Combinatie werken en reizen

Hallo

Vraagje voor mensen die een jaar Australië gedaan hebben in combinatie met een Working Holiday visum.
Is het goed mogelijk om met het geld dat je verdient een groot deel van je verdere reis te betalen? Ik zou voor een jaartje gaan en geen probleem hebben mijn reis 50-50 onder te verdelen in werken en reizen (ook al omdat dit deel uit zou maken van een langere wereldreis). Ik houd hierbij niet direct rekening met duurdere excursies/activis zoals duiken etc maar basic (budget) verplaatsen, leven, slapen etc. Thanks voor de feedback! Grts

ik heb geen advies maar zou ook graag een antwoord hebben op jouw vraag…

groetjes

Hoi,

Ik heb zelf ooit 9 maanden gereisd in N-Zealand en Australie en heb toen niet betaald werk gedaan, maar vrijwilligerswerk. Het werkt heel simpel, je ‘koopt’ een lidmaatschap van WWoof, 60AUD$, hierbij krijg je een boekje met adressen van mensen en organisaties die hierbij aangesloten zijn. Dit zijn officieel allemaal organische (biologische) bedrijven, dus boerderijen waar geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. In de praktijk is dit nog wel eens anders maar dat maakt niet uit. Het werk is vaak heel gevarieerd, van helpen met tuinieren tot verven/schilderen, schapenhoeden, enz. Het idee is dat je tussen de 4-6 uur werkt per dag, en verder vrij bent. Hiervoor in ruil krijg je eten en onderdak. Ik heb fantastische ervaringen opgedaan, van op een Quad schapen hoeden in N-Z, helpen op een (toeristische) manege, tot het werken in een boeddistisch centrum in Australie. Je leert zo de lokale bevolking echt kennen, ontmoet de meest bijzondere mensen terwijl je goedkoop kan reizen. Het voordeel boven een betaalde baan is dat jij zelf bepaalt hoe lang je ergens blijft (natuurlijk ook in overleg met je gastheer/-vrouw). Terwijl als je betaald werk doet je vaak langere tijd op een plek zit.
Als je geluk hebt en het klikt met je host dan krijg je misschien de sleutel van de auto (of fiets) om erop uit te trekken, of ze laten je de omgeving zien.
Kijk eens op http://www.wwoof.com.au/
en http://www.wwoof.co.nz/
En het is niet zo hippie als het klinkt…
voor meer vragen kun je me mailen
veel succes en plezier,
Paul

@Paul: thnx voor de tip, ook al heel wat gelezen en goeds gehoord over WWoofen en is zeker een optie

Gisteren toevallig iemand ontmoet die beide landen gedaan heeft met WHV en volgens haar is het perfect te doen (zeker als je je reis ong 50-50 indeelt - moet je natuurlijk tijd voor en zin in hebben). Zij heeft bvb aantal maanden fruit geplukt en leverde redelijk wat op (per uur betaald) en kosteloos verblijf. Zelf zou’k dit ook willen doen + pearling rond Darwin.

Hej,

De combinatie van werken en reizen is echt ideaal!
Ik ben nu zelf net terug uit Australië en ben ook in Nieuw-Zeeland en Fiji geweest. De helft van de tijd heb ik ongeveer gewerkt en de helft niks gedaan. De bedrijven waar ik gewerkt heb zijn koeien en schapen boerderijen geweest. Ook heb ik in het begin als wwoofer gewerkt op een life style block midden in de bush. Vaak brachten de mensen me naar een dorp toe als ik dat nodig had of ik kon de auto gebruiken. Soms laten ze je ook een stuk van de omgeving zien of krijg je de tijd om dat zelf te doen. Dat ligt eraan waar je ben.
Heel veel plezier!

Groetjes Mieke

Hallo,

Ik ben ook van plan naar Australië te vertrekken, dat in September.
Weet iemand hoe je het beste aan een betaalde baan kan komen in Australië?
En weet iemand hoe je een baan specifiek in toerisme kan krijgen? Ik studeer zeer snel af (hbo) toerisme.

Groetjes en misschien tot ziens!

Ik ben 3 jaar geleden geweest en het is goed te doen. Maar veel hangt natuurlijk af van je uitgavenpatroon. Een voorbeeld: als jij elke avond uiteten gaat (of afhaalmaaltijden koopt) dan geef je veel meer uit, dan wanneer je zelf kookt. Dat geldt ook voor stappen, shoppen etc. Daarnaast, als jij elke avond in een hostel verblijft ben je meer kwijt, dan wanneer je gaat (wild)kamperen, een apartementje met mensen deelt (als je langere tijd ergens zit) of wanneer je gaat WOOFFen.

50/50 zou goed te doen moeten zijn.

Qua baantjes: ik had elke keer vrij snel een betaalde baan, maar dan was ik bereid om buiten het CBD te gaan werken. Veel backpackers (in de grote steden) zoeken werk in het CBD (logisch, daar zijn ook de meeste hostels) en dat is dus ook waar te veel mensen een leuk, goed betaald baantje zoeken. In de buitenwijken staan ze echter vaak te springen om backpackers en daar kun je soms ook de prijs wat opdrijven.

Hallo,

op onze website lees je hier: http://www.gostrange.be/Hoedoejehet.aspx[URL=“http://www.gostrange.be”], een artikel lezen over ‘hoe een working-holiday te organiseren’. We hebben het daarin ook over de combinatie werken en reizen. Misschien levert dit voor jou nog wel interessante achtergrondinfo op.

Succes met je plannen!
groetjes, Griet

Als je goedkoop zou willen slapen, moet je eens gaan kijken naar couch surfing!

http://www.couchsurfing.org/

Hier vind je mensen die voor een bepaalde tijd (en soms in een bepaalde tijd) je een bank of bed aanbieden voor niks! Ze laten je dan in hun huis/flat slapen. Dat kan een oplossing zijn als je maar voor een dag of paar daagjes ergens wilt verblijven. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt mij zeker wel handig.

En verder is 50-50 goed te doen, maar net als wat er al gezegd werd, ligt ook aan je uitgave patroon en hoeveel geld je al hebt voordat je vertrekt uiteraard :slight_smile: Succes ermee!