De eerste week

(origineel bericht op be-more.nl)

De eerste week

Sanibona! (Betekent hallo in Zulu)

Jaja inmiddels heb ik de eerste woordjes Zulu geleerd :)! Inmiddels zit de eerste week erop en heb ik kennis kunnen maken met de Afrikaanse manier van leven (erg relaxt en een paar uur te laat komen is geen uitzondering).

Na de eerste week heb ik ook de organisatie Let Us Work wat beter leren kennen en weet ik nu wat er van mij verwacht wordt de komende weken. Let Us Work is een organisatie die presentaties geeft bij verschillende communities rondom Durban. De mensen in de communities zijn erg arm en hebben vaak niet de beschikking over water, electriciteit, etc. Let Us Work probeert de mensen in de communities te leren om een eigen bedrijf te starten, zodat ze minder afhankelijk worden van de overheid.

Om dit te bereiken zijn er twee soorten presentaties. De eerste presenatie duurt twee dagen en is ervoor om mensen kennis te laten maken met het idee om een eigen bedrijf te beginnen. (Zelf komen ze niet op dit idee en zijn ze erg afhankelijk van de overheid). Na deze presentatie is het de bedoeling dat de mensen verder gaan met hun business idea en gaan nadenken over de manier waarop ze het in de praktijk kunnen toepassen. De andere vierdaagse presentatie is ervoor om ondernemers met een business idea de vaardigheden aan te leren om ook daadwerkelijk een bedrijf te kunnen starten.

De komende weken zullen wij als vrijwilligers gaan helpen met het geven van deze presentaties en het uitdenken van business ideas met de mensen in de communities. De communities liggen allemaal in het binnenland waardoor we de kans krijgen veel van Afrika te zien. Daarnaast zullen we ook regelmatig in het binnenland blijven slapen, omdat het te ver rijden is om iedere dag terug te gaan naar Durban.

Helaas kon de trip naar de Wild Coast (waar ik het in mijn vorige verhaal over had) niet doorgaan, omdat we vrijdag een presentatie hebben gegeven en daardoor geen tijd hadden om weg te gaan. In plaats daarvan zijn we gisteren naar Sea World geweest waar we dolfijnen, haaien en allerlei andere soorten vissen hebben gezien.

Vandaag is een rustige dag geweest waarbij we de presentatie, die we morgen gaan geven, hebben voorbereid en we even naar het strand zijn geweest. Op het strand waaide het alleen erg hard, waardoor we dit niet langer dan 20 minuten hebben volgehouden :stuck_out_tongue: (maar ben wel de zee in geweest :slight_smile: ).

Morgen gaan we voor het eerst twee dagen het binnenland in om een aantal presentaties te geven. Dit zal de eerste overnachting worden in het binnenland, dus ben benieuwd hoe dat zal gaan ;)!

Tot de volgende keer!

(origineel bericht op be-more.nl)