De laatste Vietnam reisnieuwtjes

Een tip voor wanneer je in Nha Trang bent.

Het nieuwe vliegveld op Phu Quoc is vandaag geopend.
Hoewel het een internationaal vliegveld betreft, is VOA ( nog ) niet mogelijk.

http://www.tuoitrenews.vn/cmlink/tuoitrenews/society/phu-quoc-international-airport-to-open-december-2-1.93234

Beste mensen,

Ik las het gisteren in de krant

Deze regel viel me op en hoopte dat ze bedoelen dat het voor cruiseboot passagiers bedoelt is en niet voor VOA.

Under Circular 90/2012/TT/BTC of the Ministry of Finance, the fee for issue of a one- time visa will be raised from US$25 to US$45 on January 1, 2013

ik heb meteen een mail gestuurd naar Viet Nam en kreeg het volgende antwoord.

Dear Mr. Ton,
Regarding Vietnam visa, it is exact that starting from 1 January 2013, visa to Vietnam will be charged with higher fees, according to a new regulation issued by the Ministry of Finance.

• For a single-entry visa will be increased from US$25 to $45
  • For multi-entry visa will also be hiked (the current charges for the latter two periods are $50 and $100)

[ul]
[li]US$65 for a period of less than one month[/li][li]US$95 for less than six months[/li][li]US$135 for a period of above six months.[/li][/ul]
It should be noted that the above fees are applied for visa on arrival which made at Vietnam border only. For visa which bought at VN Embassy in Netherlands or other countries, it will be charged differently based on local authority. And normally we are NOT informed about the changes. It will be updated when you check directly with VN Embassy in Netherlands.
Regarding pre-authorized approval letter, the fee is unchanged. It is different based on services of per agency.
I do hope it helps.
Looking forward to seeing you in warm Saigon.
Regards,
Nhi

Slecht nieuws dus voor mensen die vanaf januari met een VOA naar Viet Nam.
Wat de kosten zijn voor een visum in den haag weet ik niet, maar er vandaag of morgen een mailtje aan wagen.

gr.
Ton

leef jij daar in vietnam je weet bijna net zo veel als mijn jij
iet meer :zon02: ik ga ik maart weer 6de keer al naar hcmcity nu voor n duur van 3maanden
betaal niet zo veel voor n hotel maar ben op zoek naar een huisje daar bv in distrikt 7of 11

als u iets weet lees ik het graag

Hallo Lelystad,

Nee hoor ik lk woon niet in Saigon of Viet Nam.
Ik verblijf de afgelopen 10 jaren gemiddeld ( heb het even uitgerekend ) 59 dagen per jaar in Viet Nam en daarvan over de de jaren weer 35 per jaar in Saigon en het zuiden van Viet Nam.
Alleen moet ik wel bekennen dat het de laatste jaren bepekt blijft tot 40 dagen.

Ik heb bijna elke week kontakt met vrienden daar en ook facebook ed helpen daarin.
Vandaar dat ik wat op de hoogte blijf van de ontwikkelingen daar.

Ik denk dat het huren voor een appartement of een huisje een moeilijke verhaal gaat worden.
Zonder iemand daar te kennen ben je afhankelijk van kantoren die deze verhuren.

Deze kantoren moeten kosten maken en verhalen deze op de verhuurder en natuurlijk verrekend deze die in de verhuurprijs.
Ook is de verhuurder meer gebaat bij een langere verhuur termijn, meer zekerheid van inkomsten.
Dit zal de huurprijs beïnvloeden als ze al willen verhuren.

Maar op internet kan je vele appartementen vinden en ook huisjes, maar schrik niet van de prijzen.
Ik denk zelf dat je een prijs moet verwachten van ver over de 1000 usd p/mnd zonder service, bewaking, gas en licht voor een leuk europees appartement tot 1000 usd inc gas en licht , zonder bewaking voor een vietnamees huisje.

Ik zou in jouw geval naar Saigon gaan en een hotel boeken en vandaar verder kijken.

gr.
Ton.

Na wat negatieve berichten over criminaliteit in diverse steden, kwam ik dit tegen.

http://www.saigon-gpdaily.com.vn/Hochiminhcity/2013/1/104063/

ik heb het afgelopen januari ook kunnen meemaken.

Bij de meest populiare plekken in saigon, zoal bij de Notre Dame en het postkantoor waren rond de 20 mensen van de touristenpolitie, en liep er een mobiele Me eenheid ( deze bestaat daar uit 2 man ) rond.
de touristenpolitie is te herkennen aan hun groene uniform en de mobiele ME is te herkennen aan hun zwarte uniform, voor op de borst staat politie en hebben een zwarte rugzak; ook hebben ze een knuppel in de hand.

