CombinatieRondreis Singapore- Maleisie- Borneo- Bali- Sumatra

Dag allen,

Ik zou heel graag een rondreis willen maken door Singapore, Maleisie, Borneo en Indonesie. Wie van jullie heeft er ooit zo’n reis gemaakt?
Hoeveel weken heb je nodig om de highlights gezien te hebben?
En is het mogelijk om vooraf prive chauffeurs te regelen? Hebben jullie daar ervaring mee?
Zelf heb ik nog nooit een rondreis op eigen houtje gedaan. Deze reis wil ik samen met mijn ouders gaan maken. Die zijn wel op leeftijd dus het moeten dan wel hotels zijn van minimaal 3sterren. En wat rustpauzes in de reis ingelast worden.

Heeft er iemand dan ook een idee van hoeveel je dan voor die weken kwijt bent?

Groet,
Houda

Ik heb alle gebieden die je wilt zien bezocht, maar niet allemaal tijdens dezelfde reis. In Maleisie en Borneo was ik in 2004, in Singapore was ik voor het laatst in 2007, en op Sumatra en Bali was ik deze zomer nog. Je zegt dat je alleen de hoogtepunten wilt zien, maar wat hoogtepunten voor de een zijn, zijn geen hoogtepunten voor de ander.

Voor het Maleisische schiereiland zou ik toch zeker 2-3 weken uittrekken. Je kan dan Melakka, Kuala Lumpur, Taman Negara en bv. Penang of Langkawi bezoeken.

Als je Borneo wilt verkennen, zou je kunnen kiezen om OF naar Sarawak, OF naar Sabah te gaan. In beide plaatsen (en met name de omgeving) kun je je makkelijk een week vermaken. Wil je ook nog steden ertussen bezoeken, als Miri, dan heb je 3-4 weken voor Borneo nodig.

Wil je heel Sumatra van noord naar zuid zien, of alleen het stukje waar de meeste toeristen komen? Zelf ben ik deze zomer van Pulau Weh naar Medan gereisd en daar heb ik 3 weken over gedaan. Je kan dan snorkelen en duiken (Pulau Weh), orangutans zien (Ketambe, Bukit Lawang) en inheemse dorpen zien (Lake Toba, Berastagi). Als je haast hebt, kun je je beperken tot Bukit Lawang en Lake Toba, en dan ben je een week (of iets meer) bezig. Als je meer tijd hebt, kun je verder naar het zuiden reizen, op de evenaar staan en naar Bukittinggi gaan.

Er zijn mensen die aan een week Bali genoeg hebben, maar er zijn ook mensen die zich er 4 weken kunnen vermaken.

Alles bij elkaar opgeteld kom ik uit op minimaal 5 weken, maar als je 3 maanden de tijd hebt zou ik dat eerder doen :wink:

Ik heb geen ervaring met privechauffeur, behalve op Bali. Daar betaal je voor een dag ongeveer 35 euro. De afstanden zijn echter redelijk klein, op andere plekken zul je meer kwijt zijn.

Voor prijzen van 3-sterren hotel kun je kijken op Agoda ofzo. Hou er rekening mee dat 3 sterren in Azie niet hetzelfde is als 3 sterren hier. Bovendien is het lastig om op Sumatra en op Borneo echte luxe hotels te vinden (voor westerse maatstaven). Kuching op Borneo heeft overigens een Hilton, maar als je Longhouses wilt zien en naar Bako NP wilt overnacht je toch al snel buiten de stad. (Al kun je soms ook wel dagtochten maken, ookal zie je dan minder.)

Qua geld: ik reis een stuk minder luxe dan jij, ik neem bijna nooit privetransport. Maar als je in google de naam van een plaats intikt en het woordje hotel dan zie je vanzelf verschillende hotels en prijzen. Eten en drinken kan heel goedkoop, maar kan heel duur. Als je kiest voor iets meer luxe dan zou je voor 15 euro per dag klaar kunnen zijn. (Zelf eet ik voor 5-10 euro)

Hoi Jenny,

Dank voor je reactie. Ik wil max ongeveer 6 weken gaan.
Ik wil pas volgend jaar juni gaan maar zit me nu alvast in te lezen.
Ik ga van het weekend even een route uitstippelen. Als je daar dan op zou willen reageren heel graag. Ben erg benieuwd of je vind dat ik bepaalde must see plekjes ben vergeten.

Groetjes,

Houda

Je wilt 4 (ei)landen in 6 weken. Dat betekent dat je elke 1.5 week in het vliegtuig dit. Ik zou dat teveel vinden.

De meeste mensen gaan naar Borneo en Sumatra voor de orangutans. Als de jouw reden is om naar beide eilanden te gaan, dan zou ik overwegen een van de twee te schrappen. Je kan dan meer rust inbouwen, wat wenselijk is gezien de staat van sommige wegen.

Dank voor je tip!
Moet me nog even goed gaan inlezen en kijken wat nou waar precies allemaal te doen is.