Column: Guatemala en het leven daar

Om maar direct met de deur in huis te vallen: waarschijnlijk heb je me al enkele keren gezien in het Zuid-Amerika forum, heb ik wel eens een vraag beantwoord die met Centraal-Amerika te maken had of heb ik gewoon ergens commentaar op gegeven.

Mijn naam is Igor en ik woon nu dik 1,5 jaar in Guatemala. Voor de mensen die niet regelmatig het Zuid-Amerika forum bezoeken, Guatemala ligt direct onder Mexico en ten zuiden grenzend aan San Salvador en Honduras. Door de schuld van Belize heeft Guatemala maar een heel klein stukje Caribische Zee tot zich maar aan de andere kant is de westkant van Guatemala volledig in handen van de Pacifische Oceaan. Het land ligt precies op een plek waar 3 aardkorsten bij elkaar komen waardoor Guatemala altijd in beweging is. Het land bezit heel veel verschillende natuur en is rijk aan vulkanen waar die 3 aardkorsten voor iets tussen zitten.

In 2004 ben ik naar Guatemala gekomen,daarvoor heb ik 4 jaar in Antwerpen, Belgie gewoond en oorspronkelijk kom ik uit het zuiden van Nederland. Mede hierdoor kun je soms nog enkele Vlaamse (of belze) woorden tegenkomen die ik soms automatisch gebruik. Ben dus naar Guatemala gekomen omdat ik iets anders wilde doen en even een tijdje ergens anders wilde leven. Zoals meerdere mensen die op dit forum huis-houden ben ik er dus ook gebleven.

Voor de mensen die mij al langer ‘kennen’ via het wereldwijzer forum, zij zullen gemerkt hebben dat ik even minder actief was op het forum. Dat komt doordat ik pas verhuisd ben en er nogal een en ander bij kwam kijken om je weer terug op je plaats te voelen. Ik woonde eerst een kleine 7 kilometer buiten Antigua, maar nu woon ik sinds ruim een maand in Antigua zelf wat voor mij veel gemakkelijker is. Alles dichter bij huis, je hoeft niet altijd met de auto op stap en nu heb ik ook een ruimere woning wat me mogelijkheden geeft om soms thuis te werken en via internet naar Nederlands nieuws en uiteraard de Nederlandse radio te horen… want de hele dag salsa en merengue wordt zelfs voor mij te eentonig en ik ben van de iets oudere stempel dus mag ik graag naar 80 en 90 jaren muziek luisteren.

Enfin, ik ben hier beland en zal hier ook nog wel even blijven. Ik wilde tijdelijk weg uit Nederland, maar dat tijdelijk is nu onbepaald geworden en met de vriendenkring die ik hier heb, mijn Guatemalteekse vriendin, een leuke baan en eigen bedrijf heb ik op dit moment geen reden om het Nederlandse systeem opnieuw uit te proberen, wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Carolina, eveneens uitgebreid actief op dit forum.

Mijn bedoeling is om ook wekelijks iets van me te laten horen op dit forum, hoewel ik er geen vaste dag aan vast kan knopen, probeer ik dit in de weekenden te volbrengen.

Hopelijk lezen jullie de column met veel plezier en hoop ik ieder persoonlijk te kunnen begroeten in Antigua Guatemala!

Igor

Hey Igor,

Wat ontzettend leuk dat jij ook columns gaat schrijven! Ik kijk er naar uit en
ben erg benieuwd wat er daar in het Guatemalteekse leven allemaal gebeurd!

Veel liefs,
Carolina

Hoi Igor,

Leuk dat je hiermee gaat beginnen. Ik ken Guatemala eigenlijk alleen maar van foto’s. Het lijkt me een ontzettend mooi land en ik ben zelf wel gecharmeerd van midden- en zuid Amarerikaanse landen. Over het leven daar weet ik weinig en ik ben zelf ook nog nooit die kant op geweest. Maar misschien komt hier nu wel verandering in?:wink:
Succes!

Groeten,

Xander

1 like

Ook ik hoop via jouw column een andere/nieuwe kijk op Guatemala te krijgen. Kijk uit naar je volgende column. Veel succes.

Hi Igor, leuk dat je columns gaat schrijven over je leven aldaar. Ben zeer benieuwd!

1 like

Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties… ik ga proberen jullie zeker een mooie indruk te geven van Guatemala, want ik weet dat er enkele vooroordelen over bestaan.

Groetjes,
Igor

Nou, ik ben zonder vooroordelen, als ik eerlijk mag zijn. Guatemala staat al heel lang op mijn lijstje als land dat ik echt graag eens wil bezoeken, maar voorlopig, denk ik, zit het er helaas niet in… Dus ik vind het heel leuk, dat het land, via jouw columns een stukje dichterbij gaat komen.

Dus daarom kijk ik er naar uit en ik weet zeker dat ik ervan zal genieten!

Veel liefs,
Carolina

Wat grappig, ik heb heel lang met antwerpen als woonplaats in mijn hoofd gelopen en zit nu ook aan Zuid Amerika te denken. Je heet toch niet stiekem Aben van je achernaam he, dat we per ongeluk familie zijn.

