Er zijn 2 belangrijke hoofdwegen in Jordanië, namelijk de Desert Highway (het meest gebruikt) en de Koningsweg (het leukste om te bereizen). Over deze laatste weg bestaan diverse mythes/hypotheses ivm de oorsprong ervan. Koningsweg is een letterlijke vertaling uit het Hebreeuws en daarmee wordt de link gelegd naar Mozes. Toen de profeet na een lange tocht door de Sinai het zuiden van het huidige Jordanië bereikte, vroeg hij de koning van de Edomieten de toestemming om door zijn grondgebied te mogen reizen. Aan de Moabieten, die in het noorden woonden, vroeg hij ook om toestemming. En zo doorkruiste hij Jordanië van zuid naar noord over de Koningsweg.
Een andere hypothese zoekt ook een verklaring in de Bijbel: deze weg verbond Aqaba met Damascus en volgde de bedding van een nog oudere karavaanroute, die door handelaars werd gebruikt om wierook en mirre uit Jemen te exporteren.
Ongeacht de mythes/hypotheses, deze Koningsweg is zeer oud en prachtig om te bereizen. Ze gaat van Amman langs Madaba, Kerak, Shobak en Petra en doorkruiste diverse hoogvlaktes. Uiteindelijk komt de weg uit op de Desert Highway, zo’n 40 km voor Wadi Rum.
De Koningsweg wordt een stuk minder gebruikt dan de Desert Highway, die sneller is, maar een stuk drukker en monotoner. Met het openbaar vervoer de Koningsweg bereizen is niet eenvoudig, een eigen (huur) auto wordt dan ook aangeraden. Dus, indien je wat meer tijd hebt in Jordanië en niet de toeristenmassa wil volgen, probeer de Koningsweg te bereizen. Veel plezier!
Beste Vanessa,
wij gaan in april voor 12 dagen naar Jordanië. Onze planning is ondertussen gemaakt, ik vat even samen:
Aankomst zondagnamiddag 5 april: overnachting Madaba
Maandag 6 april: levering huurauto aan het hotel. Mt. Nebo, Kerak en naar Dana. Overnachting Dana Tower.
Dinsdag 7 april: Wadi Dana Trail naar Feynan Ecolodge. Overnachting Feynan.
Woensdag 8 april: Transfer Feynan - Dana. Rit naar Petra. 3 overnachtingen in Petra
9 - 10 april: Petra
Zaterdag 11 april: Rit naar Wadi Rum. 2 overnachtingen camp Wadi Rum
Zondag 12 april: Wadi Rum
Maandag 13 april: Rit naar Aqaba. 2 overnachtingen in Aqaba
Dinsdag 14 april: Aqaba (snorkelen?)
Woensdag 15 april: Rit naar Madaba via Dode Zee met bezoek aan Wadi Mujib (Siq Trail). Overnachting Madaba
Donderdag 16 april: huurauto binnenleveren rond 14u en vlucht om 16.00u
Mijn vragen:
- Hoe rijden we best van Madaba naar Dana? Routeplanners gaan van Madaba via weg 35 naar Kerak. In Kerak sturen ze je naar weg 15 maar kunnen we ook gewoon weg 35 blijven volgen? Hebben we op die dag tijd genoeg voor een bezoek aan Mt. Nebo en Kerak?
- Kan je in Aqaba gewoon vanop het strand snorkelen? Welke plek is daar goed voor? We overnachten in Almarsa Resort.
- De rit van Aqaba terug naar Madaba zouden we willen doen via weg 65. Is het qua tijd mogelijk om onderweg de Siq Trail te doen in Wadi Mujib?
- Wat kunnen we op onze laatste dag nog doen? Mooie autorit rond Madaba? Dode Zee?
Andere tips zijn meer dan welkom.
Groetjes,
Frederik
Ik denk dat Vanessa wel in zal gaan op specifieke vragen.
Maar over de planning:
-Ik mis Jerash. Wel een stukje rijden, maar echt de moeite waard(!), met ook ter plekke zo’n 2 uur want het is best groot.
- Ruime tijd voor Petra is mooi. Je kunt dan heel wat zien met een meerdaagse pas. Zorg dat je je bezoek een beetje logisch hebt ingedeeld (er zijn online wel gedetailleerde plattegronden te vinden) en de wandelingen omhoog naar het klooster en High place of Sacrifice niet op 1 dag doet, maar de laatste bijvoorbeeld de tweede dag 's ochtends vroeg. Vroeg opstaan! Ik was 2 dagen achter elkaar om 7 uur bij de ingang. (Tweede dag met paspoort erbij.)
Toevoeging: in april is om 6 uur bij de ingang misschien nog wel beter.
- Bij aankomst zou je Petra by Night kunnen doen (alleen op maandag, woensdag en donderdag). Is denk ik mooier dan wanneer je er overdag al bent geweest, want die hele Siq in het donker is dan nog mysterieuzer… Tip: zorg dat je een beetje achterblijft t.o.v. de meute, dan is het stiller. Sowieso nogal onbeschoft wanneer mensen veel lawaai maken.
- Van Petra naar Wadi Rum en van Wadi Rum naar Aqaba zijn maar korte afstanden. Daar kun je je dagindeling op afstemmen.
Johan
effe hierop inpikken, ben nog maar net begonnen met hier en daar wat te bekijken voor Jordanië, maar als je Petra by night doet…waar slaap je dan best, is sowieso ook onze bedoeling om meerdere dagen Petra aan te doen als ook minstens eens te slapen onder de sterrenhemel…
Hallo!
Een heel goed idee om Petra in 2 dagen te doen; er is zoveel te zien! Helaas had ik die mogelijkheid niet, dus het was racen tegen de klok… Petra by Night heb ik dus ook niet gedaan. Wij gingen rond schemertijd weg en dat was ook al magisch. Zo mooi, al die kleuren bij zonsondergang…
Ik las laatst een leuk bericht over een Jordanese man die (weer) in een grot in Petra is gaan wonen en hij laat mensen bij hem in de grot logeren. Heel erg primitief, dat wel, maar wat een ervaring lijkt me dat! Dit is de link naar het artikel: CaveSurfing with a Bedouin in Jordan
Natuurlijk is slapen onder de sterrenhemel heel bijzonder in Wadi Rum en er zijn heel wat mogelijkheden hiervoor; van een luxe camp tot wat meer primitievere camps. Op www.visitjordan.com kan je heel wat info vinden en elders in het forum is er ook al veel geschreven over camps in Wadi Rum door mensen die er zijn geweest.
Alvast veel plezier!
1 like