te toeristisch en de produkten op de markt kun je goedkoper vinden op de markt in Antigua (en die is al toeristisch)
Lanchas, zo zijn de doorgaande veerdiensten tussen Guatemala en Punta Gorda. Zo ver ik weet kun je altijd aan lanchas komen, als je een lancha-eigenaar aanspreekt en genoeg biedt, brengt ie je hoogstpersoonlijk naar Punta Gorda. De vraag is alleen of je vanaf Punta Gorda snel naar Belize City kunt komen
Dank je wel voor al deze tips. Hier heb ik wat aan.
Route zal in omgekeerde richting gaan verlopen, van Belize naar Tikal naar Rio Dulce naar Copàn. Livingston, en het traject naar Belize City, vallen weg. Minder tijd rovend en logischere opbouw.
Na Panajachel reis ik naar Palenque (via San Cristobal de Las Casas) en van daaruit doe ik dan Yaxchilan heen en weer.
Ik was 10 jaar geleden in deze streek en reis nu met m’n vrouw die hier nog niet is geweest.
Caye Caulker willen we wel doen vanwege de lamantijnen (zeekoe). Ik heb die trip bij mijn vorig bezoek niet gedaan (enkel de haaien en pijlstaartroggen).
Aangezien Chichi toen al zo toeristisch was, wil ik je best geloven dat het er alleen maar erger op geworden is.
Vraagje: ken je een andere markt in eenzelfde leuke setting die het bezoeken waard is. Ik fotografeer namelijk en vond de bloemenverkoopsters mooi uitkomen op die trappen vd kerk. Sololá had deze mooie setting bvb niet.
Pacaya heb ik reeds beklommen, daarom gaat m’n voorkeur uit naar een andere.
Tips blijven welkom, en nogmaals bedankt voor de moeite
Nog 2 vraagjes. Eentje ivm Copán, de andere ivm de Tajumulco.
Waar plaats ik Copán in dit lijstje:
Chichén Itza - Uxmal - Tulum - Palenque - Tikal - Yaxchilan
Ik twijfel er namelijk aan om Copán (Honduras) in mijn reis op te nemen. Met welk van de reeds opgesomde sites kan je het vergelijken. Ik vond Chichén Itza, Uxmal en Tulum nogal kaal en platgelopen. De setting van Palenque en Tikal vond ik véél mooier. Yaxchilan heb ik nog niet gedaan, maar naar wat ik heb gelezen moet dit ook een mooie setting hebben.
Hoe zit het dus met Copán wat dit betreft?
Graag had ik een vulkaan beklommen. Mijn interesse gaat uit naar de Tajumulco nabij Quetzaltenango (Xela), waar Kolbike het reeds over had (bedankt voor de tip). Kan die eender welke dag beklommen worden of worden deze tochten enkel in 't weekend georganiseerd? Meer info over deze tocht (zoals het prijskaartje) is steeds welkom.
ps: welke (veilig beklimbare) vulkaan kan me nóg meer spektakel bieden dan de Pacaya?
En specifiek voor Kolbike: Je had het over Yachá, maar ik vind daar nergens iets over. Is het een afkorting?
De Tajumulco is de hoogste van Centraal Amerika en om die reden ook heel gewild om die te beklimmen, ik heb daar ergens informatie over van een active-travel-operator in Xela, maar moet ik even opzoeken. Ik heb nog in hun hoofdkwartier gelogeerd enkele jaren geleden, maar ben de naam even kwijt :paranoid:
Rond Antigua kun je ook de Fuego beklimmen, iets minder toeristisch en ook regelmatig actief. Zoals al eerder vermeldt vind je de beste vulkanen rond Xela, Lake Atitlan en Antigua, uit die plaatsen worden ook de tochten geregeld. In jouw geval zou ik zeker overwegen om de Tajumulco te doen, maar ik ga je er nog informatie over doorspelen.
Om heel eerlijk te blijven ken ik Copan alleen van horen zeggen, informatiefolders en foto´s die ter plaatse gemaakt zijn door bekenden. Wat ik van die foto´s gezien heb is Copan ook platgelopen door toeristen en (voor wat ik ervan weet) lijkt deze heel veel op Tikal. Ik hoop dat anderen die ook daadwerkelijk in Copan geweest zijn, mij kunnen aanvullen of aanvallen.
Sorry voor de verkeerde spelling de laatste keer, maar Yaxhá vind je op de kaart van Guatemala ongeveer 40 km. ten oosten van Tikal. Het ontdekte Maya-gemeenschap is genoemd naar het meer van Yaxhá waar het pal naast ligt. Ik vond het veel mooier en ongerepter dan Tikal, daarbij heeft Yaxhá ook nog ´s hogere tempels dan Tikal… waar je nog op kunt klimmen, want ten tijde dat ik daar was kon dat nog niet eens op de hoogste tempels van Tikal. De onderzoekers zijn er nog steeds bezig om tempels onder de bergen grond vandaan te halen en dat kun je als bezoeker ook heel duidelijk zien. Hieronder staan enkele foto´s die ik gemaakt heb tijdens de zonsondergang vanaf de hoogste tempel met zicht op het meer.
Groetjes van een GuateBelgNederdees die over 4 daagjes naar Nederland vertrekt voor een korte vakantie. Schiet je nog iets te binnen wat ik van hier mee kan nemen voor je, laat maar weten!