Cuba in 10 dagen?

deleted

Beste eddycamiel,

Ten eerste: hartelijk welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer! Tof dat jullie erover denken om naar Cuba op vakantie te gaan, hoewel 10 dagen wel erg kort is hoor… Maar niets is onmogelijk, je kan alleen niet alles zien.

Willen jullie puur gaan rondreizen of ook nog strandhangen? Qua rondreis zou je kunnen kiezen voor: Havana, Pinar del Rio en Trinidad. Kijk eens op de website van Cuba-Junky, daar staat heel veel nuttige info, zoals deze reisschema’s waar je kan kiezen voor 1, 2, of 3 weken.

Er staat ook een hele lijst met Casa Particulares, die het leukste zijn om in te verblijven, zeker als je het echte Cuba wilt leren kennen. Juli is volgens mij wel een toeristisch drukkere maand, maar ik heb nog nooit meegemaakt geen overnachting te vinden.

Wat betreft “goede tijd” om te gaan. Ik ben een paar keer in juli geweest en dat is een aangename maand. Persoonlijk zou ik dan wel kiezen om er op 25 juli al te zijn, daar dit dé nationale feestdag is en ook de aanvang van het carnaval. Erg leuk!

Alvast veel plezier gewenst met de reisvoorbereidingen.

Liefs,
Carolina

IK ben blij met de info (tips) voor de mogelijke 10-daagse.
Dus slaapplaatsen moet lukken?
Kan iemand mij ook vertellen hoe duur het geheel zal worden, exclusief de maaltijden en de dranken overdag en 's avonds?

Een casa particular kost tussen de 20 en 25 CUC per kamer per nacht, sommige hebben daar naast ontbijt één maaltijd bij inbegrepen, maar lang niet allemaal. Ik verwacht niet dat het een probleem wordt. Op die site van Cuba Junky kun je wel al wat reserveren. Heb je de eerste gereserveerd, kun je altijd bij hun voor vertrek vragen om vast en volgende te reserveren.

Verder qua kosten verschilt het nogal: blijf je erg op de toeristische plaatsen hangen, dan zal alles veel duurder uitvallen natuurlijk. Toch even wat eten betreft: probeer dit bij mensen thuis te doen, dus ofwel in je casa ofwel bij paladars. Dan ervaar je zeker meer het echte Cuba.

Dit eiland is werkelijk schitterend! Ik hoop dat jullie er heel erg gaan genieten!

Liefs,
Carolina

Prima tijd om te reizen, reken wel op temperaturen van dik boven de 30 graden. Mooie plek was La Terrazzas, ligt tussen Vinales en Havana. Als je met huurauto reist: de Carrettras zijn interessanter dan die ene Autopista (bovendien zijn er meer tankstations). Je wordt er ook harder met de armoede geconfronteerd.
Vervoer is voor Cubanen groot probleem. Paard en wagen zien er misschien leuk uit, maar is voor hen pure noodzaak. Onbegrijpelijk dat toeristen op die paardenkoetsjes klimmen, met die uitgemergelde dieren ervoor.
Let op lifters: wij namen ze altijd mee, ook nadat we door twee jongens waren bestolen (achterbank losgemaakt, kleding uit kofferbak gejat), maar we werden ook selectiever: alleen nog oude mensen of jonge vrouwen met hele jonge kinderen.
Verder is Cuba erg erg arm en we voelden ons vaak de rijke toerist. Landschappelijk viel het nogal tegen, en over sommige steden wordt naar onze smaak veel te lyrisch gedaan.
Het is een land in verval, een oostblokstaat met een tropisch sausje. De mensen zijn zoals overal: sommige vriendelijk en hartelijk, andere zijn alleen op je geld uit.