Canadian Tire is Canada’s grootste retailer. Volgens onderzoek woont 85% van de Canadese bevolking binnen een kwartier rijden van een CT vestiging. Er zijn ca 475 vestigingen door heel Canada. In 1925 werd de eerste verstiging geopend in Toronto.
Het assortiment bestaat uit auto-accessoires, gereedschap, sportartikelen, huishoudelijke artikelen en seizoensgebonden artikelen. Vaak vind je in de buurt van een CT-vestiging ook een vestiging van Marks Work Warehouse (kleding) aangezien deze keten ook van CT is.
Voor de liefhebber van vrijetijdsspullen (sport, jacht, kamperen etcetc) en kleding (casual zomer, winter en sport) is het naar mijn mening een Eldorado (voor mij in ieder geval wel). Naar Nederlandse maatstaven zeker niet duur en goede kwaliteit.
In de schaduwkant: Canadian Tire is, net zoals Wall-Mart en Home Depot, een vreselijke keten als het aankomt op personeelszaken. De winkels zullen er alles aan doen om te voorkomen dat hun medewerkers zich syndicateren (aansluiten bij de vakbond) en daarvoor zullen ze zelfs proberen te voorkomen dat medewerkers ook maar enigszins contact met elkaar hebben tijdens en buiten het werk.
Mark Work Warehouse is een lachertje (de vestiging in Halifax althans). Afgelopen zomer wezen shoppen voor nieuwe veiligheidsschoenen: als ik vroeg naar kevlar neuzen i.p.v. metaal (in Europa inmiddels verplicht), wist niemand wat kevlar was. Iedere keer terugkomen op hun nieuwe metaallegering, terwijl ik al meerdere keren zei geen metaal te willen. Ook op de vraag of ze iets sterkers hadden dan class 1: “Bestaat dat?”
Ja, dat is vaak een vervelend cq ranzig symptoom bij winkelketens zoals CT (hetzelfde als bij de Aldi hier in Europa). De vraag is dan wat het zwaarste weegt: je portemonee of je geweten en bij de meesten zal dat waarschijnlijk de portemonee zijn.
Overigens doet bovenstaande mi niets af aan de kwaliteit en de omvang van het assortiment.
Over Marks Work Warehouse kan ik alleen maar zeggen dat ik daar de casual kleding heb gevonden die ik in Nederland nauwelijks nog kan vinden nl goede kwaliteit, grotere maten (ben een stevige jongen) en erg goedkoop. Had de laatste keer ruim 2 -grote- karren vol kleding voor nog geen CAD$ 500 (bij een koers van 1 Euro=1,60 CAD$). Winterjas, sweaters, sweatshirts, lumberjacks, T-shirts, onderbroeken, sokken en broeken. Geen speciale schoenen, dat dan weer niet.
Ik kan het niet laten: Wall-Mart heeft het minst schone geweten. Niet al te lang geleden wisten de personeelsleden in een vestiging in Jonquiere (uit mijn hoofd) het toch voor elkaar te krijgen een meerderheid voor een vakbond te laten stemmen. Op zich kan Wall-Mart dit niet verbieden, noch kunnen ze de medewerkers ontslaan. Ze besloten daarop de hele vestiging op te heffen om van de vakbondsleden af te komen! Ze zouden maar eens minimumloon en zorgverzekeringen moeten gaan betalen voor hun personeel…
Daarnaast stunten ze constant met dat ze lokale producten verhandelen, wat nog altijd één van de grootste leugens is. Reclamefraude schijnt nog niet te worden aangepakt hier.
Ja, ken het verhaal; is een keer in een VPRO-achtige documentaire hier op TV te zien geweest.
‘Slimme’ zet van WM geweest. Zo laat het personeel in andere vestigingen het wel uit hun hoofd om zich te organiseren (op straffe van werkloos worden). Dit is dan weer de keerzijde van ‘beperkt’ overheidstoezicht en regulatie. Oftewel de werknemer is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar welbevinden (even kort door de bocht: het personeel heeft er zelf voor gekozen om daar te werken…).
De etische-/maatschappelijke-/sociale kant van het ondernemen (MVO) speelt hier geen rol van betekenis helaas.
Ik vind deze politieke discussie niet erg passen op dit forum. Het zou mij er niet van weerhouden om mijn tentje bij een keten als de WM, Canadian Tire etc. te kopen. Er werken vele 10.000-den mensen bij deze ketens en als niemand daar meer koopt, dan staan die ook op straat!
