De beste ( snelste) weg naar San José

Hallo,

De laatste dag van de rondreis zouden we op tijd ( 12u s’middags) de auto willen inleveren op de luchthaven van Juan Santamaria in San José om daarna in te checken voor onze vlucht (15.17u). Onze laatste nacht brengen we door in La Ensenada lodge dichtbij Abangaritos, Playa Pajaros ( google 10.122752-85.015984 bij benadering). Nu krijg ik 3 mogelijkheden om terug naar Costa Rica te rijden en zou graag weten dewelke het beste is.
Minste files, hoelang ongeveer doen we er écht over, in rijtijd dus.
Er is een nieuwe autostrade, de Caldera weg zogenaamd. Dan zouden we wel enkele kilometers meer moeten rijden maar misschien is die wel sneller in rijtijd omdat het een brede tolweg is? Zoniet gaat het een stuk over de 'beruchte? 1 snelweg. We willen geen risico lopen of stressen en dus op tijd vertrekken richting luchthaven. Het is de 1ex Costa Rica dus…
De reis is voorzien in februari.
Iemand advies hieromtrent ?
Alvast bedankt

Gelukkig hoefje maar tot Alajuela, dat scheelt een enkele kilometer.
Het maakt denk ik niet zo heel veel uit welke route je pakt, van een brede tolweg moet je je niet te veel voorstellen. Binnen 3 uur moet je de route afgelegd hebben omdat de ochtendspits al voorbij is.

Oké, bedankt voor de info. Het zal trouwens een zaterdag zijn voor de retour, dus waarschijnlijk ook zowieso al minder ochtendspits richting San José…
We zullen een uurtje extra bijtellen om safe te zijn. Mercietjes,
Monique

Hoi Monique,

als je je zo gestressd voelt om op tijd op het vliegveld te zijn zou ik gewoon die laatste nacht in Alajuela slapen en misschien
die ochtend nog even vulkaan Poas bezoeken en bewandelen, dat ligt redelijk in de buurt van het vliegveld.

Ik weet niet wanneer je gaat reizen, en ik wil je ook absoluut niet bang maken of zo, maar stel je inderdaad
van de Caldera niet een brede tolweg voor, het is 2- afwisselend 1 baans.
De Caldera is waarschijnlijk je beste optie maar deze weg is soms dicht of heeft files doordat de regen ´mudslides´ heeft veroorzaakt.

Maar goed, waarschijnlijk is er helemaal niets aan de hand en is het lekker droog. Bij twijfel kan je altijd bellen naar de Policia Transito voor informatie over wegen. In jouw geval over de Caldera, wegnr. 27, op telefoonnr: 800 872 6748 -toets 1, dan 4 en dan hoor je of de Ruta Nacional 27 gesloten (cerrada) of open is (abierta).

Bedankt voor de info. We reizen in februari pas, dus normaal droge periode.
Een telefoon nr is inderdaad handig om toch nog even te checken!

Ik adviseer de oude route 1 te nemen.
Je komt dan direct bij de luchthaven uit.
Als je de route 27 neemt, moet je vanaf deze route
terug naar de 1. En dat staat slecht aangegeven.
Bij de afslag op de 27 staan grote borden met een aantal hotels,
maar daarna is het nog flink slingeren en zijn er weinig richtingborden
meer aanwezig. Dit zou weleens extra zoektijd kunnen kosten.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

1 like

hey Johan,

Het is waar wat je schrijft maar ze reizen met GPS zeggen ze dus ik neem aan dat ze niet naar moeilijk te vinden borden hoeven te zoeken.

Die oude RN 1 is toch eigenlijk geen prettige weg om te rijden? Althans dat vinden wij; het is er zo druk (o.a met langzaam vrachtverkeer) en je kan moeilijk inhalen met al die bochten en zoveel klimmen… nee hoor, wij prefereren de nieuwe Caldera tolweg.

1 like