Vind het dan wel weer echt Vietnamese dat ze goed met hun collega kunnen opschieten, want soms lopen met de hun vrije handen hand in hand.

gr.
Ton.

Nog iets waar ik regelmatig de aandacht op wil bevestigen.
Niet alles is wat het lijkt en soms is goedkoop duurkoop; je krijgt niet wat je wilt en waar je voor betaald hebt.

Dit gaat niet alleen op voor Sinh cafe, sinh tourist enz. maar ook voor de Easy riders ed.

Biv. een tour bij de echte ER kost je echt rond de 65 usd minimaal per dag met overnachting.
Is ie goedkoper dan kan je er gewoon vanuit gaan dat het nep is en het gebodene op de site niet helemaal kan overkomen.

Maar kwalijker is natuurlijk dat ze je laten betalen en dan verdwenen zijn.

Pas dus goed op en ga niet altijd alleen voor de goedkoopste prijs, maar check ea.

gr.
Ton.

1 like

Ik ontving informatie dat sinds 3 weken terug er alleen nog maar 3 maands tourist en business visa worden afgegeven bij online aanvragen. Langer als 3 maand schijnt dus “tijdelijk” niet meer te kunnen.
Heb jij deze informatie ook ontvangen Ton? Misschien handig om hier te delen. Of nog eens vragen bij jouw kontakten?

Hallo A,

Bedfankt voor je bijdrage.

Dit is al langer bekent, kan je lezen in diverse topicts.
Je kon voor enige maanden geleden ook geen 3 maanden visum meer krijgen eerder dan 1 maand a 2 weken voor je vertrek.
Dit via de gewone bureaus die VOA deden.
Dus dit nu geen probleem meer.

6 maanden visa
Ik heb diverse mensen doorverwezen naar bureuas die dit wel 6 maanden voor vertrek regelden.

Visa langer dan 3 maanden kan nog wel, maar niet via deze bureaus, zoals myvietnamvisa, cheapvisa enz.

Wanneer je een visa van 6 maanden wilt moet je eigenlijk een georganiseerde reis boeken van 6 maanden en dan is VOA geen probleem.
of
ticket van aankomst en vertrek is 6 maanden van elkaar, geboekt via Vietnam airlines met een persoonlijke referentie
of
er moet iemand garant voor je staan ( is dus een reisbureau, bedrijf enz. ).

Betekend dus wel dat je wel een wat gespecificeerde bureau in de hand moet nemen.
Kosten voor een 6 maanden visum zijn dan wel duurder, denk dan aan rond de 40 a 60 usd voor een VOA + de stamping fee er boven op.

Denk dat dit je kan helpen?

Gr.
GTon.

Bedankt Ton,
Ik kreeg een email van het bedrijf wat visa voor ons regelt. Maar had geen andere referentie. Je weet hoe het gaat hier, altijd nieuws even checken, zeker als het zulke informatie is. In ieder geval bedankt dat je de info deelde.

Wat is de officiele website van Easy Riders Vietnam?

Gr. MArleen

Hallo Marlee,

de Er hebben op diverse plaatsen een bureau, van welke plaats wil je van hun diensten gebruik maken?

gr.
Ton.

Vietjet air blijft aan het uitbreiden.
Er komen weer nieuwe routes bij en kan interessant zijn om een voor een leuke prijs vanaf Bangkok naar Viet nam te komen.

Houd er wel even rekening mee dat je bij deze en ook andere prijsvechters niet de echte prijs meteen kan zien.
Meestal komen daar de belastingen en de service en de bagage er nog bovenop; dus even verder klikken om de juiste prijs te vinden.
Alleen Viet nam airlines geeft je meteen de prijs incl. alles meteen.

http://english.vov.vn/Travel/Vietjet-Air-to-operate-more-international-flights/255503.vov

Gr.
Ton.

Barmar, deze bedoel je?

Mensen die niet naar Hanoi of saigon willen en vanaf nha Trang hun vakantie willen beginnen en zo naar het noorden of zuiden willen en vandaar vertrekken, is dit misschien een optie,

Ik weet de prijzen nog niet, maar wanneer ik tijd heb zal ik deze plaatsen.
Kan je een vlucht van Hanoi / Saigon naar Nha Trang besparen en misschien goedkoper???

