Cuba

Dag, ik ben patrice de coene en woon in gent, belgië.
vorig jaar ben ik gehuwd met angel luis grinon riveri, perico, matanzas, cuba.
ik heb mijn hart verloren aan het land (en mijn man natuurlijk) omwille van de open manier van leven, de natuur, de vele sociale contacten.
cuba heeft te kampen met vele moeilijkheden en de toekomst ziet er niet goed uit. toch ben ik geraakt door de manier waarop mensen blijven
zoeken naar manieren om hun leven te verbeteren en elkaar daarin steunen.
hoewel veel jongeren nog steeds dromen om naar het, rijkere, buitenland te emigreren, merk ik vele twijfels bij de oudere generaties.
Miami blijkt bijvoorbeeld niet meer ‘het paradijs’ te zijn en de crisis maakt het ook in europa voor iedereen lastig om te overleven.

onze droom is dat ik naar cuba emigreer en wij samen op zelfstandige basis een bron van inkomsten uitbouwen.
dat is een moeilijke opdracht aangezien ik zelf beperkte financiële middelen heb. cuba is op vele vlakken een duur land.

voorlopig zien we elkaar tijdens bezoek.
de emigratieplannen moeten we uit noodzaak uitstellen tot binnen een 5-tal jaren.

kan iemand mij informatie bezorgen over emigreren naar cuba, tewerkstelling buitenlanders in cuba,
verwerven van de cubaanse nationaliteit ? bij welke instanties kan ik terecht voor wettelijke en economische informatie ?

op 12 juli 2013 vertrek ik naar cuba voor 2 weken. kan ik eventueel ter plaatse iemand contacteren die ons verder kan helpen ?

Saludos,
patrice de coene, gent

Hoi patrice,welkom op wereldwijzer!
Allereerst is het ontzettend moeilijk om er een baan te vinden als buitenlander en ten tweede zijn de verdiensten echt niet voldoende om er van te kunnen leven .
Verder is er geen land veranderlijker dan Cuba (wat natuurlijk ook z’n charmes heeft) en wat vandaag kan kan morgen niet meer. Goed Spaans spreken is een must, het is niet onmogelijk om dit binnen een paar maanden te leren maar dan zal je er toch hard aan moeten trekken. En vergeet niet: Spaans is slechts in hoofdlijnen hetzelfde als Cubaans. Speel dus op zeker en zorg dat je voldoende geld bij je hebt als je vertrekt.
Is dit de eerste keer dat je op vakantie gaat naar Cuba,Patrice?
Want als je nog nooit in Cuba bent geweest ga er dan eerst eens heen zonder al te grote plannen te maken. Kijk eerst een om je heen en trek daarna je conclusies.
In iedergeval kan je altijd terecht met je vragen op het Cubaforum hier op wereldwijzer.
Succ6 nog met je plannen Patrice!
groet,georgessiam.