Ik ben op zoek hoe ik mij kan inschrijven voor couch surfing. wij gaan in november een maand naar Argentinië, om de kosten te beperken zoeken we te slapen bij mensen thuis. Kan iemand mij helpen hoe ik dit best aanpak?
Inschrijven op deze website: https://www.couchsurfing.org/
Hoi soder,welkom op wereldwijzer!
Nou ik zie dat Jenny al een link heeft geplaatst hierboven,mooi zo!
Succ6 nog !
groet,georgessiam.
Nog wat tips van iemand die zelf wel eens couchsurfers over de vloer heeft (en soms zelf andersom bij anderen logeert):
-
Kijk even op de Couchsurfing website het filmpje van hoe het werkt.
-
Besef dat je echt in iemands privésfeer komt, en sta erbij stil wat dat voor die ander betekent. Het zijn geen gratis hotels!! Dit zijn gewoon privépersonen die het leuk vinden om reizigers te ontmoeten en te helpen. Zij stellen hun hele huis open met hun waardevolle spullen en privé-eigendommen. Vertrouwen is waar heel die community op draait. Straks meer daarover.
-
Het zijn dus niet mensen waar je alleen maar gaat slapen en verder geen contact mee hebt. Sommige hosts nemen je de hele tijd op sleeptouw en laten je van alles zien, sommigen moeten werken of doen meer hun eigen ding en die spreek je alleen 's avonds; of van alles daar tussenin. Dat bespreek je met je host, vaak al via de berichten vooraf.
-
Ook word je natuurlijk geacht je te houden aan de regels van de host, die kunnen per host erg verschillen. Sommigen geven bijvoorbeeld geen sleutel, dan moet je altijd het huis uit als zij weg gaan. Anderen zijn weer heel los en vrij. Beschaam dat vertrouwen niet. Ook bijvoorbeeld door op te komen dagen als je dat beloofd had. Mensen maken vaak speciaal schoon voor jou en regelen misschien andere dingen (huisgenoot tijdelijk weg, afspraken afgezegd), dus dan is het vet balen als jij niet komt opdagen of op het laatst opeens afzegt!
Misschien besef jij dat allemaal heel goed maar ik spreek uit ervaring van mezelf en andere hosts… Gasten lijken dat heel vaak niet te beseffen namelijk. -
Plaats minstens een foto van jezelf in je Couchsurfing profiel, of een paar. Niet alleen onherkenbaar met zonnebril. Mensen willen natuurlijk weten wie ze voor zich hebben!
-
Probeer alvast wat vrienden te vinden die ook op Couchsurfing zitten en referenties van hen te krijgen over wat voor persoon jij bent. Veel hosts houden niet van profielen zonder referenties.
-
Je kunt in Couchsurfing - naast referenties - op nog twee manieren je betrouwbaarheid vergroten: door je adres te verifiëren, en door je naam de verifiëren. Dan weet een host zeker dat de naam en het adres dat jij hebt opgegeven aan Couchsurfing, ook echt klopt (dat adres is wel onzichtbaar, maar mocht er iets mis gaan, dan ben je dus te traceren.) Dat kost wel een paar tientjes maar ik vond dat wel de moeite waard. Je weet nooit welke host daar waarde aan hecht. Ik zelf bijvoorbeeld wel; ik heb geen zin in profiteurs die zelfs die paar tientjes voor het onderhoud van die website en hun naam-bewijs niet over hebben. En al helemaal niet in vage anonieme mensen met alleen maar een gebruikersnaam en niet hun echte naam, die ik dus nooit meer zou kunnen traceren als ze wat jatten en opeens verdwijnen.
Ik woon in Amsterdam dus ik krijg nogal wat verzoeken van vage types die alleen maar komen om te blowen… -
Vul ook alle onderdelen in bij je profiel. Als je niet precies weet wat er bedoeld wordt, kijk dan eens naar andere profielen die goed gevuld zijn. Bij jouw eigen profiel natuurlijk wel je eigen tekst maken.
Als je naar Argentinië gaat, is het handig om er ook telkens een Spaanse vertaling bij te zetten!! Niet veel mensen spreken Engels. Desnoods frutsel je iets met Google Translate en leg je uit dat je Spaans slecht is. -
Refenties bij je eigen profiel verkrijgen, kun je ook doen door tot november zélf gasten in huis te nemen; en/of door mee te doen aan Couchsurfing Events. Zo zijn er bijvoorbeeld wekelijkse borrels, fietstochten, etc. De andere Nederlandse en buitenlandse couchsurfers kunnen daarna een referentie plaatsen bij jouw profiel. Een goede referentie van een surfer die bij jou heeft gelogeerd, geeft natuurlijk het meeste vertrouwen aan die potentiële gastheer/-vrouw in Argentinië.
-
Stuur persoonlijke couchsurf-verzoeken - via het Couch icoontje, NIET via een privébericht - en schrijf daarbij waarom je juist bij díe persoon wilt overnachten. Nogmaals, het zijn geen gratis hotels! Mensen uit Buenos Aires worden waarschijnlijk overspoeld met tientallen verzoeken per dag. Dus zorg dat de jouwe daar uit springt door te laten zien dat jij ook het profiel van de host hebt gelezen, dat je nieuwsgierig bent naar die persoon en denkt dat jullie goed overweg kunnen. Copy-paste verzoeken zijn erg vervelend om te krijgen (waarvan je ziet dat ze precies hetzelfde verhaaltje aan 10 of 100 hosts hebben gestuurd).
-
Je kunt kiezen om de bovenste helft van je verzoekje openbaar te laten verschijnen in Couchsurfing, dan kunnen alle hosts uit die regio zien dat jij een slaapplaats zoekt. Dus zorg dat dat ook een verhaaltje is wat mensen aanspreekt. Waarom zouden ze jou in huis moeten nemen? Kan jij lekker voor ze koken? Ze Engels leren? Samen jammen met de gitaar?..
-
Couchsurfen is gratis, maar de meeste hosts stellen het wel op prijs als je een heel klein Nederlands cadeautje voor ze meeneemt, bijvoorbeeld een sleutelhanger met van die klompjes of iets anders typisch hollands. Of als je iets voor ze terugdoet, bijvoorbeeld boodschappen en koken.
-
Een heel klein dingetje: als op de forums van die Couchsurfing site geschreven wordt over “CS”, dan is dat CouchSurfing, niet Centraal Station

Hopelijk heb je hier wat aan! Het is dus wel even wat werk hoor, voordat je couches vindt. Voor New York had ik bijvoorbeeld uren zitten surfen voor geschikte hosts, 10 leuke hosts aangeschreven, van 8 niks gehoord, 1 ‘nee’: was niet in de stad op dat moment, en 1 zei ja. En dat was supergezellig!
Nou ja, je kan het natuurlijk wel proberen, die copy-paste verzoeken, als je onderweg bent en geen tijd hebt om profielen te lezen… maar wees dan niet verbaasd als je geen reacties of ‘nee’ te horen krijgt.
Surf-ze!
Graag gedaan Soder. :paranoid:
… Maar het is wél gratis!
Waarschijnlijk zo’n no-show couchsurfer voor wie je voor niks de lakens hebt gewassen…