Houd dan wel even in de gaten dat VOA niet gaat via dit vliegveld en dus je een visum moet hebben geregeld in Nederland.

gr.
ton.

@ Anorak:
Denk het inderdaad wel…Als je googled op Easy Riders Vietnam, krijg je verschillende websites en ik vroeg me af wat de ‘officiele’ ER zijn, omdat er al eens werd gewaarschuwd voor nep.

@ BarMar, Ik rij hier zelf een Honda Shadow 650. Die is wat uitzonderlijk in het straatbeeld. Wees voorzichtig, deelnemen aan het verkeer is echt anders dan in NL. En vergeet geen internationaal rijbewijs als je wel gaat :wink: Mits het verkeer in acht genomen, is het prachtig land om te touren ! Saigon richting Hanoi langs de kust en Dalac zijn geweldig. Zeker een aanrader. Succes.

hallo Marleen en A,

Ik moet hier echt even op reageren, want dit klopt dus echt niet.

Eerst even over de ER
de link van a is dus een link naar een nepper van de Er.
Maar dit wil niet zeggen dat ze geen trip kunnen aanbieden gelijk aan de Er en ze zijn ook geregistreerd, dus met verzekeringen ook geen problemen.

Wil je bijv in dalat de enigste echte Er en de oprichters van de Er dan is dit de website.
http://dalat-easyrider.com/AboutUs.aspx

De link van A is oke, maar niet de echte , maar je kan daar vergelijkbare tours boeken en verzekerd.

Nu even over het rijden met een internationaal rijbewijs.

Ik ben heel benieuwd hoe je dit hebt geregeld A.
Begrijp me niket verkeerd, maar je mag met een internationaal rijbewijs niet rijden in Viet Nam en is gelijk aan het rijden aan geen geldig rijbewijs.

je kan pas een rijbewijs aanvragen wanneer je een visum hebt langer dan 3 maanden of via een bedrijf kan je dispensatie regelen.
Maar touristen met een internationaal rijbewijs mogen nooit en never een scooter/motor besturen legaal en verzekerd.

Ik ben echt benieuwd naar je wederwoord, en denk dat ik je opmerking in de eerdere post ga verwijderen om misverstanden te voorkomen.

Hoop snel antwoord van je te ontvangen.

gr.
Ton.

Allereerst maar even over de ER, de originele bestaan niet meer, dat gegeven kun je terugvinden ook op het internet. Die moeten in of over de 60 zijn. En de oorspronkelijke trail reden. Alles wat daarna opgekomen is? Heeft behoorlijk referenties, er zijn 3 onder de naam terug te vinden. Mijn informatie, terecht of onterecht???

Rijbewijs, Strikt gesproken zou je gelijk hebben, maar de enige manier als tourist georganiseerd gaat touren wel desgevraagd je originele rijbewijs +het internationale te overhandigen. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad, zowel in Hanoi als in Saigon. Ik spreek hier over motor, en niet over auto. De lokale regelgeving is dat je voor een zwaardere motor, zoals nu het in nieuwe Nederlandse rijbewijs hetzelfde is als in Vietnam, ware het niet dat je als buitenlander WEL kunt rijden op dat rijbewijs. Als je hier resident bent, zoals ik krijg je een brief met stempel die je bij je Vietnamese en Nederlandse rijbewijs, die moet je namelijk ook in dat geval, BEIDE bij je hebben. Dan Ton heb je de volledige informatie. Ik doe je de suggestie, ook als je de posting verwijdert, die te copy/pasten en bij je volgende bezoek te verifieren op een lokaal politie bureau. Ook als het om het zogenaamde touren en zelf rijden gaat. Voor de volledigheid, betreffende rijbewijzen, ik heb alle in Nederland, hier staat in mijn Vietnamese, auto tot 9 personen, inclusief de chauffeur, motor, alleen het kleine met de brief. De rest krijg je niet afgestempeld om in te rijden. Dat is de restrictie. Ik hoop je hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.

Mocht je over gaan tot verwijdering, dan deze posting natuurlijk ook !

Wij kregen in Vietnam overal scooters aangeboden, zowel om te huren als om te lenen. Ik durfde dat echter niet te doen want ik had gelezen dat het verboden was zonder Vietnamees rijbewijs. Zie http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html?btiId=BTI_587&themaId=BEST_P_54 hier staat duidelijk dat het verboden is.

We zijn trouwens wel heel veel mensen tegengekomen die in Vietnam een motor huurden of zelfs gekocht hadden en daar zelfs zonder Nederlands motorrijbewijs op rondreden…