Viel de overgang je zwaar van Belgie naar Zuid Amerika en zie je het als een blijvertje of een tijdelijke emigratie?
groeten van joost

Hey Igor,

Inderdaad heel leuk dat je deze colums gaat schrijven. Ik doe mijn eindwerk over Guatemala. Ik ben een derdejaarsstudente in Toerisme en recreatiemanagement in de Katholieke Hogeschool Mechelen. Het is inderdaad waar dat er vele vooroordelen bestaan over Guatemala en door deze mag ik hier niet op stage gaan, maar nu is het Peru in de plaats, dat is natuurlijk ook niet slecht maar ja toch, mijn hart ging toch uit naar Guatemala en ook dat ik er mijn eindwerk over schrijf natuurlijk. Maar nu kan ik er toch een beetje zijn door jou colums te lezen ;-).

Ik ben echt benieuwd.

Vriendelijke groeten

Annelies

Hoi Igor,

Ik ben zelf nieuw hier op het forum en ik las dit bericht en word daar wel een beetje nieuwsgierig van.
Je zegt dat je in Guatemala woont. Ik wil zelf in de toekomst ook een tijdje in het buitenland gaan wonen en vind het leuk om te weten wat andere mensen allemaal doen en hoe ze het hebben gedaan.
Was het makkelijk om in Guatemala te gaan wonen? En kan iedereen dat zomaar doen?
Wat heb je voor eigen bedrijfje en wat doe je allemaal?

Groetjes Nathalie

hoi igor ik heb net gereageerd op een oud bericht van je ,hoop dat je het nog kunt /wilt lezen
gr dennis

Hoi Igor, ben je nog in Antigua,laat het me weten,mijn zoon komt in febr. naar Antigua. Groetjes Frits.

Hey Igor, wat voor bedrijfje heb je daar opgezet? Gr. Luis

Als je hier nog altijd rondloopt IGOR … ik woon hier al 17 jaar in de stad quetzaltenango … ofte xela … met zicht vanuit mijn tuin op de Santa Maria en de aktieve Santiaguito … en als het even mooi weer is op de tajumulco (de hoogste volkaan in Centraal Amerika)
Voor mensen die Guatemala niet kennen … kom maar af … schrijf mij maar … altijd welkom …
Patrick
patrickvercoutere@gmail.com

Hallo Igor.

Mijn naam is Jan de Groot, ben 50 jaar oud en heb een dochter van 18.
Ik ben een alleenstaande man, dus ik dacht bij mezelf, nu mijn dochter haar eigen weg kiest, ga ik erop uit. Het is nu of nooit.
Ben helemaal gek van de Spaanse taal, cultuur en het eten.
Aan het einde van dit nieuwe jaar ga ik voor vijf weken naar Guatemala, om daar vier keer per dag Spaanse lessen te volgen. Ik logeer bij een gastgezin en heb volpension. Dus dat is goed geregeld.
Ik heb al de nodige studies Spaans achter de rug, ben vaak in Spanje geweest en kan mij goed verstaanbaar maken, maar wil het nog beter leren.

De rede dat ik niet voor Spanje heb gekozen, komt vanwege het feit ik zo min mogelijk Nederlanders tegen wil komen en mij dus echt tussen de lokale bevolking wil voegen.

Heb begrepen van Don Quijote, dat de lokale bevolking niet zo snel praat als in Spanje, waardoor het makkelijker is om de taal goed te leren.
Misschien ontmoet ik daar ook wel een leuke vrouw en hoef ik niet meer terug naar Nederland. Ha, ha…

Kun jij mij iets vertellen over de mensen, cultuur en de natuurlijk de taal. En niet te vergeten of ik daar veilig in een barretje een biertje/wijntje kan gaan drinken in Antigua?

Ik moet nog even bekijken hoe deze site precies werkt, zodat ik een foto van mezelf kan bijvoegen.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

Groetjes, Jan

Beste Jan,

Je kan beter Patrick aanschrijven. Igor heeft hier gepost in 2006 :wink:
Ik kan je ook het één en ander uitleggen, maar lange ervaring heb ik niet.

Mvg
Werner

1 like

Hartelijk welkom hier … dank Werner … inderdaad, 2006 is al een stukje weg … Guatemala verandert snel …
Wil je iets weten , dan schrijf je maar …
patrickvercoutere@gmail.com , enne … woon hier nog steeds … met kinderen en ook al kleinkind . dus blijf hier nog wel een beetje
Groeten
patrick
Quetzaltenango, Guatemala

Hallo Patrick,
Wij gaan van de zomer naar Guatemala op vakantie en heb jij misschien nog tips wbt veilig reizen. We horen er natuurlijk wel het een en ander over maar niet echt van iemand die daar lange tijd is of is geweest.
Wij reizen met z’n 2en via riksja online met voldoende info hoor maar wie weet wat wij nog aan tips kunnen gebruiken en als ik het goed begrijp woon je daar .
Groeten Ans

Met veel plezier Ans … ik stuur je een prive bericht …