Ik woon op Con Dao en werk voor Dive! Dive! Dive!.
We zijn de lokale dive shop op het eiland en zijn tegelijkertijd een beetje het toeristen informatie center op het eiland omdat we de enige Engels sprekers zijn.
Veel hoeven we hier niet terug te hebben voor informatie, voor ons is het belangrijk om Con Dao op de kaart te krijgen. Wel zou het fijn zijn dat als je hier bent, je even hallo komt zeggen en als je zin hebt komt snorkelen of duiken.
Ik heb net Carlijn ontmoet die de shop binnenkwam en informatie van ons heeft ontvangen.
Ze tipte me over vragen op dit forum.
Con Dao is een zeer rustig eiland, er wonen hier 5500 mensen en de reden om hier te komen is rust en natuur. Er is geen nachtleven, wat je over het ontwikkelde Phu Quoc wel vind. Phu Quoc is meer te vergelijken met de Thaise eilanden en is in het afgelopen jaar meer en meer ontwikkeld.
Toerisme in Con Dao staat nog in de kinderschoenen en Engelse informatie over het eiland is moeilijk te vinden, zelfs als je hier bent. Weinig mensen spreken Engels en voor alle informatie over het eiland, toeristen eindigen vaak in onze shop.
Hotels kun je vinden vanaf $15 tot $600 (Six Senses)
Er zijn op het moment pakweg 15 hotels en guesthouses op het eiland en voor ieder budget kunnen we wel iets aanraden.
Con Dao is inderdaad iets duurder als andere plekken in Vietnam.
Tickets zijn ALTIJD te verkrijgen. Wat de Vietnamese toeristen bureau’s vaak doen is een hele hoop tickets reserveren in de hoop ze te verkopen voor een hogere prijs. Dat resulteert in vluchten die “uitverkocht” zijn terwijl ze dat niet zijn.
De vliegmaatschappijen die naar Con Dao vliegen zijn Air Mekong & VASCO.
Air Mekong heeft iedere dag 1 vlucht vanuit HCMC
VASCO heeft iedere dag 3-4 vluchten vanuit HCMC
Vorige week is Air Mekong ook begonnen met 1 wekelijkse vlucht vanuit Hanoi.
Vluchten zijn vanaf $30 enkele reis.
Kijk op hun websites: (Air Mekong is online te boeken) http://airmekong.com.vn/Sites/Web/en-Us/Home http://www.vasco.com.vn/
Dingen die hier te doen zijn:
Zoals ik eerder al zei is het eiland zeer geschikt om te relaxen, mooie verlaten stranden, snorkelen duiken en prachtige hikes door het national park.
Ook heeft het eiland een rijke geschiedenis, bezet geweest door de Fransen en Amerikanen en gebruikt als gevangeniseiland heeft veel sporen achtergelaten.
Het lokale museum heeft een vrij informatieve collectie (wel vanuit Vietnamees standpunt natuurlijk) en daar kun je ook een kaartje kopen om op eigen initiatief (wat wij aanraden) de gevangenissen te bezoeken. (5 in totaal, een kaartje is 20 000 dong)
Ook is Con Dao een habitat voor vele bedreigde diersoorten zoals de dugong (zeekoe), diverse soorten apen, vogels, zwarte eekhoorn en schildpadden!
De schildpadden broeden hier in de maanden Juni tot Augustus/September en de eieren komen uit tot ongeveer Oktober. Het Natrionaal park organiseert ook toers in samenwerking met de WWF naar de broedplaatsen. (dit zijn overnachttoers).
Gister ben ik terug gekomen van Con Dao! Het was geweldig!
Een schitterend eiland!
Wij zijn inderdaad ook bij dive dive dive geweest en zij konden ons veel informatie geven over het eiland en organiseren ook gave trips. Zelf zijn we niet met hun wezen snorkelen. Wij zijn naar het national park geweest waar je een tour naar een ander eiland kon maken om schildpadden te zien! Je gaat 's middags weg met de boot en voor het andere eiland en dan is er tijd om te snorkelen. Mooie vissen en koraal gezien. Dan een tocht door het water, over de rotsen naar de mangroven. Daar doorheen gelopen, schitterend, om uiteindelijk bij de rangers op het strand uit te komen. Hier kun je babyschildpadden uit zien komen en 's nachts ook moeder schilpadden eieren zien leggen als je geluk hebt. Wij hebben het allebei gezien. Vond het een geweldige trip, zeker een aanrader. Maar het kan alleen in het broed seizoen van de schilpadden natuurlijk (t/m oktober?) Zoek wel een groep waar je je bij aan kunt sluiten, anders is het erg duur!
Verder beviel con dao camping zeer goed! Het is simpel en netjes en je zit echt aan het strand! En behalve nog 2 andere mensen van de camping heb ik niemand op dat strand gezien, dus ook erg rustig! De familie die de camping runt is erg vriendelijk! Ik zou er zeker weer naar terug gaan!
Verder hebben wij scooters gehuurd en over het eiland getourd en natuurlijk de gevangenissen gezien.
Wij waren er 4 dagen en ik denk dat dat precies genoeg is om op dit eiland te zijn.
Voor de mensen die nog gaan! Heel veel plezier en geniet ervan! Ik hoop dat ik er ooit nog eens terug mag komen!
Na al jullie berichten gelezen te hebben, ben ik heel erg enthousiast geraakt over de Con Dao eilanden:)! Ik ga in juli/augustus 2012 naar Vietnam, maar ik vraag me af… is dit wel een goede periode om naar de eilanden te gaan, kwa weer? Ik kan het nergens vinden op internet…
Ik ben er in januari geweest, en dit is niet de periode om het eiland te bezoeken.
Er vaart dan geen boot uit vanwege de wind.
oO Dive dive is dan gesloten.
Hier werkt een meisje van vietnaemse origine en komt uit geloof Doetinchem en werkt bij een amerikaan of Australiër.
Maar je gaat in juli en heb even gekeken op het net en de gemiddelden zien er goed uit, niemand kan je vertellen ofdit ook dit jaar zo is.
Het gebeuren met de schilpadden is ook in jouw periode , dus misschien kan dit ook meemaken.
Op het eiland zelf is niet echt veel te doen , maar een must zijn de gevangenissen.
Ik heb ook wat foto’s geplaatst over het eiland op de foto afdeling.
Heb je slecht weer en veel wind dan valt het varen en duiken / snorkelen af, dan is het aanbod van het eiland beperkt tot de bossen en de gevangenissen.
Wil even deze kritische noot erbij zetten.
Maar volgens de gemiddelden heb je daar een mooi verblijf met mooi temperaturen.