Couch surfing

Van half november 2012 tot half januari 2013 reis ik langs de oostkust van Australië en ik zit er sterk aan te denken af en toe gebruik te maken van couch surfing. Vorig jaar in Amerika heb ik hier veel positieve verhalen over gehoord, maar doordat ik toen al mijn hostels al had geboekt heb ik me er niet echt in verdiept. Aangezien ik nu weer ga backpacken zou ik alsnog iets meer te weten willen komen. Zijn er mensen die dit al eens eerder hebben gedaan (met name in Australië)? Ben namelijk heel erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Toen ik in Amerika aan het backpacken was heb ik ook afgesproken met mensen via CouchSurfing. Ik had er toen voor gekozen om gewoon met hun af te spreken om de stad te laten zien of andere dingen te doen, dus ik heb er niet geslapen. De mensen die ik heb ontmoet waren echt super tof. Zo kom je ook met locals in contact en kom je misschien op plekken waar je anders niet zo komen en dat is wel erg leuk natuurlijk! De volgende keer dat ik op reis ga dan ga ik zeker meer van CouchSurfing gebruik maken dan ik nu gedaan heb. Ik vind het wel een aanrader in ieder geval!

Ik heb in Argentinië en een heleboel Europese landen aan CouchSurfing gedaan: ik heb bij minstens 30 verschillende mensen gelogeerd en ik vond het hooguit één keer driewerf kut, ik heb de landen waarin ik kwam heel anders beleefd (met een enorme verscheidenheid aan karakters) dan de meeste toeristen en dat is belangrijker dan gratis accommodatie.

Ik neem aan dat je een vrouw bent, het is in dat geval sterk aan te raden om in dat geval voor ‘losse’ vrouwen of koppels te kiezen en niet voor mannen, want helaas zijn er altijd wel een paar figuren tussen die op zoek zijn naar avontuurtjes. Dit is, naar mijn weten en ervaring, vooral het geval in Zuid-Europese of Arabische landen (toch weer een kwestie van cultuur en mentaliteit) en in Italië heb ik ook de meest vreemde profielen gezien.
Je kunt wel een jongen/man benaderen, maar lees dan eerst goed zijn referenties door om een beeld te krijgen van hoe hij zich gedraagt. Voor veel mannen die accomodatie bieden, dus ook ik, maakt het geslacht van iemand niet uit en ik ben dan ook in de verste verte niet geïnteresseerd in dating en verwante zaken. De meeste mensen zijn bonafide, maar wees gewoon voorzichtig, dat doe je als je naar hostels gaat of gaat liften ook, toch?

Hoi hoi, hier was ik weer! Bedankt voor de reacties! Leuk om te lezen dat jullie er (meestal) goede ervaringen aan over gehouden hebben.

@ Don Agucho: ik ben idd een vrouw, dus ik zal er zeker op letten op wat voor mensen ik reageer. Ik kan me voorstellen dat er soms mannen zijn die andere bedoelingen hebben en dat zou erg vervelend zijn. Komt wel goed denk ik. Wat je zelf ook zegt, niet iedereen is slecht en als ik op mijn gevoel af ga dan moet het vast wel goed komen. En anders gewoon duidelijk zijn en helpt dat niet, wegwezen! Haha :slight_smile: Waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan op zo’n moment…