Ik studeer Toerisme, en bij wijze van experiment wil ik dit toch eens proberen. Iemand ervaring hiermee?
Couchsurfing is een online community waar mensen hun bank/bed/matras aanbieden voor reizigers om gratis te overnachten.
Ik studeer Toerisme, en bij wijze van experiment wil ik dit toch eens proberen. Iemand ervaring hiermee?
Couchsurfing is een online community waar mensen hun bank/bed/matras aanbieden voor reizigers om gratis te overnachten.
Het schijnt best goed te werken, maar bedenk wel dat je je eigen bank ook aan moet bieden.
Toevallig afgelopen week nog twee Nederlandse coachsurfers een lift gegeven van Montreal naar Québec. Klein wereldje.
Nee dat hoeft niet, maar dat is natuurlijk wel zo sportief. Ik woon nog thuis dus ik denk niet dat mn ouders dat zo’n goed idee vinden:)
Als ik op mezelf woon ga ik dit zeker wel doen!
Hoi,
Heb wel ervaring met het gelijkaardige “global freeloaders”. In Australië (en Tasmanië). Telkens zeer goede ervaring. Eén koppel organiseerde zelfs een BBQ voor ons. Vooral heel nuttig waren de vele tips die je kreeg over de omgeving. Dingen die in geen enkel reisboek te vinden waren.
We gaven hen (uiteraard) wel altijd een geschenkje.
Heb via Couchsurfing ook geprobeerd om contacten te leggen, maar ik had het gevoel dat op deze site veel meer mensen vooral op zoek waren naar een potentiële bedkandidaat. Zodra ze hoorden dat het over een koppel ging hadden ze plots iets te doen of kreeg ik geen antwoord meer. Zulke reacties had ik niet of nauwelijks via Global Freeloaders.
We sliepen in een aparte logeerkamer of een bungalowtuinhuisje of zo. Nooit op de zetel of op een losse matras of zo (hoewel dat voor ons geen probleem zou zijn geweest).
ik heb 5 weken bij iemand in huis gelogeerd, planning was eerst een weekend, vervolgens 2 weken, vervolgens was de klik zo goed dat het 5 wekend werd. Verder een aantal mensen van couchsurfing ontmoet.
denk zeker niet dat de site is om mensen je bed in te lokken, zijn genoeg goede verhalen, al zou ik als meisje zijnde nooit bij een jongen alleen gaan couchsurfen.
En je bent niet verplicht om mensen in je huis te nemen, Je kunt ook met mensen zo afspreken voor een drankje
Ik ben nu al ruim 3 jaar Couchsurfing-lid en heb niets dan positieve ervaringen. Zelf heb ik wel eens Couchsurfers over de vloer gehad en ik heb velen malen bij ander Couchsurfers overnacht. Het is altijd goed gegaan en uit sommige contacten zijn zelfs blijvende vriendschappen gegroeid.
Overigens gaat Couchsurfing niet alleen maar over de gratis overnachting. Er worden ook regelmatig bijeenkomsten georganiseerd en er zijn ook best veel mensen die enkel gezelschap voor een avondje zoeken. Reizen met andere reizigers is een heel andere ervaring dan een stad ontdekken met een local.
Heb er ook alleen maar goeie ervaringen mee gehad
Ben in April alleen met de auto richting Zweden vertrokken voor twee weken.
Had via couchsurfing al twee “event” bezocht en zo beetje de sfeer geproeft.
En vond het super ! Zo kan je ook gelijk al positieve ervaringen delen met andere zodat je eerder een couch krijgt.
Mn plan was om in het eerste plaatsje in Zweden waar ik aan kwam om daar te couchsurfen. Zo heb ik 's middags met een Zweedse meid afgesproken voor een kop koffie. Zeer leuke middag gehad, ze liet me typische Zweedse dingen zien(Ikea ) en proeven (lees… misselijk van al het chocola en glögg lol2 )
en 's avond bij een Litouwaans meid gecouchsurfed die samen met andere studenten in een Appartement woonden. 's avonds met hun wezen stappen en het was echt top !
In een bar in Stockholm raakte ik aan de praat met een russische student die in Stockholm studeerde. En toevallig zat hij ook op Couchsurfing !
En je raad het al… Hij nodigde me uit om te komen blijven couchsurfen.