En laten we nu ook niet het braafste jongetjes van de klas zijn. Hier in NL zijn de vakbonden er toch ook vooral voor zichzelf. Kijk naar Kok, Woutertje Bos etc. die het pluche hebben opgezocht en daarna een best betaald baantje in het old boys network hebben gevonden. Ik heb gelukkig nooit een penny aan vakbonden gespendeerd.
haha, ik verwonderde me er ook al over wat mijn kampeervraag allemaal los maakte!
Ik kan me herinneren van Amerika dat je daar bij tankstations vaak voor een habbekrats je thermoskan met koffie kon laten vullen. Is dat in Canada ook zo?
Eerlijk gezegd doet 't er voor mij niet toe hoe 't er onderling aan toegaat bij dat soort zaken. Zal mij niet weerhouden er spullen te kopen. Van 't voorjaar in de USA in elk geval met veel plezier bij de Walmart geshopt en dat zal in Canada niet veel anders worden of bij soortgelijke zaken natuurlijk.
Het ging mij om de artikelen die bij CT en MWW te koop zijn voor een lage prijs (en van een goede kwaliteit). Vandaar mijn eigen quote.
Dat dit soort zaken niet MVO bezig zijn is een gegeven en daar kun je een mening over hebben.
Het gaat me te ver om die (mijn) mening ineens politiek te noemen waarbij er vanuit het blauwe niets zomaar Nederlandse(?!) -vakbonden en politieke kopstukken ten tonele verschijnen. Kwalijk vind ik het echter dat mijn quote in deze context wordt gebruikt en ik wil me nadrukkelijk distantiëren van alle opmerkingen en meningen die onder mijn quote staan. Dit verband leeft uitsluitend in de gedachten van de schrijver van deze post.
Ik voel me zeker niet het braafste jochie uit de klas en (ook ik) laat m’n portemonee vaak zwaarder wegen dan m’n geweten. Aan mij is niets menselijks vreemd. Desondanks ben ik me wel bewust van de situatie waarin het personeel van deze ketens zich bevind. Ik zou m’n geweten wat kunnen sussen met de wetenschap dat er in een stad als Whitehorse voor CT en MWW geen concurrentie is (voor de Wallmart wel maar of de Real Canadian Superstore een veel beter alternatief is betwijfel ik), anderzijds zou me ook verweten kunnen worden dat ik niet goed genoeg gezocht heb. En dat is ook zo.
Sory dat ik jouw quote gebruikte, dat was fout. Ik ben het nl met deze quote op zich eens, niet oneens en het was ook zeker geen commentaar op deze quote. Maar ik wilde eigenlijk reageren op het aanzwengelen van de (linkse) politieke discussie door Jurjenb en had dus zijn opmerking moeten quoten.
Ik vind dat een politieke discussie niet op dit forum thuishoort, daar zijn andere fora voor, maar kan het toch ook weer niet laten om een weerwoord te geven en mijn mening te geven. Ook fout. Het zijn inderdaad mijn gedachten die onder deze quote staan en had misschien beter helemaal niet moeten quoten. Maar beter nog, geen politiek op dit forum!
De winkels zullen er alles aan doen om te voorkomen dat hun medewerkers zich syndicateren (aansluiten bij de vakbond) en daarvoor zullen ze zelfs proberen te voorkomen dat medewerkers ook maar enigszins contact met elkaar hebben tijdens en buiten het werk.
Is dat geen manier om ‘onrechtstreeks’ de prijzen laag te houden? Als dat niet zo was, dan bestond CT (en wallmart en…) niet zoals we het nu kennen.
En ze zorgen hoe dan ook voor heel wat werkgelegenheid…
Als het er echt zo slecht is voor het personeel, dan zouden ze nooit zijn uitgegroeid tot de grootste retailer van Canada.
Misschien reageer ik voor m’n beurt maar ik interpreteer Jurjenb’s opmerking n.a.v. mijn post niet als een politieke. Ik weet ook dat dit soort praktijken realiteit is. Het is een gegeven; net als dat gras groen is en Cognac alleen Cognac mag heten als het uit Cognac komt.
Alhoewel ik ‘politiek’ een groot woord vind, heeft het zeker wat raakvlak, maar begrijp niet waarom we niet rustig hierover kunnen discussiëren met een stel volwassenen op een forum. Ik vind het wel een onderwerp waarvan je het bestaan moet kennen als je naar Canada komt, om de cultuur en het politieke landschap iets beter te begrijpen.
