Wie weet waar, hoe en voor hoeveel je Kroatisch kan leren? Ik wil heel graag Kroatisch leren, maar het moet niet al te duur worden. Kent iemand Kroatische “scholen” ed. in omgeving Rotterdam of weet iemand waar ik (goedkoop) een schriftelijke cursus kan volgen?
Alvast bedankt!
Kus Amber :wub:
Kako si Amber ?
Zelis li uciti Hrvatskog jezik ?
Wel … ik denk dat het moeilijk te vinden is scholen die Kroatisch geven.
Vroeger kon je hier in Belgie prive de taal wel leren maar nu ook weeral ni meer. Ik heb het al een beetje leren spreken maar vooral allemaal door zelfstudie. Het verstaan blijft toch nog het moeilijkste.
Als je niets vind wil ik je al wel een beetje vooruit helpen … maar fantastisch Kroatisch spreken ga je daar niet mee doen. ![]()
PuSa - KiCo
Ik ken wat woordjes en ik versta het een klein beetje, mijn vriend is Kroaat, dus van hem leer ik het al een beetje en ik kom veel bij hem over de vloer, waar ik natuurlijk veel Kroatisch hoor.
Maar ik wil het dus goed leren! Ik weet dat er in Rotterdam ergens een “Kroatische school” is, maar volgens mij is die meer bedoeld voor mensen die de taal echt spreken, van origine Kroatisch zijn dus en alleen de grammatica enzo moeten leren… Ik weet ook niet hoe ik aan het adres kan komen, in de gouwe gids stond het in ieder geval niet ![]()
Ik zou het wel aan mijn vriend kunnen vragen, maar ik wil dat het een verassing voor hem is ![]()
En ik heb een woordenboekje en ik probeer heel vaak briefjes en mailtjes in het kroatisch te schrijven enzo, maar het duurt zo lang ![]()
Ik probeer ook songteksten te vertalen enzo en dan vraag ik mijn vriend of hij me kan helpen waar ik er niet uit kom en of hij de tekst kan omzetten in een lopende tekst zodat ik kan zien waar het fout gaat enzo B)
hela … ![]()
Ik ben begonnen met de belangrijkste werkwoorden te leren en daarna te leren vervoegen. (gaan, eten, drinken, …)
Daarna de belangrijkste woorden … en zo rustig aan verder uitgebouwd. Het spreken gaat me al redelijk goed af.
Soms verschiet ik er zelf van … maar het verstaan !! <_<
Jij hebt normaal het voordeel dat je iemand hzebt om mee te oefenen.
Ik heb hier ook een woordenboek en ook een aantal lesboeken.
Maar het meeste leer jezelf.
Er is ook een Kroatische chat waar veel volk aanwezig is … maar moet wel toe geven … na een tijdje wordt toch in het Engels gesproken :rolleyes:
Ik ben ook de werkwoorden aan het oefenen, maar ik ben nog niet zo ver…
Hoi,
De cursus die jij zoekt wordt in Rotterdam gegeven op de Volksuniversiteit. Dat zit op de Heemraadsingel in Rotterdam, ze hebben een eigen site en staan gewoon in het telefoonboek.
Ik ben zelf in januari begonnen met cursus en mijn kennis van de taal was zo’n beetje 0,0. Ik kon wat woordjes, meer niet.
Je begint gewoon bij de basis en leert al spelenderwijs de grammatica erbij. De volgende cursus begint geloof ik in september. Ik vind het zelf wel prettig om met een mannetje of twaalf een nieuwe taal te leren, je bent niet de enige die het lastig vindt!
Groetjes,
Hallo,
Ik heb bij intertaal een zelf cursus gekocht met cd’s erbij voor de uitspraak. deze is wel in het engels-kroatisch.
Maar het is wel een hele goeie. Ik heb em nog niet zolang en de examens zijn net achter de rug dus veel kans heb ik nog niet gehad om te leren.
Welke cursusen hebben jullie al gekocht?
Weten jullie ook of er soms ool lessen worden gegeven in België. Binnen 2jaar moet ik het echt kunnen want dan ga ik er een tijdje trekken met een vriendin.
Groetjes
Hey
Ik wil graag servisch leren en aangezien dat bijna hetzelfde is als kroatisch… ik zou graag een lijstje met wat handige werkwoorden willen zou iemand mij daar mee kunnen helpen?
Alvast bedankt:)
Groetjes Serena
Serena
Wat voor werkwoorden wil je hebben ik heb een tijdje Kroatische les gehad maar het is moeilijk zo zonder hulp te leren vooral de vervoegingen van de werkwoorden.
bv: het werkwoord ZIJ is: BITI in het kroatisch dan zijn de vervoegingen
ik ben ja sam
jij bent ti si
hij is on je
wij zijn mi smo
jullie zijn vi ste
zij zijn oni su
het is ono je
wil je meer weten kun je me mailen maar niet erg lang meer want 19 maart gaan we weer naar Kroatie tot juni
gerrit.peels@tiscali.nl
ZIJ moet ZIJN
Hej, ik heb anders wel een cd-rom met Duits-Servische cursus, die ik voor een zacht prijsje van de hand wil doen. Moet je wel Duits spreken ![]()
Zdravo ja er is een school die kroatische lessen geeft hij staatin rotterdam ik dacht ergens bij de albrechtskade me broers hebben er vroeger op gezeten. Ikzelf woon nu in lelystad maar zoek ook iets maar zal wel in Amsterdam wat zitten
Caooo xx
Hoi,
Als je een beetje autodidactisch bent ingesteld is de “Paul Pimsleur Methode For Language Teaching” ideaal. Even googlen en je hebt zo meer info gevonden.
Relatief goedkope cursus in vergelijking tot live-lessen van iemand die bijvoorbeeld per les of uur betaald krijgt.
Er zijn drie niveau’s (weet niet wat je al spreekt):
- Beginner: Basis van “Hallo mevrouw” tot het bestellen van een brood en het wisselen van geld.
- Middenklas: Voor de ietwat gevorderde leerling van het reserveren van een kamer in een hotel tot het communiceren tegen inlanders “straatconversaties”.
- Gevorderd: Voor diegene die zijn taal wil verbeteren: Van alles en nog wat, zoals annuleren van vluchten en stationssituaties.
Het systeem is gebaseerd op luisteren, naspreken, herhalen en onthouden, waarbij reflexie, doorzetingsvermogen en zelfleerzaamheid bovenaan de lijst staan. Hopelijk kan je er iets mee.
In ieder geval veel succes met leren,
Wouter v. Kuijk
volgens mij doet het volksuniversteit (www.volksuniversiteit.nl) aan geven van Hrvatski!