De 10 drukste vliegvelden ter wereld

De Internationale Luchtvaartorganisatie “Airports Council International” onderzoekt jaarlijks welke vliegvelden het meest intensief gebruikt worden. De 10 vliegvelden met de meest internationale passagiers zijn:

1. Heathrow - London - 60,9 miljoen

2. Charles de Gaulle - Paris - 53,15 miljoen

3. Hongkong International Airport - 49,77 miljoen

4. Dubai Airport - 46,31 miljoen

5. Frankfurt Airport - 46,3 miljoen

6. Schiphol Airport - Amsterdam (The Netherlands) - 45,13 miljoen

7. Chiangi Airport - Singapore - 40,92 miljoen

8. Incheon International Airport - Zuid-Korea - ?

9. Narita International Airport - Tokio - 32,16 miljoen

10. Suvarnabhumi International Airport - Bangkok - 31,41 miljoen

*Bron : Knack.be * http://http://weekend.knack.be/reizen/reizen-top-10/de-10-drukste-vliegvelden/album-1195099641905.htm?nb-handled=true&utm_mediu

we doen als klein landje leuk mee.

Hi Martin
In zulke situaties, zwijg ik, gewoon…
Groetjes
Sopirla>>>

ik snap je reactie niet?
“in welke situaties?”

Hi Sjaak

Ik heb een vraag voor onze Ministerie van Transport : waarom noemen ze, zoiets belachelijk, als “Zaventem International Airport” en niet simpel “Zaventem Airport”?:disgust:
Groetjes
Sopirla>>>

Wel een beetje vreemd dat ze alleen de internationale reizigers als norm nemen, neem ook de binnenlandse vluchten mee en je hebt een compleet ander lijstje. Alleen Heathrow, Charles de Gaulle en Frankfurt halen dan nog de top-10.

Hi Wizzard
Ik heb geen zicht of ze de binnenlandse reizigers mee geteld zijn; het was een globale cijfers, zonder andere uitleg… de bron was niet specifiek.
Groetjes
Sopirla>>>

:wink:

Het viel me op omdat hier alle grote Amerikaanse vliegvelden ontbreken, en omdat hier Narita in plaats van het veel grotere Haneda genoemd werd.

Hi Wizzard
Kijk naar de post die ook gisteren gepost heb; die is ook de moeite : “de 10 meest gevaarlijke luchthavens ter wereld”; en op de 10e plaats vind je …La Guardia" (New York) !
Ik zeg het: ik ken hun principes niet…op welke data’s baseerde zich als zo’n top maken? Ik weet het niet…
Groetjes
Sopirla>>>

Ik weet van LaGuardia dat die twee kruisende banen heeft, die maximaal benut worden. Alles valt of staat daar dus met strikte procedures van de luchtverkeersleiding.

Maar voor het totaal aantal passagiers: List of busiest airports by passenger traffic - Wikipedia

Het hier gekozen criterium (alleen internationale passagiers) is wel helder, maar geeft ook een scheef beeld.

Geen enkele binnenlandse vlucht vanaf Schiphol, maar toch nog steeds een knappe 15e plaats…

Bedankt voor de link !
Groetjes
Sopirla>>>

HI Dave
Volgens de top was Schiphol op de 6e plaats en Martinbrons was gisteren avond fier op…terecht, want ik blijf me afragen waarom heet Zaventem “International”, zo’n klein bazaarke…ik moet het niet vergeten om met ons Minister te bespreken:frown:
Groetjes
Sopirla>>>

Tsja, er landen nu eenmaal buitenlandse vliegtuigen, dus dan mogen ze de toevoeging ‘INTERNATIONAAL’ hanteren. Hier in het noordoosten van Thailand heb je de plaats Udon Thani, luchthaven stelt niks voor, slechts 1 start/landingsbaan, en er landt volgens mij net 1 internationale vlucht per dag (uit Laos). Toch heet het ‘Udon Thani International Airport’ :slight_smile:

Het is niet voor de eerste keer dat ik beschaamd ben over Zaventem; ik heb de “grote broers” gezien : AMS, CDG (vuil), LHR (royaal en proper), BKK(je weet beter dan ik), FRA (niets om te zeggen), KUL (fantastisch!); en ik moet zeggen en fier zijn dat ik op luchthaven werk?
Groetjes
Sopirla>>>

Dat doen ze inderdaad knap, niks op aan te merken. Maar zo’n criterium komt op mij over als een poging statistieken naar je hand te zetten.

Ik ben trouwens wel benieuwd waar op de lijst Pyongyang Sunan International Airport zal staan, of ze de top-1000 nog zullen halen :smiley:

Right, let’s follow Pyongyang Sunan International" & “Brussels Zaventem International Airport” together op de lijst van 1000 drukste vliegvelden in de wereld…plaats : “let’s wait and see” !
Groetjes
Sopirla>>>