cruz del sur

Kan iemand mij aan het emailadres van Cruz del Sur helpen?
Via hun site lukt het mij niet de juiste busverbindingen te vinden:
Lima-Paracas; Paracas-Nazca; Nazca-Cusco,
dus wil ik hen mailen.

Marianne

Als je van Lima naar Paracas wilt, reis je naar Pisco. Er gaan legio bussen op dat traject, gewoon overdag en die hoef je niet van tevoren te boeken, het is ook maar een paar uurtjes reizen. Cruz del Sur is meer van de lange trajecten en het zijn vaak nachtbussen (die niet stoppen). Pisco - Ica - Nazca is ook niet heel lang en kan je ook gewoon in Pisco regelen, er rijdt om de paar minuten wel een bus voorbij (veel Peruanen gaan ook op bonnefooi langs de Panamericana staan wachten op een bus die plek over heeft).

Van Nazca naar Cusco zou je met Cruz del Sur kunnen gaan, ticket kopen direct bij aankomst in Nazca of in Lima (bij de busterminal van Cruz del Sur, elke busmaatschappij heeft zijn eigen busterminal in Lima, er is geen centraal busstation), want voor Cruz del Sur moet je doorgaans wel van tevoren reserveren.

Je kunt een e-mail naar Cruz del Sur sturen vanaf hun website http://www.cruzdelsur.com.pe/ Klik op “Atención al Cliente” en dan op “E-mail” en dan wijst de weg zich vanzelf.
Wat reserveringen betreft, je kan voor de route Lima - Paracas online reserveren. Je komt dan op hun bus naar Nazca terecht, die via Paracas rijdt, waar je dan uitstapt. Naar mijn ervaring kan je niet online reserveren voor Paracas - Nazca. Dat zou je wel verwachten want het is dezelfde buslijn Lima - Paracas - Ica - Nazca. Mijn ervaring is ook dat je niet online kunt reserveren voor Nazca - Cuzco, terwijl de lijn Lima - Cuzco door Nazca gaat. Ik veronderstel dat ze er naar streven die bussen al in Lima vol te krijgen. Maar dat is slechts een veronderstelling. Ik ga er ook van uit dat je met Cruz del Sur wél van Paracas naar Nazca kunt als je al in Paracas bent, mits er plaats is. Evenzo kan je wel van Nazca naar Cuzco als je al in Nazca bent, mits er plaats is.
Maar ik geef mijn mening graag voor een betere.
http://www.hostellima.nl/

Hoi,

Wat je ook kan doen, is een touroperator raadplegen die je in contact kan brengen met Cruz del Sur, en voor jou de bustickets kan regelen.
Een voorbeeldje van zo een touroperator is Dos Manos, waar ik contact mee opgenomen heb, je kan ze bereiken via volgend e-mailadres:

Greetz & een fijne reis!

De route die Sandermooij beschrijft is inderdaad ook mogelijk met de maatschappijen Soyuz of Flores.
deze bussen gaan elke 8 minuten. Reserveren is niet nodig, je gaat gewoon naar het busstation toe en pakt daar de bus. Deze bus is niet echt comfortabel en zakken rollers zijn in grote getalen aanwezig in deze bussen.

hou er wel rekening mee, dat als je deze bussen pakt, je niet in Paracas stopt maar op de snelweg (panamericana) vanaf hier is het nog een 15 minuten rijden naar de haven met de taxi of een klein busje dat soms langskomt.

met Cruz del Sur kun je inderdaad de route Paracas-Nasca niet reserveren via internet. Echter er is vaak wel plaats op deze route, of koop deze rechtstreeks op het busstation van Cruz del Sur in Lima.

je kunt ook met Oltursa gaan van Paracas naar Nasca, en deze bus kun je wel reserveren via internet. De service is hetzelfde of zelfs nog beter dan die van Cruz del Sur. Echter op de route Paracas naar Nasca krijg je bij geen van beide iets te snacken omdat het maar 3 uur rijden is.

de optie van Camisanegra zal ik zeker niet doen. Een reisagentschap werkt niet voor niks en vraagt dus bovenop de rit commissie. Het is tevens volstrekt onnodig om via een agentschap buskaarten te kopen. Je bent per slot van rekening aan het backpacken en ik neem aan dat je zelf ook wel iets wilt regelen.

Veel plezier

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb Cruz del Sur gemaild en uitgebreide informatie gekregen over vertrek- en aankomsttijden, prijzen en opstapplaatsen. Als je van Nazca naar Cusco wilt reserveren moet je eerst inloggen, dan Lima Cusco pakken, stoelen reserveren en als je je gegevens invult Lima wijzigen in Nazca. We willen inderdaad graag zelf (met wat hulp) dingen regelen, dat is veel leuker en geeft veel voorpret en voldoening. Ik heb nog wel enkele vragen:

• heeft iemand ervaring met 4M busreizen. Ze hebben ons een mooie aanbieding gedaan van Puno naar Chivay (met 3 fotostops), excursie naar hete bronnen, hotelovernachting in Coporaque met diner, excursie Colca Canyon en daarna terug naar Chivay (3 stops) en Arequipa ( 1stop) voor $ 120,-. Het past goed in ons reisschema en het lijkt mij op deze manier een leuke ervaring omdat je veel ziet onderweg.
  • ik heb gelezen dat je de entreekaarten voor Machu Picchu het beste een tijdje van te voren kunt regelen (wij zijn daar in juli, dus hoogseizoen). Lukt dat via de site van het ministerie van cultuur, of beter via een agent (wat is een goede?) of via het hotel in Ollantaytambo vragen?

Marianne

We kiezen toch liever voor Cruz del Sur vanwege de veiligheid en het comfort.

Marianne: Goed te lezen dat Cruz del Sur je per e-mail zo adequaat heeft geantwoord en dank ervoor dat je ons het resultaat hebt laten weten.
http://www.hostellima.nl/