Hoi
Ik ga vanaf 21 juli 18 dagen rondreizen door Singapore/ Maleisie / Borneo. Ik heb een reisschema gemaakt maar ik denk dat het teveel is wat ik in die dagen wil doen. Ik wil eigenlijk toch proberen om die dingen te gaan doen. Zouden jullie me misschien kunnen helpen met wat tips over waar ik wat sneller of slimmer kan reizen zodat ik wat tijd win. ?
Ik zou graag op het einde van mijn reis nog 1 of 2 dagen willen relaxen op een mooie plek heeft iemand daar misschien tips voor?
Alle andere tips of iedereen zijn ook welkom :-).
Dag 1 Brussel / Singapore
Dag 2 aankomst Singapore
Dag 3 Singapore
Dag 4 Singapore / Kuala Lumpur
Dag 5 Kuala Lumpur
Dag 6 Cameron highlands
Dag 7 of terug naar Kuala Lumpur of naar Penang om daarna door te vliegen naar Borneo Kota Kinabalu of eventueel een andere vliegveld wat logistiek praktischer is?
Dag 8 Kota Kinabalu
Dag 9 Kunung Kinabalu beklimmen
Dag 10 Kunung Kinabalu beklimmen
Dag 11 Gunung Mulu nationaal park
Dag 12 Gunung Mulu nationaal park
Dag 13 Gunung Mulu nationaal park
Dag 14 Kinabatangan
Dag 15 Kinabatangan
Dag 16 strand
Dag 17 terug naar Singapore
Dag 18 van Singapore naar Brussel
Hoor graag jullie reactie.
Alvast heel erg bedankt.
Groetjes Jeroen
Via Wereldwijzer app
Wel druk, dus je zult niet veel rust hebben. Maar als je zeker alles wilt doen, dan moet het te doen zijn.
Let op de reisdag van Kinabalu naar Gungung mulu, dat gaat een hele lange reisdag zijn. Ik weet niet of dit nu met vluchten te doen is, maar destijds moest ik een vlucht van Miri naar Gunung mulu en weer terug. Van Miri naar Kota kinabalu via Brunei kostte toen zo’n 7 uur incl. grensovergangen. Gunung mulu kun je er voor kiezen 1 dag minder te doen, maar dat hangt er vanaf wat je wilt zien.
Wanneer het te druk wordt zou ik Kuala lumpur en Cameron highlands skippen. En daarvoor wat anders kiezen wat logischer op de route ligt.
Hey,
Thanks voor je antwoord. Ik ga idd cameron highlands skippen. Maar ga wel nog naar kl omdat ik dat toch gezien wil hebben. Heb jij toen je daar op reis was alles op voorhand geboekt van hostels, activiteiten en vluchten enz. Of heb je alles daar ter plaatse geregeld/ geboekt? Ik wil het laatste gaan doen omdat ik dan ook tussendoor wat kan schuiven als ik dat fijn zou vinden. Heb je misschien toevallig ook nog leuke tips voor slaapplekken?
Groetjes Jeroen
Via Wereldwijzer app
Ik ben 2x in Maleisië geweest. Beide keren heb ik niks geboekt, met uitzondering van de binnenlandse vluchten. Dit omdat je via Airasia.com hele goedkope vluchten kunt boeken. De prijzen hiervan zijn vlak voor vertrek. Daarom zou ik je adviseren de vluchten naar Borneo proberen vast te leggen.
Verder kun je bussen makkelijk op het laatste moment boeken, geen probleem! Ook accommodaties vond ik altijd wel wat.
Omdat het enige tijd is geleden dat ik er ben geweest zou ik je geen hostels of iets dergelijk kunnen adviseren. Enkele tips.
In Kuala Lumpur zou ik in chinatown gaan slapen, dan zit je een beetje centraal, en 's avonds is het daar levendig.
In Singapore vond ik budget accommodatie lastig te vinden dus mocht je een goede aanbieding vinden zou ik dat boeken.
Ik weet niet of het nog bestaat maar in Kinabatangan had ik een 2 daagse tocht bij een homestay. Echt bij de mensen thuis. Dit vond ik heel erg leuk! In Sandakan geboekt, ik meen me te herinneren hotel London.
En in Gunung mulu had ik ook een homestay. OP het vliegveld van Miri kreeg ik een naam van een medewerker op het vliegveld. Op het vliegveld bij Gunung mulu heb ik dat briefje aan iemand gegeven, daarna moest ik even 10 minuten wachten en werd ik door iemand opgehaald. De homestay was net buiten de entree van het park, (misschien medewerker van het park?) Daarvandaan was het niet ver lopen naar de entree.
Maar die laatste 2 zijn vage beschrijvingen, ik hoop dat je ook geluk hebt en bij zulke homestays kunt slapen.
Veel plezier!
Thanks.
Ik ga het ook zo doen met het vervoer. Kort op voorhand vastleggen.
Heb je verder nog tips wat goed is om mee te nemen van medicijnen? Heb je malariapillen geslikt of niet?
Groetjes Jeroen
Via Wereldwijzer app
Ik heb geen malariatabletten geslikt. Maar dat is persoonlijk!
Wel smeer ik altijd deed en bij het vallen van de avond trek ik lange broek en lange mouwen aan.
Verder neem ik alleen paracetamol en ors mee. Ors is wel handig voor als je flinke diaree hebt.
Oja voor je dagje strand zo je kunnen kiezen uit de vele eilanden voor Kota Kinabalu. Vanuit de haven kun je daar met bootjes naar toe worden gebracht. Leuk!
Thanks allemaal voor de tips. Ben net terug van de rondreis en heb een geweldige vakantie gehad.
Via Wereldwijzer app