Concept resiplan rondreis West-Maleisie (met kindje van 1 jaar) - feedback zeer welkom!

Goede avond allemaal,

In februari 2017 gaan mijn man en ik, samen met ons zoontje van 1 jaar een rondreis maken door Maleisië. We doen alleen West-Maleisië aan, omdat we malaria gebied willen vermijden en het weer in februari in het Oosten ook niet bijster goed blijkt. Ik ben aan het puzzelen geslagen en heb voor nu het volgende reisplan samengesteld. Heel graag jullie feedback. Zijn er plekken waar we te lang verblijven of plekken die gemist worden? Andere tips? Heel welkom!

  1. vertrek vanaf Schiphol
  2. aankomst Kuala Lumpur in de namiddag
  3. Kuala Lumpur (sightseeing)
  4. Kuala Lumpur (sightseeing en/of excursie naar de Batu Cave en fire flies)
  5. Kuala Lumpur (ophalen huurauto) -> Melaka
  6. Melaka
  7. Melaka
  8. Melaka -> Taman Negara (reistijd ongeveer 6 uur)
  9. Taman Negara (canopy walk)
  10. Taman Negara
  11. Taman Negara -> Cameron Highlands (reistijd ongeveer 5 a 6 uur)
  12. Cameron Highlands
  13. Cameron Highlands
  14. Cameron Highlands -> Penang (reistijd ongeveer 5 uur)
  15. Penang
  16. Penang
  17. Penang -> Langkawi (vliegen)
  18. Langkawi
  19. Langkawi
  20. Langkawi
  21. Langkawi
  22. Langkawi -> Singapore (vliegen)
  23. Singapore
  24. Singapore -> nachtvlucht naar Amsterdam

Ik twijfel nu of Melaka misschien een dag te lang is en Penang evt. een dag te kort?
En is het handig om op Penang (waarschijnlijk gaan we in Georgetown overnachten) een huurauto te hebben, of kunnen we deze net zo goed na arriveren afleveren?
En wat is een handige omgeving in Kuala Lumpur om te verblijven (en acclimatiseren) de eerste nachten?

Bedankt alvast!

Goedemorgen!

Op zich vind ik het plan er goed uitzien, maar reizen met een kleintje gaat echt langzamer dan zonder kinderen.
Wij zijn nu 2x naar Azië geweest met de kids en elke keer komen wij weer tot de conclusie dat we in 3 weken eigenlijk maar 4x van hotel wisselen.
Gewoon omdat het toch wel erg veel energie en tijd kost om je te verplaatsen, maar dat is natuurlijk onze ervaring.

Zelf zou ik de tijd in Melaka korter maken. Ik had het vrij snel gezien.
De Taman Negara was absoluut mijn favoriet, dus hier zou ik zelf een dagje langer willen verblijven.
Ik heb er destijds een 1-daagse trektocht gedaan, een nightsafari, een excursie naar een vleermuizengrot en slangen bekeken, maar er waren nog veel meer mogelijkheden!
Je kunt natuurlijk keuzes maken, of meerdere excursies op 1 dag inplannen, maar ik denk dat het voor de kleine een stuk prettiger is om na een drukke dag weer een dagje rustig aan te kunnen doen en lekker te kunnen spelen bij een peuterbadje.

Cameron Highlands staat nog op mijn lijstje; hier ben ik zelf dus nog niet geweest.
Maar ik heb hier wel hele enthousiaste verhalen over gehoord!

Om het reisprogramma iets rustiger te houden zou ik als afsluiter 1 eiland kiezen, ipv beide.
Het grootste nadeel van jullie schema is het vast moeten leggen van de vlucht tussen de eilanden.
Hierdoor verlies je een hoop flexibiliteit.
Als je van te voren alle hotels wilt vastleggen, heb je die flexibiliteit toch al niet, en dan maakt het natuurlijk niet meer uit.
(maar je weet wel zeker dat je elke nacht een hotel naar eigen keuze hebt)
Als je zou eindigen bij Penang kun je daar prima een dag langer blijven als je de route toch sneller aflegt, of een dag korter als blijkt dat jullie in een andere plaats eigenlijk een dag tekort hebben ingepland.

In Singapore heb je nog een heel mooi stukje regenwoud en een geweldige nightsafari in de dierentuin.
Echt een aanrader! Doordat je in het donker door de dierentuin loopt (en rijdt met de treintje) zie je de hekken en afrasteringen niet meer.

Mocht je nog meer informatie willen, stel je vragen gerust!
Op mijn website goedkopedroomvakanties.nl staan ook reisverhalen over het reizen met kinderen in Azië.

Met vriendelijke groet,
Petra

Dankjewel voor de uitgebreide reactie reizengek!
Melaka een dagje korter hoor ik meer…
Jij geeft aan de Taman Negara juist langer te bezoeken - maar de opties van excursies die je geeft, zijn die ook toegankelijk voor een kleintje van 1 jaar? Vanuit andere reacties vernam ik dat de canopy walk goed te doen is met de kleine op de rug. Maar hoe zit dat met een 1-daagse trektocht door een glibberig woud met de kleine op de rug? Ben hier erg benieuwd naar!

Groetjes!

Hallo,

Sorry voor de late reactie. Ik zou de kleine niet overal mee naar toe nemen. Bepaalde dingen kunnen heel goed, andere beter van niet. Maar als je toch graag iets wilt zien, kun je er ook voor kiezen om om en om een (halve) dag excursie te doen. Je had destijds ook een excursie waarbij je met een speciale auto de jungle in ging. Zoiets kan denk ik prima met een kleintje. De Canopy walk is, wat ik me herinner, echt prima te doen. Maar wellicht is het ook mogelijk om privé met iemand een tocht te maken. Dan kunnen jullie op je eigen tempo een wandeling maken. (En hoef je je niet bezwaard te voelen als er een stop moet worden gemaakt vanwege een vieze luier oid.)
De wilde dieren zaten toen trouwens dichterbij als wat ik gedacht had. Op nog geen 20 minuten lopen zaten wilde beren. Hoe bijzonder is dat! Zonder gids is dat doodeng, maar met gids is dat alleen maar heel erg mooi.
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen; als jullie een kleintje hebben die snel van slag is, en die snel huilt als hij niet in zijn eigen vertrouwde omgeving is, is het natuurlijk wel de vraag of je hem er een plezier mee doet, en of je je mede reizigers niet tekort doet om een huilend kind mee te nemen in een omgeving waar je op zoek gaat naar wilde dieren (die komen meestal niet sneller als er iemand lawaai maakt of huilt). In dat geval zou ik kiezen voor optie 1; om en om mee op excursie.

Qua glibberigheid kan het alle kanten op gaan. Ik ben er in eind november geweest, en toen was het erg droog. Er zijn mensen die zeggen dat februari al in het droge seizoen valt, anderen geven aan dat dit echt nog wel in het natte seizoen ligt. Ik denk dat jullie prima ter plaatse een inschatting kunnen maken. Ik zou daarom ook niet alle hotels van te voren vastleggen. Wel van te voren bedenken waar je wilt overnachten, maar niet alles van te voren boeken. Is het ergens heel leuk, kun je makkelijk een dagje blijven. En valt het tegen, dan reis je weer wat sneller door. Maar dit is natuurlijk persoonlijk.

Mocht je nog andere vragen hebben; stel ze vooral!

Fijne avond!

Groet,
Petra