Cotopaxi & Galapagos

Hoi!
In januari gaan we een rondreis maken door Ecuador en naar de Galapagos eilanden.
Nu vroegen we ons af of de cotopaxi vulkaan alweer gewoon te bezoeken is? Ik zie alleen berichten dat het niet meer mocht in augustus, maar geen update dat deze weer toegankelijk is.
Daarnaast ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die Galapagos bezocht hebben en d.m.v. dagtripjes de eilanden Santa Cruz, San Christobal, Isabella, Bartholome, Santiago, Rabida bezocht hebben.
Alvast bedankt!

Leuk dat jullie naar Ecuador komen in januari! Momenteel is het National Park Cotopaxi nog steeds gesloten, en dikke kans dat dit in januari ook nog steeds het geval zal zijn. Er is momenteel qua activeit niet heel veel veranderd, maar wie weet wat er nog gaat gebeuren binnenkort! Er zijn overigens nog vele andere mooie (vergelijkbare) vulkanen te bezoeken rondom Quito, zoals bijvoorbeeld de Antisana (http://www.ecuatraveling.com/antisana-national-park-tour/) die ook zeker de moeite waard zijn.

Ik heb op deze pagina (in het kort) wat geschreven over het bezoeken van de Galapagos in een georganiseerde tour of op jezelf, misschien dat je er iets aan hebt: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=192508

Als je van plan bent alle bovengenoemde eilanden te bezoeken met dagtrips, dan ben je waarschijnlijk duurder uit dan wanneer je dit in een cruise zou doen. De 3 grootste eilanden Santa Cruz, Isabela en San Cristobal kun je op eigen houtje bereiken met de speedboot/ferry. Dagtrip naar Bartolomé bestaat wel maar is enorm duur en naar Santiago denk ik eigenlijk dat er geen dagtours bestaan. Rabid eiland ook niet geloof ik, maar weet het niet 100% zeker. Je kan er natuurlijk voor kiezen om de 3 grootste eilanden zonder gids te bezoeken en daar zelf activiteiten te doen, maar dan mis je ook interessante informatie over hetgeen wat je ziet natuurlijk. Alle gidsen op de Galapagos hebben gestudeerd en zijn gelicenseerd om te mogen werken op de eilanden, wat het wel interessant maakt natuurlijk.

Mocht je het merendeel van de tijd op de Galapagos liever een fiets huren en zelf op pad gaan, afgewisseld met enkele georganiseerde tripjes, dan is het waarschijnlijk goedkoper om het zelf te regelen. Wil je in de korte tijd dat je er bent zoveel mogelijk mooie plekken en wildlife zien met een onderbouwend verhaal van een gids erbij, dan zou ik aanraden met een cruise te gaan of een meerdaagse landtour optie te kiezen. Het kopen van 7 losse dagtours is dan namelijk ongetwijfeld duurder.

Hoop dat dit helpt!

Bedankt MargotHG, hier heb ik echt wat aan!

Graag gedaan! Laat het vooral weten als je nog meer vragen hebt :slight_smile:

Nu het vertrek dichterbij komt heb ik inderdaad nog een aantal vragen erbij gekregen haha!

Is het reisbureau waar je voor werkt open op zondag? We komen op zaterdagavond pas aan maar willen graag op maandag al in de jungle zijn.

Als we de trip naar cuyabena willen boeken kan dit dan op zondag zodat we die avond de nachtbus kunnen nemen om daar die ochtend aan te komen? Zo niet hoor ik graag de mogelijkheden om het vanaf Nederland al te reserveren

Moet de nachtbus vooraf gereserveerd worden? Zo ja kan dit ook nog op zondag of is dit te laat? En kunnen jullie helpen om deze te reserveren indien nodig?

Is het mogelijk om op de terugweg van cuyabeno jungle naar quito, bij waterval san rafael uit de bus te stappen en vervolgens makkelijk weer een nieuwe bus te vinden die naar quito rijdt?

