Dansen, kerkbezoekje en nursery's

(origineel bericht op be-more.nl)

Dansen, kerkbezoekje en nursery’s

Aloha,

Deze week was echt weer veel de community in en afscheid nemen. Maar doordat het deze week heel veel geregend heeft konden we niet heel veel doen.
Als het hier namelijk regent komt er bijna niemand opdagen dus dan heeft het natuurlijk ook niet zoveel zin om te gaan.

Deze week zijn we wel de community ingeweest om te checken of de nieuwe nursery’s goed lopen.
Van wat we gezien hebben gaat dit allemaal prima. Alleen toen vroegen de twee leraren van een nieuwe nursery wanneer ze hun salaris zouden krijgen. Dit is dus beetje een dillemma want je kan die mensen niet gewoon geld geven want dan leren ze nooit hoe ze het zelf kunnen redden en organiseren. Een oplossing daarvoor is dus de ouders van de kinderen die naar de nursery komen ‘school feeds’ laten betalen. Maar veel ouders kunnen dit waarschijnlijk niet betalen wat het heel lastig maakt. Dan is er nog een tweede oplossing en dat heet village banking. Het is mij en de andere vrijwilligers nog niet helemaal duidelijk wat dat inhoud maar van wat ik begrepen heb van de lokale members is dat je geld geeft en dat ze dan bijvoorbeeld een bakkerij of wat dan ook kunnen beginnen en dan daarmee het geld kunnen terugbetalen. En dan hebben ze toch werk.
Maargoed hier moeten we het in ieder geval nog even over hebben met onze projectleider.

Donderdagavond het afscheidsfeestje van Maartje en Kim en dat was erg gezellig. Gewoon bij het huis met muziek en heel veel dansen. Eerst zit iedereen te wachten op stoeltjes totdat iemand even gesproken heeft en dan gaat iedereen danse. Jongens dansen heel intiem met elkaar, heel apart want homoseksualiteit is echt een taboe hier. Maar ook wel weer heel mooi. En dat dansen gaat dan ook gewoon door tot 2 uur ’s nachts. Nou dat hield ik niet echt vol dus rond 12 uur heb ik maar m’n bedje ook opgezocht. En trouwens wat wel grappig is dat er ook gewoon mensen die voorbijkomen mee komen dansen. Ook een dronken meneer die steeds de speeches onderbrak door z’n gekots. Was eigenlijk heel zielig maar heb stiekem er ook wel een beetje om gelachen.
Merk ook wel erg dat alcoholisme hier wel een probleem is. We komen bijvoorbeeld op weg naar de publieke taxi en dan komen we altijd hetzelfde dronken mannetje tegen. Maargoed genoeg daarover.

Dit weekend ben ik op het project gebleven, wel even gedoucht bij Packachere enzovoort, en ben ik wezen stappen. Is wel echt heel apart. Je komt zegmaar een donker hok binnen en daar lopen dan allemaal prostituees gewoon rond. Maar waar we in Nederland een beetje heen en weer wachelen gaat iedereen hier wel echt los. Was wel blij dat we met een grote groep waren en ook met een paar jongens zodat je toch niet zo erg lastig gevallen wordt dan als je alleen zou zijn. Oh, en wat ook wel grappig is is dat je je drankjes ergens anders haalt waar het goedkoper is en heel veel mense nemen ook zelf hun eigen drinken mee omdat dat goedkoper is.

En vandaag zijn we met onze huisman mee naar de kerk geweest . Vond het wel leuk om meegemaakt te hebben maar het grote verschil met een kerk in Nederland is dat 1/3 van de dienst om geld draait. Mensen moesten bijvoorbeeld beloven dat ze elke maand geld zouden geven en er werden geen mandjes doorgegeven maar je moest naar voren lopen om geld in de mandjes te gooien en dan werd het gelijk geteld. Vond het niet echt een goeie manier om je geloof te belijden maar hier is het gewoon heel normaal. Wat ik wel heel mooi vond waren de koren die gingen zingen. Die mensen konden echt zo mooi zingen niet normaal.
Toch vind ik het moeilijk om te accepteren dat mensen heel veel geld aan de kerk geven terwijl het in andere dingen zoveel harder nodig is.
En wat ook wel opvallend is is dat de kerken hier bijna de enige gebouwen zijn die er niet vervallen uitzien.
En moslims en christenen leven hier gewoon ook met elkaar ondanks de verschillen in hun geloof echt heel mooi.

Aankomende week krijgen we dus nieuwe vrijwilligers en een nieuwe huisman en huisvrouw wat ook allemaal weer wennen is. Elke maand veranderen de huisman en huisvrouw namelijk. Deze maand hadden we Elby en Pachalo. En aankomende maand weer Elby en dan nog Felix. Het is wel fijn dat de mensen die je als huisman en huisvrouw krijgt ook gewoon members van het project zijn, zo weet je al een beetje hoe ze zijn.

En ik heb zoveel leuke foto’s maar ik kan ze op een of andere manier niet uploaden maar ik hoop dat ik deze week internet heb waarmee ik de foto’s op facebook kan zetten! Dus hou m’n facebook maar even in de gaten!
Oh en Rachel zou echt grappig zijn als we dezelfde studie zouden gaan doen inderdaad. Doen we allebei HBO haha. Mis jullie wel en andere mensen ook hoor!
Ik kan nog steeds niet geloven dat ik hier al een maand zit. Het gaat echt heel snel maar ik geniet er wel echt van. Elke week gebeurt er wel weer iets nieuws dus ik ben me nog niet aan het vervelen.

Liefs Christien

(origineel bericht op be-more.nl)