Om op Sander te reageren: ja, dit is één van de manieren (naast het uitbuiten van ondernemers in derdewereldlanden) om de prijzen zo laag mogelijk te houden en daarmee alle mogelijke concurrentie (die het op een eerlijke manier proberen) uit te roeien. Dit is op veel plekken in Noord-Amerika al gelukt. Volgens mij is de Canadian Tire hierin nog iets minder slecht dan WalMart, maar volgens mij is het ook niet een keten waar je al te trots op kunt zijn.
Dus is zo’n continentaal monopolie wel zo fijn? Ja, je kunt de winkels in iedere stad vinden. Maar het is (in mijn ogen) oneerlijke concurrentie, de reclamefraude is brainwashing en voor de werknemers wordt het steeds moeilijker om rond te komen. Gelukkig heeft Canada nog het voordeel van de openbare zorgverzekeringen, maar in de VS is het dan echt onmogelijk om je premie te betalen. Het grootste deel van je maandelijkse salarisstrook gaat al op aan je auto om op het werk te geraken, dan nog het appartement betalen en vervolgens raar opkijken dat er zoveel mensen zijn in Noord-Amerika die slecht eten!? Geen wonder als er geen geld voor is.
Even als advocaat van de duivel: Hoe zit het dan met de vrije wil? Ik bedoel dat niemand die werknemers heeft verplicht daar te gaan werken. Maw het is een keuze geweest van de werknemers zelf om zich aan dat regime te onderwerpen. Ik begrijp wel dat onder de huidige omstandigheden (in de VS in ieder geval) je wat minder gemakkelijk van baan kunt veranderen maar de tijden zijn ook anders geweest en in betere tijden hadden ketens als CT, MWW en WM net zoveel (of iets meer misschien) vestigingen (lees werknemers).
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de alternatieven (andere werkgevers) net zo beroerd zijn en dat het gaat om werknemers die zich aan de onderkant van de markt bevinden (laaggeschoold etc).
Je zou dus ook kunnen redeneren (in dit geval) dat (het ontbreken van een goede) opleiding aan de basis ligt van dit probleem.
't Is misschien wat kort door de bocht maar een andere verklaring kan ik niet bedenken.
Toe maar, de Verenigde Staten worden er ook nog even bijgehaald. En dat het slechte eten van de Amerikanen het gevolg is van het beleid van bedrijven als Wallmart is vast wetenschappelijk onderzocht?
Natuurlijk mogen we discussieren over politiek. Graag zelfs. Maar waarom op een reisforum? Hier reageren mensen die graag reizen, reisinformatie zoeken en elkaar helpen met goede tips. Niet om met de politiek van het land te bemoeien. De politiek is al genoeg geinfiltreerd in het onderwijs, de publieke omroep, de rechtspraak, etc. Het lijkt me beter om dit forum dan ook niet te veel te vervuilen.
Ach, een simpel topic moet wel kunnen. Reizigers hebben zelf de keuze om dit te lezen of niet.
@Yukon: inderdaad is het een keuze om daar te werken, maar het zijn vaak mensen die weinig kansen op de arbeidsmarkt hebben en ook vaak niet goed hun rechten kennen. Ik neem aan dat er ook genoeg andere ondernemers zijn die vuil spel spelen met hun medewerkers en ik wil ook niet zeggen dat alleen WalMart verantwoordelijk is hiervoor (dat de concurrenten worden gedwongen om eenzelfde beleid te voeren om met de prijzen te kunnen blijven concurreren).
Aan de andere kant: als er iemand voor mijn huis wordt neergeschoten, mag ik dan ook ineens mensen neerschieten? Ongeacht wat anderen doen, hoort een bedrijf gewoon tenminste minimumloon uit te betalen en de werknemers te laten syndicateren. Zeker een machtig bedrijf als WalMart zou juist hierin een voortouw moeten nemen, wat makkelijk kan in die positie.
Een betere opleiding zou inderdaad veel schelen. Helaas is dat een volgende politieke discussie die minstens net zo heftig is.
Wat betreft de bedrijven: het zou mij niet verbazen als er wat smerige politieke lobbies zijn naar politici met belangenverstrengelingen (wat je bijvoorbeeld ziet bij de teerzanden in Alberta).