beste mensen
is er iemend die weet waar ik het kroatisch kan leren
ikzelf woon in lokeren oost-vlaanderen
ik heb woorden geleerd met een cd maar daar kan je natuurlijk geen conversatie mee aangaan
gr
anjeke
Je kan een cursus afstandsleren volgen bij NHA. Vrij duur, maar je kan opleidingscheques gebruiken.
Het is een hele moeilijke taal om te leren en de uitspraak van de woorden is ook belangrijk, de juiste klemtonen gebruiken etc.
Ook vervoegen wij zelfstandige naamwoorden daarom is het een moeilijke taal om te leren.
In de Nederlandse taal worden zelfstandig naamwoorden nooit vervoegd, bv een tafel blijft altijd tafel. Maar in het Kroatisch niet.
Ook jouw voornaam wordt vervoegd.
Van Anjeke = od Anjeke
Met Anjeke = sa Anjekom
Tafel = Stol
op de tafel = na stolu
van tafel = od stola
onder de tafel = ispot stola
met de tafel = sa stolom
Het is dus niet alleen belangrijk om losse woorden te leren maar ook de vervoegingen die worden gebruikt bij zelfstandige naamwoorden.
dan is het eigenlijk een beetje de vervoegingen van het duits en latijns niet?
ik weet dat het niet makkelijk is de taal maar ken aparte woorden en als je dan naar de winkel gaat en je vraagt iets dan krijg je er een ganse wordenboek achteraan en sta ik daar met men mond vol tanden
en daar wil ik iets aan doen
Latijns ken ik niet maar in het Duits blijft een zelfstandig naamwoord gewoon een zelfstandig naamwoord die wordt niet vervoegd.
Mocht je tot die tijd geen goede cursus hebben gevonden.
Gewoon in de winkel antwoorden:
Izvinite ne razumem vas. (Sorry ik versta u niet). De V spreek je uit als een W.
Het spreken leer je echt wel ter plaatse … Ben zelf 2 weken in Kroatie geweest om de taal te leren. Na die periode besefte ik pas hoeveel ik had bijgeleerd. Alles wat grammatica betreft kan je hier leren. Ikzelf heb 2 jaar avondschool gevolgd in Hasselt en heb dan de boeken (handboek en ofeningenboek) Dobro Dosli 2 gekocht. Verder heb ik nog een Engels-Kroatisch woordenboek (met oneindig veel standaardzinnen) vertaald naar het Nederlands. Het vergt inderdaad wel een inspanning! Om de uitgangen zou ik me nog niet teveel zorgen maken. Daar maalt immers niemand om. 'k Zou zeggen … begin eerst aan de woorden !! Heb het ook afgeleerd om me suf te piekeren over die grammaticaregels. Eerst de woorden, en daarna zal de rest wel volgen. Succes ermee.