Planning Mayaroute

Mijn man en ik zouden volgend jaar in november graag een deel van de Mayaroute in Centraal-Amerika willen doen. Onze voorlopige planning ziet er zo uit:

Dag 1: aankomst Cancun + transfer naar Valladolid
Dag 2: Valladolid: Cenote Dzitnup, Zaci, (X’keken, Samula)
Dag 3: Valladolid -> VM: Chichén Itza -> NM: Izamal -> Merida
Dag 4: Merida
Dag 5: Merida -> Uxmal -> Campeche (geschatte reistijd: 3 uur)
Dag 6: Campeche
Dag 7: Campeche -> Palenque (geschatte reistijd: 5 uur)
Dag 8: Palenque
Dag 9: Palenque daguitstap: Bonampak / Yaxchilan
Dag 10: Palenque -> San Cristobal (geschatte reistijd: 6 uur)
Dag 11: San Cristobal daguitstap Sumidero kloof
Dag 12: San Cristobal
Dag 13: San Cristobal -> Atitlan-meer (geschatte reistijd: 8 uur)
Dag 14: Atitlan-meer
Dag 15: Atitlan-meer: Chichicastenago
Dag 16: Atitlan-meer -> Antigua Guatemala (geschatte reistijd: 4 uur)
Dag 17: Antigua Guatemala: Pacaya vulkaan beklimmen
Dag 18: Antigua Guatemala -> Copan (geschatte reistijd: 6 uur)
Dag 19: Copan
Dag 20: Copan -> Rio Dulce (geschatte reistijd: 5 uur)
Dag 21: Rio Dulce: excursie Livingston
Dag 22: Rio Dulce -> Flores (geschatte reistijd: 3 uur)
Dag 23: Flores: bezoek Tikal
Dag 24: Flores -> Belize City (geschatte reistijd: 5 uur)
Dag 25: Belize City: excursie Caye Caulker
Dag 26: Belize City -> Tulum (geschatte reistijd: 4 uur)
Dag 27: Tulum
Dag 28: Tulum -> Cancun -> terugvlucht

Is dit realistisch? Zien we niks over het hoofd?
Hoe regelen we de transfers best?
Hebben jullie ervaringen met (plaatselijke) reisorganisaties voor de excursies?
En hebben jullie tips voor hotels?

Alvast bedankt!

Niemand die ons kan helpen?

Inderdaad jammer dat er geen antwoord met ervaringen komt. Die heb ik overigens ook niet want het is ook mijn plan om in november de (oude) Maya steden te bezoeken en bovenstaande route komt dicht in de buurt van degene die ik in mijn hoofd heb.
Ik wil er eigenlijk een vraag bijstellen: Zijn alle onderstaande steden/ruïnes de moeite waard of is het zo dat als je de ene gezien hebt, je een andere over kan slaan omdat die toch wel erg veel op elkaar lijken.
Chichen Itza, Uxmal, Palenque, Ek-Balam, Calakmal, Cobá, Bonampak/Yaxchilan, Tikal of Copan… het zijn er te veel om waarschijnlijk allemaal te bezoeken want dit zijn de bekenden maar er zullen ook nog wel zijn die niet uitvoerig in de reisgidsen beschreven staan en dus nóg meer de moeite waard zijn.
Met andere woorden: ik zoek ook nog tips. :paranoid:

Ik vind persoonlijk inderdaad dat je niet te veel piramide’s in één reis moet bezoeken.
2 of 3 piramide’s in 2 weken tijd is nog leuk, doe je er meer dan heb je de kans dat het begint te vervelen.

Hallo!
Bij Valladolid zou je ook nog naar het park Rio Lagartos kunnen gaan (flamingo´s) en een boottocht kunnen maken. Op dag 12 n San Cristobal zou je naar de Indianendorpjes San Juan Chamula en Zinacantan kunnen gaan (dichtbij, mooie ervaring!). Zorg er ook voor dag dag 15 (chichicastenango) op een donderdag of zndag valt, want dat zijn de marktdagen = mooier.
Vanaf Flores zou je eventueel een tussenstop in San Ignacio Belize kunnen maken om daar een archeologische plaats te bezoeken. Een excursie Caye Cauker zou ik niet in 1 dag doen, eigenlijk is het meer aan te raden hier 2 dagen te verblijven, ook omdat je toch de kosten voor de boot zult maken. Er zijn mooie hotels hier (wel wat duurder).
Omdat de reis best lang is zou je ook aan het eind nog wat meer dagen aan het strand kunnen nemen op uit te rusten - want je zult best wel dagen hebben dat je echt vroeg op moet!!
Ik hoop dat dit wat helpt. Groetjes, Marlies van Mextrotter