We willen waarschijnlijk ook naar quilotoa loop maar weten nog niet of we dit op eigen houtje willen doen of met een organisatie. Stel dat we het met jullie organisatie boeken, is het dan mogelijk om niet mee terug te gaan naar quito omdat we vanaf quilotoa zelfstandig naar banos willen doorreizen of is dit niet toegestaan?

Alvast bedankt!
Groetjes

Op zondag zijn wij zeker ook open! Op één van onze 2 locaties dan: ons informatiepunt in de Mariscal buurt.
Adres: Mariscal Foch & Juan Leon Mera. We zitten binnen in het restaurant Magic Bean. Op zondag zijn we open van 10:00 tot 18:00. Op welke datum precies komen jullie aan?

Het is mogelijk om de plekken van de jungle tour van tevoren te blokkeren, maar zodra de vertrekdatum nadert en er zijn meerdere geinteresseerden, dan is de kans aanwezig dat deze gereserveerde plekken worden weggegeven. Om de plekken te bevestigen is betaling van tevoren nodig. Dan kan met een overboeking, of betaling via Paypal.

Als je de bus naar Lago Agrio op zondagavond wilt nemen zullen we die van tevoren reserveren voor jullie. Het betalen hiervan gebeurt contant aan de chauffeur op moment van vertrek. Zodra de reservering van de jungle tour definitief is, kunnen we deze zonder probleem voor jullie reserveren.

De San Rafael waterval zit wel op de route van de rechtstreekse bus van Lago Agrio naar Quito, maar ik heb mijn twijfels bij de haalbaarheid van jullie plan om die te zien op de terugweg. Als je rond 3 uur 's middags vertrekt in Lago Agrio, dan ben je rond 6 of 7 uur 's avonds in Chaco (de plaats waarbij je zou moeten uitstappen om naar de waterval te gaan). Dit is niet ideaal om 's avonds te doen natuurlijk, en 's avonds zal het ook lastiger zijn om bussen te vinden naar Quito.

Willen jullie naar het Quilotoameer, of wil je echt daadwerkelijk de Quilotoa Loop lopen (een meerdaagse tocht)? Als je bij ons een dagtour naar Quilotoa doet, dan kun je aan het eind van de tour inderdaad op een punt afgezet worden vanaf waar je zelfstandig verder kan reizen naar Baños.

Groetjes,
Margot

P.S. mocht je meer gedetaileerde/persoonlijke informatie willen delen, dan mag je me natuurlijk ook mailen op margot@ecuatraveling.com

Goed nieuws: Het National Park Cotopaxi is sinds vandaag weer geopend!

Super dat de Cotopaxi opnieuw open is! Wij konden er niet heen helaas :frowning:

De Galapagos eilanden zijn fantastisch!! Een echt hoogtepunt van ons jaar op reis doorheen Zuid-Amerika.
Ik zou iedereen aanraden om het gewoon op eigen houtje te doen. Zo kan je er voor de helft van de prijs gewoon dubbel zo lang verblijven. Wij waren er 2 weken en bezochten Santa Cruz, San Cristobal, Isla Isabella en deden nog daguitstappen naar Kicker Rock, Pinzon en Santa Fé. We zijn gaan duiken, hebben meerdere snorkeluitstappen gedaan, zijn naar de vulkaan geweest … noem maar op voor zo’n 1200euro p.p. alles inclusief (vlucht, eten, drinken, slapen…) Dat kan je met een cruise echt niet doen! (want in een cruise zitten je vliegtickets, toegangsgeld enz… helemaal niet in).

Als je ons budget even wilt zien, ik heb het ook op onze blog staan.

Groetjes,

Silke

www.reisjemee.com

Wij hebben wel een cruise geboekt en zijn inderdaad duur uit… We vertrekken 4 juli naar Ecuador! Zin in!