Met een groepje wezen stappen bij de Universiteit.
In Uppsala nog gecouchsurfed bij andere studenten in een groot Studenten flatten complex. Corridor Party* mee gemaakt ( gekke bende ) en op het dak de “flogsta scream”* ( *op youtube filmpjes te vinden) mee gedaan.
En nog wat andere couchsurfs gedaan…
Zijn gewoon van die dingen die je normaal als “hotel/hostel” reiziger niet snel mee maakt. Zonder Couchsurfing was de twee weekse trip niet zo bijzonder geweest.
En het blijft altijd weer een verassing waar je terecht komt. Maakt het wel weer spannend
Wanneer je wel ‘gratis’ accomodatie wil maar ook wat privacy zijn woningruilwebsites een echte tip! Je ruilt dan tijdelijk (en gelijktijdig) van kamer/woning waardoor je wel alle luxe en privacy hebt van een andere woning maar je niet blauw hoeft te betalen.
Er is nu ook zo’n site voor studenten (en dus gericht op studentenkamers): www.exchangemyroom.com.
Het nadeel is natuurlijk wel dat je geen direct contact legt met anderen (tenzij je geluk hebt met de huisgenoten).
Hej, heb ook alleen maar positieve ervaringen met couchsurfing. Erg leuke manier om en land “van binnenuit” te leren kennen en ook om binnen je eigen omgeving nieuwe mensen te leren kennen. Zou het je dus zeker aanraden. Besef wel dat het de bedoeling is dat je ook daadwerkelijk optrekt met de host of gast en dat het niet alleen gaat om de goedkope slaapplek… En een beetje voorzichtigheid is ook niet verkeerd, check iemands profiel goed (de profielvermeldingen “vouched for” & “verified member” geven aan dat iemand respectievelijk wordt aanbevolen door andere couchsurfers cq dat zijn adres is gecheckt) en spreek eventueel eerst af voor een drankje zodat je beter kunt inschatten of het klikt.
Hoi
Heb het maar 1 gedaan, en ook nog een in NL, dus het telt niet echt
Ik ken wel wat mensen die al langere tijd aan CS doen en ze zijn allemaal super enthousiast.
As zondag ga ik met iemand meeten via CS in de stad voor ‘coffee or drink’. Ben benieuwd.
Over een maand ga ik verhuizen, dus ik zal wat CS uitnodigen, want dan hebben mijn huisgenoten geen last van. Het lijkt me echt een leuke ervaring.
Ik krijg wel geregeld uitnodigingen enz van enge mannen enz, die sla ik meteen af haha!
DAT vind ik ook
al heb ik tot hiertoe zelf alleen aangeboden :zon02:
mjah, het werkt zoals Jurjenb vermeldt, toch wel aangenamer in de 2 richtingen maar er lopen er helaas wel een paar rond op de CS die alleen van een goedkope manier van reizen willen profiteren … al wil ik wel mijn best doen om je argument te begrijpen Karin
Ligt eraan waar je ook woont. Bedoel… ik woon in een kleine plaats.
Als je in hartje Amsterdam woont word je natuurlijk helemaal onder gespamt met verzoek berichten. In de drie jaar dat ik lid ben van CS heb ik één verzoek gehad van twee studenten broer en zus uit Polen. Heb ze uiteraard hier over de vloer gehad. Vind het wel zo eerlijk dat je als je zelf
veel gecouchesurft heb gedaan om zelf ook te hosten.
Na gesproken te hebben met de coach surfers in onze auto (zie mijn reactie bovenaan van vorig jaar) hebben we ook onze slaapbank aangeboden. Tot nu toe twee keer een duo ontvangen (eerste keer Fransen, tweede keer Vlamingen) en goed bevallen. In Québec is de CS-gemeenschap zelfs zo actief dat ze één keer per maand (eerste maandag?) samenkomen in een café. Destijds onze Vlaamse gasten daarme naartoe genomen. Leuke sfeer, maar het bier was duur.
Zodra we uit de rotzooi van de verhuizing zijn, kunnen we kijken of we op onze nieuwe plek weer wat aan kunnen bieden.
Ja, ook hier in Salvador hebben we CS-bijeenkomsten, zelfs wekelijks op woensdagavond in de Barra-wijk