Corrupte verkeerspolitie Argentinië

Zondag 17 december, onze tweede dag in Argentinië, passeerden wij in ons campertje op zo’n 80 km oostelijk voor Santa Fé (RN 18) een vaste controlepost van de verkeerspolitie. We moesten al onze papieren (rijbewijs, kentekenkaart en verzekering) tonen waarop de auto nauwgezet werd gecontroleerd. Het was ons direct duidelijk dat zij naar iets aan het zoeken waren om ons hoe dan ook staande te houden. En jawel hoor: zij zagen de trekhaak. Deze zou er niet op mogen zitten. Ik zei dat ik daarvan niet op de hoogte was, temeer omdat hier de vorige dag bij binnenkomst in Argentinië niets over was gezegd (overigens deed ik mijn verhaal helemaal met Google translate want geen van de dienders sprak Engels en ik geen Spaans).
Mijn rijbewijs en kentekenkaart werden in beslag genomen en ik moest mij in hun kantoortje, dat zich ter plekke bevond, melden. Aldaar werd mij te verstaan gegeven dat ik 5.750 Pesos (US dollar 300,-!) boete moest betalen. Ik had echter al op I Overlander gelezen dat deze controlepost bemand werd door corrupte dienders en dat betalen langs de weg wettelijk niet hoeft in Argentinië. Men bood mij een discount van 50% aan als ik direct contant ter plekke zou betalen. Ik weigerde en bood hen aan het “probleem” ter plekke op te lossen door de trekhaak er af te schroeven. De officier deelde mij daarop mede dat ik dat wel kon doen, maar dat dat te laat was voor de boete. Ik bleef weigeren te betalen en ben de trekhaak toch maar van de camper gaan schroeven hetgeen nog vies tegen viel want het ding zat helemaal vast geroest en was volgens mij nog nooit eerder van de auto af geweest. Al met al, na anderhalf uur oponthoud, legde ik de losse trekhaak bij de diender op zijn bureau. Ik had de indruk dat hij begon te begrijpen dat ik hoe dan ook niet van plan was te betalen. Hij begon mijn rijbewijs te scannen en ik kreeg deze daarna terug, samen met de kentekenkaart. Aansluitend deelde hij mij mee dat ik verderop, bij de eerstvolgende controlepost, weer aangehouden zou gaan worden en dat ik dan het volle pond zou moeten gaan betalen (!?). Ik heb dit voor kennisgeving aangenomen en wij zijn weggereden. Nadien zijn we diezelfde middag nog drie politiecontroles rond Santa Fé gepasseerd, maar men heeft ons die dag niet (meer) aangehouden. Nu, na vier dagen Argentinië, zijn we bij elkaar 18 politie blokkades gepasseerd en in totaal 7 (!) keer staande gehouden.
Moraal van het verhaal: NIET LANGS DE WEG BETALEN ALS JE DOOR DE POLITIE IN ARGENTINIË WORDT BEBOET!!! (en zeker niet als het naar je stellige overtuiging een onterechte zaak betreft).

ja het is een corrupte bende, 50m zonder licht… 100€ .Normaal kost het nu 4.000 peso, tja de top is ook nog steeds corrupt waarom dan ook niet de Diender hè.

Ja die post is berucht, ook op horizonsunlimited is er een sticky over dit onderwerp.
Bij mij wilden ze me zelfs n keer beboeten omdat mijn auto onder de modder zat, ze vinden dus altijd wel wat. Werd me gezegd dat ik bij t verlaten van t land alsnog en méér zou moeten betalen. Was uiteraard niet zo

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk