Costa Rica 29 dec t/m 21 jan

Hallo allemaal!

Samen met mijn vriend ga ik 3,5 week reizen door Costa Rica! Helemaal geweldig! :slight_smile:
Tot nu toe hebben wij ons ticket geboekt naar San José en reizen een dag later af naar Tipi Jungla om daar oud en nieuw te doorbrengen en in totaal 4 nachten te zijn! Vanaf hier hebben we nog niks gepland en staan alle opties open!
Momenteel zit ik voor 6 weken in Zuid-Afrika om hier vrijwilligerswerk te doen, en de wifi is echt enorm traag! Dus vandaar dat ik hoop dat jullie een aantal vragen kan beantwoorden! Vergeef me dus als de vragen al eerder gesteld zijn!

Om te beginnen:
-Wie weet waar ik het beste (betrouwbaar en voordeligste) een auto kan huren. Hebben jullie een emailadres of site waar ik op kan kijken. Of is het beter om dit ter plaatste in Costa Rica te regelen? En iemand aanraders voor de nacht verblijf in San José?

Verder heb ik al gezien dat er heel wat parken te bezoeken zijn!
-Ik ben het bedenken welke parken ik wel en niet wil bezoeken. Ik ben gek op het spotten van dieren. Dolfijnen en walvissen staan zeker bovenaan. Bezoek je een park in 1 of meerdere dagen? Alle tips zijn welkom!
En eigenlijk dezelfde vraag wat betreft de verschillende vulkanen. Welke wel en niet?

-Waar kan ik de mooiste stranden vinden, die nog niet massaal zijn uitgevonden door het toerisme…

-Heeft er iemand ervaring met het reizen naar Bocas del Toro in Panama? We zouden hier de laatste nachten willen verblijven. En ik denk dat dit handiger is om te vliegen, aangezien je anders twee hele dagen kwijt bent voor de heen- en terugreis. Heeft iemand tips waar je vluchten kunt boeken, of is het juist handiger te boeken vanaf Costa Rica zelf?

-Een soort gelijke vraag voor Isla Coco? Kan je daar ook verblijven en is dit de moeite waard? We zouden graag duiken tijdens ons verblijf. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het erg mooi is om te doen hier?

-Hebben jullie verder nog tips als we op zoek zijn naar een wat minder standaard verblijf in Costa Rica? Dus niet zo nodig low budget of standaard hotels, maar iets unieks zoals onze eerste dagen in Tipi Jungla?

Heel veel vragen!!! Ik hoop dat jullie me met een aantal ervan kunnen helpen!

Groetjes Sandra

Op Isla Coco kun je niet verblijven. Duiken kun je heel goed bij Isla Caño.
Je kunt vliegen naar Bocas del Toro met Nature Air vanaf San José, Juan Santamaria.
Je kunt ook een shuttledienst nemen vanaf Puerto Viejo de Talamanca of Cahuita.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Bij Peter van Dos Palmas kun je eens informeren naar de huurauto. Er zijn diverse mooie nationaal parken maar ook veel prive parken waar niet zoveel bezoekers komen. Sommige parken zoals Rincon en M.A zijn op maandag gesloten. In vrijwel alle parken zijn routes uitgezet die je in max. 4 uur wel gelopen hebt. Corcovado is een groter park waar iets langere wandelingen kunt maken. Hier in Sarapiqui heb je binnen een straal van 30 km, 3 parken liggen maar ook een paar prive parken. Echte jungle wandelingen waar geen toerist komt. Met de huurauto mag je de grens niet over dus vliegen of met een bus is dan de beste oplossing om naar panama te gaan. Waarschijnlijk bedoel je Cano island daar schijn je goed te kunnen duiken en snorkelen. In het noorden ligt Playa del coco daar zit een nederlandse duikschool. veel plezier!
Henk & Carolien

Bedankt voor jullie antwoorden! :smile:

Hallo Sandra,

Bijna alle parken in Costa Rica zijn binnen een dag te bezoeken. Je zou kunnen kiezen voor een bezoek aan de vulkanen Poás en Rincón de la Vieja. Caño Negro is een mooi natuurgebied (ten Noorden van Arenal) dat in de droge maanden (van januari tot maart) veel watervogels trekt. De mangroves van Tortuguero en die van Sierpe-Térraba bieden ook een mooie kans om dieren te spotten. Térraba is een stuk minder toeristisch in vergelijking met Tortuguero. Corcovado is het park waar je de meeste dieren kunt spotten. Costa Rica heeft heel veel stranden waar bijna niemand komt. In januari met name in de weekenden zijn de populairste stranden vaak drukbezocht, zoals Manuel Antonio. Dit park heeft naar onze mening de mooiste stranden van het land. Twee stranden in het Zuidelijke Pacifische gebied die niet drukbezocht zijn, zijn Playa Linda (ten Zuiden van Quepos) en Playa Ventanas (in de buurt van Ojochal).

Costa Rica heeft naast stranden ook een groot aantal toegankelijke watervallen. Indrukwekkende watervallen zijn Catarata de la Paz (tussen Poás vulkaan en Sarapiquí), Rio Celeste (natuurpark Volcán Tenorio) en Nauyaca (ten Noorden van Dominical).

Je hoeft niet altijd naar een natuurpark om dieren te spotten. Veel hotels hebben tuinen of liggen in een natuurlijke omgeving. Lees voor tips voor het zien van dieren ons bericht ‘Waar spot je dieren in Costa Rica’ op dit forum (zie Sticky).

Bedoelde je Caño-eiland? Een tour naar dit eiland om te snorkelen of duiken kan vanaf Drake Bay. Coco Island is geen optie. Het ligt dichterbij Ecuador dan Costa Rica en het is circa 30 uur varen om er te komen, en een tour voor duiken kost circa $2000 p.p.

Na het verblijf bij ons zouden jullie kunnen doorreizen naar Drake Bay, waar je circa 3 uur over zal doen. Eerst met de auto naar Sierpe en vervolgens met de boot. Vanaf Drake kun je een tour naar Corcovado doen en gaan snorkelen of duiken bij Caño eiland. Vervolgens kunnen jullie naar het Noorden reizen om Rincón de la Vieja, Tenorio, Cano Negro, Poás, Sarapiquí te bezoeken en de laatste week in Puerto Viejo doorbrengen. De auto zou je hier kunnen inleveren en dan doorreizen naar Bocas del Toro. Dit kan met het openbaar vervoer.

Succes met jullie reisvoorbereidingen!

Mario en Manon

Super al die informatie! Dankjewel!
Zijn Tamarindo en Puerto Jiménez nog plaatsen die de moeite waard zijn?
Nog even de vraag of het mogelijk is om gewoon de eerste dagen zoals nu te plannen qua overnachting en verder kijken waar we standen? Of is het dan moeilijk met beschikbare accomodaties te vinden? Ik weet niet hoe druk het is tijdens de periode waarin we gaan…
En ik denk dat ik misschien wel wil gaan toch voor een vlucht naar Bocas del Toro ipv OV. Weet iemand of ik dit beter vooraf al kan boeken in NL of het ter plaatste goedkoper is?
Al enorm bedankt voor de hoeveelheid aan informatie! Ik ben er blij mee!