Hallo iedereen,
We zijn van plan om op 3 augustus voor 3 weken naar Darwin (via Singapore) te vliegen en vervolgens met een 4wd Camper naar Broome te reizen. We zaten aan het volgende schema te denken: Is dit een reëel schema?
1 Darwin- Litchfield
2 Litchfield-Katherine
3 Katherine - Kununurra
4 Kununurra - Bungle Bungles
5 Bungle Bungles
6 Bungle Bungles - Kununurra
7 Kununurra - El Questro
8 El Questro - Drysdale river station
9 Drysdale river station - Mitchell Falls
10 Mitchell Falls
11 Mitchell Falls - Drysdale river station
12 Drysdale River - Manning Gorge
13 Manning gorge - Derby
14 Derby-Broome
Vervolgens blijven we nog 4 nachten in Broome. Graag zouden we Cape Levenque er nog ergens in willen passen, maar hebben geen idee hoe?? Is dit de moeite waard? We hebben nu een camper via Apollo op het oog. Iemand nog tips of alternatieve opties?
Wil je echt op dag 3 in Kununurra zijn? En Litchfield en Katherine (Gorge) afraffelen? En ga je via de Gibb River Road. Ook dat neemt tijd. Wegen naar en in Bungle Bungles zijn zwaar. Ben je eerder met een 4wd op pad geweest? Zo maar een paar vragen om de discussie op gang te brengen. En wellicht de belangrijkste vraag: waarom vier nachten Broome?
Ik weet niet of je deze site al kende. Heel veel ervaringsberichten. How difficult is Spring Creek Road (Bungles access)?
Welk camper huren jullie? Ik hoop de Trailfinder maar met de andere twee kom je er ook wel. Ik zou geen andere aanbeveling weten dan Apollo. Britz is ook goed, net als Budget. Zal een kwestie van prijs zijn en de vergoeding voor de one way rental. Hier heb je ze allemaal bij elkaar: 4WD campers Australia, go offroad! We find the perfect match for you
Maar misschien wist je dit al! Succes en pret met plannen. Voorpret is ook dikke pret.
Bedankt voor je reactie! We hebben nog geen ervaring met Australie en ook niet met een 4WD camper. 4 dagen Broome is geen must, al vinden we het wel lekker om voordat we in het vliegtuig naar huis gaan nog even bij te komen van hopelijk een avontuurlijke reis, maar dat kan met 2 nachten ook wel denk ik dan. Als je naar mn schema kijkt, waar zou je dan extra tijd/rust inbrengen, je mag de reis best verbouwen hoor, ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van de mensen, het is zo moeilijk om tijden en afstanden in te schatten. Wellicht een extra dag Litchfield en een extra dag Katherine dus, als ik je zo beluister. Hoor graag van je
Ik denk dat het eerste wat je moet doen is een schema maken met dag 1 tot en met 21 er in. Of in elk geval het aantal dagen dat je in Australië bent. De eerste dag in Australië zou ik afstrepen. Hooguit de camper ophalen (als dat na een intercontinentale vlucht al mag) boodschappen doen, acclimatiseren. Vraag vooral aan de verhuurder goed uitleg over het in- en uitschakelen van de 4wd, of je wheelhubs hebt, sperdifferentieel etc. En of je een compressortje mee krijgt. Het kan zijn dat je ergens de bandenspanning drastisch moet verlagen. Tijdens onze laatste reis hebben we veel zand gedaan en dan kan het zijn dat je tot 12 à 15 psi terug moet. Maar dan tackle je ook strand en duinen. Niet vergeten weer op te pompen als het terrein harder wordt anders vlieg je de bocht uit of je band van de velg. En dan ben je nog verder van huis dan je tocch al bent.
En dan gewoon per dag denken waar je komt en wat je wilt doen. Dan ben je zo aan 21! Litchfield is zeker eeen dag extra waard net als Katherine. Wandelen in de gorge, kanoën op de rivier, 's avonds vanaf het terras van het restaurant de duizenden en duizenden fruit bats (vleermuizen) zien uitvliegen. Bij Kununurra is Lake Argyle ook een aardige bestemming.
Cape Leveque is in principe vanuit Broome in een dag te doen, drie uur heen, drie uur terug. Leuker is een dag heen, wat aboriginal nederzettingen bezoeken zoals Beagle Bay met de Sacred Heart Church en een duik te nemen in Middle Lagoon, op de Cape overnachten en terug. Persoonlijk denk ik dat het zonde van je tijd is om, als je maar drie weken hebt, een paar dagen ‘bij te komen’ in Broome. Ga er wel naar het Chinese kerkhof en de openlucht bioscoop. En Cable Beach bij zonsondergang. In principe is dat één dag en heb je nog tijd over. Spit vooral veel op de site die ik hierboven ook al noemde. Dit Broome in Aug-Sep komt er ook vanaf. Het is een onuitputtelijke bron van informatie voor jullie reis.
Zo eerst maar weer. Als je de route wat meer gedetailleerd hebt, laaat het maar weten. je hebt nog even de tijd. En oh ja, vraag bij de verhuurder wel welke kaart hij denkt mee te geven. Vooral met een 4wd heel belangrijk!
Hoi Ralf,
Ik denk dat je in Broome even moet uitkijken. 17 augustus is ook de Broome Cup, dan is Broome volledig volgeboekt. 2-3 dagen later is er weer wat ruimte.
In Broome kun je ook naar Malcolm Douglas Wildlife park. Na de middag worden daar de crocs gevoerd en een heb je een rondleiding waarbij alle dieren worden besproken. Was wel amusant. Wij vonden Broome wel relaxed. Lekker een dagje uitrusten aan het strand op het einde van je trip. Evt. een trip naar een pareloogst boot. Cape Leveque moet ook de moeite waard zijn om uit te rusten aan het strand.
GRR is redelijk goed te rijden (wij hebben dat met een trailfinder achtige wagen gedaan van Britz). Het is alleen kunst om de juiste snelheid te vinden. Te langzaam en de vullingen vallen uit je kiezen. Te hard en je ligt op je dak. Beide niet comfy.
Als je GRR gaat doen, loop even in een information center binnen, daar hebben ze een aantal maps met wandelwegen etc. Ook voor de Bungle Bungles trouwens.
Voor meer info http://www.gibbriverroad.net/
In Kakadu zeker even bij Ubir gaan kijken. Bij Visitor center in het park kun je maps krijgen over wandelwegen. Ook zijn er een aantal gratis guided tours door de parkrangers.
Katherine is zeker iets voor 2 nachten. Evt zou je ook eens bij de school on the air kunnen gaan kijken. Ligt op de weg van het centrum naar de gorges. Soms pakken ze er wel eens iemand tussenuit om even in de lessen mee te doen.
In Darwin heb je een Giga groot winkelcentrum liggen. Handig om je inkopen te doen de eerste dag. Evt kun je even de weg vragen bij het autoverhuur station.
Rijden met 4 wd is niet moeilijker als andere auto´s. Als ik de weg en je tijdschema zie heb je niet echt de tijd om echt of te beaten track te gaan, dus echt 4 wd rijden zul je niet nodig hebben. Goed uitkijken, als je het niet vertrouwd niet doen en niet rijden in het donker.
In het donker liggen vaak (ook grotere) dieren midden op de weg te slapen en die zie je dan veel te laat.
Wat er ook gebeurd ga nooit uitwijken voor dieren. Als je door uitwijken je auto total loss rijdt heb je vaak een eigen risico. Als je een dier raakt en je auto is total loss is dit meestal in de verzekering.
In ieder geval Heel veel plezier in Australie.
Wim