Samen met een vriendin wil ik deze zomer een roadtrip in Noorwegen gaan maken.
Omdat we dus al vele kilometers gaan rijden in Noorwegen, hebben we niet zoveel zin om de hele afstand van Nederland naar Noorwegen met de auto af te leggen.
Nu weet ik dat er verschillende boten van Duitsland en Denemarken naar Noorwegen gaan, maar ik heb ook gelezen dat er een boot van Nederland naar Noorwegen gaat.
Ik heb het halve internet afgezocht, maar ik kan nergens een site vinden waar je de boottocht van NL naar Noorwegen kan boeken?
Weet iemand een boot maatschappij die dit aanbied? Of hebben mensen ervaring met deze reis?
Er gaan vanuit Nederland wel diverse cruises richting Noorwegen, maar (als ik het goed heb) geen ferry.
Kortst rijden vanuit Nederland is naar Kiel (Duitsland), waar vandaan je de autoferry kunt nemen naar Oslo. De overtocht duurt zowat 20 uur. Prijskaartje is ook niet mis …
Maar hangt er natuurlijk ook vanaf welk deel van Noorwegen jullie willen bezoeken.
Fred Olsen is nu alleen een cruisemaatschappij, dus geen auto meer aan boord. Bergen Line kan ik niet veel meer over vinden, i.h.a. zijn er veel minder lange afstands ferries dan vroeger door de opkomst van goedkoop vliegen
Als het autorijden op de heen- en terugreis te veel wordt en ook het autorijden in Noorwegen zelf, kan je ook overwegen Interrail te nemen. Je kunt dan kriskras treinreizen door Europa. Zodra je uit Nederland bent, heb je dan vrij treinreizen. Het zou kunnen, dat je dan ook reducties krijgt op bepaalde boot- en busverbindingen. Vroeger was dat wel zo, toen de Scanrailpas nog bestond. Je kunt met de trein tot Fauske en Bodö, en via Zweden naar Narvik. Via die plaatsen kan je ook met de bus/boot naar de idyllische Lofoten/Vesteralen eilanden. Je kunt ook tijd uitsparen door met nachttreinen te reizen. Wel is het raadzaam om het traject Trondheim - Fauske/Bodö ook een keer overdag te doen. Het is de enige langeafstandstreinlijn die lange stukken langs fjorden rijdt. Je kunt dan het beste aan de linkerzijde van de trein gaan zitten als je naar het noorden reist, en aan de rechterkant als je naar het zuiden reist. Soms is bij treinreizen plaatsreserveren verplicht of raadzaam.