Cruise Zuid Amerika

Heeft iemand ervaring met een cruise van de Holland Amerika line in Zuid Amerika, meer bepaald met de MS Veendam
Alle info and tips zijn welkom

Ervaringen die ik hoorde van reizigers op een andere HAL-trip die Zuid-Amerika trip inclusief Antarctica hadden gedaan, waren positief. Eigenlijk verwacht je niet anders van de HAL standaard en voor mijn gevoel zijn het mede de reizigers die de ervaring tijdens zo’n trip bepalen. Ik heb nooit eerder in allerlei talen met zoveel mensen gezellig zitten kletsen als tijdens de HAL cruise door de Inside Passage naar Alaska. De excursies met een sportiever karakter hadden op die trip wel eens te weinig deelnemers. Vanwege kwaliteit en sfeer kan ik de à la carte restaurants voor ontbijt en diner aanraden. Mijn vrouw en ik zijn helemaal geen types voor georganiseerde reizen, maar aan boord hebben we altijd het gevoel gehad dat er voldoende vrijheid was. Op sommige tijden heb je bepaalde dekken ook vrijwel voor jezelf.

Wij zitten zelf te kijken naar een Zuid-Amerika ronding met de HAL eind 2013. Sommige excursies zijn absurd prijzig, maar in Chili bijvoorbeeld zie je dat los van de HAL vaker als iets georganiseerd wordt.
Liefst verkennen wij aan begin en eind de steden nog op eigen gelegenheid. Omdat je in een korte tijd zo’n groot bereik hebt lijkt het mij een leuke introductie van Zuid-Amerika.
Wanneer is jouw/jullie planning om te reizen?

Dag Jan ,
wij gaan voor de eerste keer met de Hal op pad en nemen dan de Alaska cruise in september welke excursies zijn de mooiste?kun je ons een advies geven
Voor ons wordt het een proef cruise daar we altijd overal met zijn tweeen naar toe reizen
Na de boot doen we nog de denali Fairbanks overland er gelijk achteraan die zou ook heel mooi moeten zijn?
Hebben jullie mensen gesproken die di hebben gedaan.
We vertrekken begin september

Met die excursies is een flink misverstand dat je zonder veel zou missen. De trein voor de White Pass & Yukon Route in Skagway is erg populair. Daar kun je meen ik ook de grens over voor een fietstocht, maar dan sta je fijn een tijdlang aan de grens te kleumen. Dat viel naar verluid erg tegen en geniet ik persoonlijk liever van een goede koffie in een sfeervol cafe met wifi. De stops onderweg hebben stuk voor stuk een eigen karakter.
In Juneau zijn wij gaan kajakken als excursie, maar dat zou ik niet doen als ik nooit eerder in een kajak had gevaren. Wel goede herinnering aan. Een excursie met paardrijden en kajakken ging voor ons wegens te weinig belangstelling niet door en werd keurig op ons boordtegoed teruggestort. De website http://www.portpromotions.com is een alternatief voor de excursies via de cruisemaatschappij.

In Ketchikan zijn we met een Engels echtpaar de berg opgeklommen tot de sneeuwgrens (was in mei). Met een plattegrond, snacks en drinken maak je een prima eigen excursie met een spectaculair uitzicht. Slimste is dan terug te gaan via de befaamde Creek Street. In de laatste uren voor vertrek is het daar uitgestorven en maak je de beste foto’s.

Aardige van een extra trip na de cruise was voor ons dat het is of je twee vakanties hebt gedaan. Wij gingen daarna met een camper van Vancouver naar Oregon v.v… Ik heb tientallen parken in de VS en Canada gezien en ze vallen eigenlijk nooit tegen. Denali heeft ook de naam spectaculair te zijn, maar dat is niet uit eigen waarneming.

Dank voor je reactie we zullen daar zeker iets mee gaan doen
trudy