De Maya route

Tips gevraagd betreffende volgende route/bestemmingen :arrow:

Cancun - Palenque - Bonampak/Yaxchilan - Tikal - regio Lago de Atitlan - Chichicastenango - Antigua - Copan (Honduras) - Livingston - Caye Caulker - Cancun.

Info welkom over :arrow:

• mogelijkheden om te raften, bvb op de Rio Usumacinta (nabij Yaxchilan).
  • traject Flores / Guate City ivm nachtbus.
  • beklimbare vulkanen in de buurt van Panajachel en Antigua, prijskaartje en mogelijkheid om dit individueel op een veilige manier te ondernemen.
  • bezienswaardigheden vanuit Livingston (riviertochten, jungle, Lago Izabal, …?)
  • traject Puerto Barrios/Belize city, meer bepaald de grensformaliteiten als ik over zee ga tot Punta Gorda (zuid Belize) en de tijdsduur voor dit traject.
  • prijzen voor een fundive vanaf Caye Caulker (of de mogelijkheid om te duiken vanaf Livingston?)
  • kansen om de lamantijn (zeekoe) te spotten vanuit Livingston of Caye Caulker.
  • kan dit alles op 3 weken (ter plekke) worden gedaan, zo niet; graag een tip voor een alternatieve route.
  • welke voor- of nadelen zal ik ervaren op kerstmis en nieuwjaar?

Meer info betreffende bezienswaardigheden in deze route zijn steeds welkom want deze route ligt niet vast.
Yucatan interesseert me niet, ik ben daar enkel vanwege mijn (relatief) goedkoop vliegticket.
Ik wil alles individueel doen op de “low budget style” en verkies openbaar vervoer boven georganiseerd vervoer, behalve als prijs/snelheid de moeite waard is. Vanwege tijdnood, wil ik de trajecten Cancun/Palenque en Flores/Guate City 's nachts doen. Info over 's nachts reizen of tijd uitsparen door de manier van reizen is dus ook welkom.

Leuke ervaringen / anekdotes over de “Maya Route” zijn ook welkom :thumbsup:

Merci!

Als je toch naar Palenque gaat sla dan Agua Azul niet over.
En Bonampak/Yaxchilan zijn vooral de moeite waard vanwege de ligging, midden in de bush. Probeer daar te overnachten bij een Lacanja-indianendorpje. Is wel een leuk gezicht met hun witte gewaden.

De watervallen stop ik even in m’n achterhoofd (heb sinds m’n laatste reis de buik vol van watervallen). Misschien doe ik dat op de dag van aankomst in Palenque, met openbaar vervoer (of gehuurde motor?).

Nog 2 vraagjes:
Hoe regel je zo’n overnachting in zo’n dorpje?
Hoeveel tijd heb je nodig om Bonampak en Yaxchilan te bezoeken?

Alvast bedankt voor de info.

Ik ben daar 2 nachten geweest en heb het regeld via een kantoortje in Palenque. Je kunt het ook via het openbaar vervoer doen, en kijken of er plaats is (volgens mij staat het in de LP).