Yvonne Houx schreef over haar ervaringen in Cambodja:
Lieve mensen,
Zaterdag 21 januari hebben we de doosjestocht gemaakt in de community waar de kinderen van het Pure Dream Centre wonen.
Sinds enige tijd zijn er een 7 tal vrouwen die doosjes en enveloppen maken van palmblad. Het project valt onder verantwoordelijkheid van Sitha die daar zelf ook heel bedreven in is. Hij heeft in het begin de vormen en kleuren bedacht. Nu beginnen de vrouwen ook zelf te experimenteren.We zijn lopend langs de verschillende huizen gegaan waar de vrouwen wonen en het thuiswerk doen. Door de inkomsten kunnen de vrouwen hun gezin onderhouden of is het een welkome aanvulling op de 50 dollar die de gemiddelde Cambodjaan verdiend per maand.
Zij demonstreerden ons hoe de palmbladeren gesneden worden en hoe het gedroogde blad geverfd wordt op een houtvuurtje. De demonstratie van het vlechtwerk werd gevolgd door zelf aan de slag gaan met het maken van een klein envelopje onder begeleiding van de vrouwen. Het is nog behoorlijk ingewikkeld, maar leuk om te doen.
Tot nu toe werken de vrouwen op bestelling van Pureforkids, maar de bedoeling is dat hun producten ook in de stad verkocht gaan worden. Er zit zeker toekomst in want het zijn beslist mooie dingen die ze maken en professioneel!
Door de wandeltocht zagen we ook veel van het gewone dagelijkse leven in de community, hetgeen op iedereen erg veel indruk maakte. Voor de gemiddelde Cambodjaan is het leven nog zeer basaal en hard. Voor velen is het meer overleven, dan leven.
Tot slot zijn we naar een familie gegaan waar de vrouw voor ons had gekookt; rijst met gewokte groente en buitengewoon lekkere kip. Ook dit was natuurljk weer een extraatje voor het gezin.
De voetbalmatch, waaraan verschillende scholen deelnamen, was ook weer een leuke ervaring voor de kinderen. Alleen al het gaan naar Siem Reap op een grote kar, is een feest voor hen. Ze werden gecoachd door de beide Cambodjaanse leerkrachten en als supporters met spandoeken hebben we beide teams aangemoedigd en toegejuichd. Omdat ik dit vorig jaar ook heb meegemaakt, kon ik nu zien hoe hun spreiding over het veld, hun verdediging en aanvallen waren verbeterd. Ook het door- en overspelen van de bal beheersten ze nu veel beter.
Veel punten werden er niet gescoord, maar ze hebben goed gespeeld!
Ze hadden ook duidelijk meer kracht en uithoudingsvermogen.
En nu, het is haast niet te geloven, ben ik aan het einde van het project gekomen in Cambodja. Vandaag was het de laatste dag in PDC waar ik na de lunch iedereen op een fruitsalade heb getrakteerd. Dat was feest!
Ik heb het werk met de kinderen en alle volwassenen in het PDC weer als heel bijzonder ervaren. Het is de liefde van iedereen die dit projekt tot iets maken dat heel veel positieve energie geeft. Het is weer fantastisch geweest om een klein steentje te mogen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen die als mens heel veel minder bedeeld zijn. Door het werk en de liefdevolle inzet van Pure! for kids krijgen zij kansen om later zelf iets van hun leven te maken.
Morgen met de bus naar Phnom Penh en daarna naar Bali, van waar uit ik jullie ook weer op de hoogte zal houden.
Hartelijke groet, Yvonne
Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html