Top hoe iedereen de moeite neemt op dit forum om elkaar te helpen met zijn of haar vragen.
Met wat voor een dagbudget moeten we rekening houden in juli?
We willen voornamelijk slapen in wat goedkopere gelegenheden omdat we er toch niet vaak zullen zijn. Met af en toe een uitschieter in bijvoorbeeld mui ne en hoi an.
Verder wil ik zelf veel eten. Waar eten een van mijn passies is ( samen met bier drinken ) wil ik hier in Vietnam zeker niet op besparen. Niet dat ik in dure restaurants wil eten maar ik wil wel veel lokale gerechten kunnen proberen.
En als laatste natuurlijk de uitstapjes. Deze willen we ook dagelijks doen. Van een boottocht in halong bay tot mountainbiken in Sapa/Dalat en surfen in Mui Ne.
Ik heb op verschillende plaatsen dagbestedingen van 20 tot 30 euro gelezen. Is dat te halen met de hierbovenstaande bestedingen of leef je met een dagbesteding van 25 euro op een houtje?
Met een dagbesteding van 20/30 euro pp kun je je passiess goed uitvoeren.
Wanneer wij met vietnamese vrienden uit gaan eten in echte vietnamese restaurantjes zijn we nooit meer dan VND 200000 kwijt met vieren en soms dit bedrag voor zessen, met een flesje bier ( tiger ). En dit in Saigon vlakbij district 1, kleine 10 minuten met de taxi. ( niet in de eetstandjes langs de weg, maar een echt vietnamees restaurant)
Je krijgt dan bv
Spring rolls, en de grote vietnamese loempias.
De plaatsen die wilt bezoeken kan met een open busticket ( 40 tot 60 dollar pp, afhankelijk van je route )
Wil je een lekker duits biertje dan kun je naar de Lion Bar tegenover het operahouse. Wel wat duurder maar een zeer mooie toog en echt duits donker bier of pils ( keuze uit een groot of wat kleiner glas).
Slapen kun je bijna in elke prijsklasse ( van 5 dollar tot 5000 dollar per nacht ). Iemand kan hierover wellicht wat meer tips geven, aangezien ik daar niet verblijf.
Halong Bay met overnachting gaat waarschijnlijk dat budget niet halen ( dagtrip wel ).
Prijzen in de steden Hanoi en Saigan zijn hoger dan in de rest van het land.
In touristische plekken ( buiten die steden ) weer wat goedkoper en de niet touristische plekken aanzienlijk goedkoper ( 1 333/ Saigon bier voor VND 12000 en bv cola Vnd 9000 voor 1 blikje ) op een terras.
Afgelopen januari, bij mijn vakantie was de koers €1 - VND 27222.
Ik denk ook je rond komt van het budget dat je in gedachten hebt. Je zult de ene dag wat meer kwijt zijn en de andere wat meer. Misschien kom je dan op 20/30 euro gemiddeld per dag uit. Je kunt in een aantal restaurantjes eten voor 1 dollar en dan heb je best veel op tafel staan. Ga je duur uit eten, ben je zo’n 7 tot 10 dollar p.p. kwijt, geloof ik. En eten halen bij de eetstandjes langs de weg is goedkoop en lekker, dus daarmee kun je je lol op denk ik En er zijn zeker genoeg goedkope hotelletjes of hostels. Ik denk dat het allemaal goed gaat komen en alvast veel voorpret gewenst!
Zeker als je met zijn tweeen gaat, dan bijt je met 25-30 euro pp. echt niet op een houtje. Reken op zo’n 10 a 15 euro voor een goede tweepersoonskamer en je hebt dan nog ca. 20 euro pp. per dag over. Eten is echt niet duur (zeker niet ‘op straat’, maar in restaurants ook niet) en drinken ook niet (behalve in de grotere bars in de steden).
Een eenpersoonkamer is vaak bijna net zo duur als een tweepersoons, dus dan wordt je budget wat krapper.
Tripjes zoals HaLong Bay en Cu Chi passen ook binnen dit budget, mits je ook wat 'rust’dagen hebt ingelast. Als je bijvoorbeeld kleren in Hoi An wilt laten maken (wat ik altijd aan zou bevelen) zou ik daar wel wat apart budget voor reserveren.
Gelukkig ga ik samen met mijn vriendin dus de accomodatie is dan super voordelig. En ja, kleren laten maken in Hoi An staat zeker op de agenda. Alleen al om het mee te maken.
Mooi om te zien hoe de spanningsboog bij mij al op begint te komen terwijl we pas 9 juli vertrekken naar Vietnam.
Hebben jullie nog tips voor leuke slaapplaatsen in Hoi an, Mui Ne en Hanoi? Budget hier rond de 20 dollar ofzo per kamer
Ik heb wat minder geld per nacht uitgeven (ook met 2 personen), maar raad zeker het Nhi Nhi hotel in Hoi An aan. Goedkoop hotel, schoon en mooi. En met een zwembad. Wat ik vooral leuk vond, was het contact met het personeel. Leuke mensen!
In Mui Ne heb je vele resorts voor veel geld. Ikzelf ben in het Hong Di Guesthouse verbleven. Ook wat goedkoper, maar erg leuk. Overal hangmatten op de binnenplaats, aan het strand en je hebt je eigen kleine bungalowtje.
Hallo, zo’n leuke vooruitzichten! In Hanoi hebben wij verbleven in het Citygatehotel… Super hostel met super vriendelijk personeel. In Hoi-An verbleven wij in het Greenfield hotel. Leuke kamers en met een zwembad. Ook heerlijk ontbijtbuffet… Veel plezier op je reis en groetjes!