Gek, zot, door de ratten besnuffeld en je spoort nie……
Iedereen verklaarde me voor gek…. Ok, niet iedereen, maar meer dan de helft begreep niet waarom ik van het vertrouwde Nederlandje naar een ander land wilde gaan. Ik wist dat ik weg wilde en nam op dat moment genoegen met de beslissing om er enkele maanden tussenuit te gaan. Tenminste dat vertelde ik ook aan iedereen, maar wat later bleek was dat er maanden overheen gingen en de mensen me begonnen te vragen wanneer ik terug zou komen en ik doodleuk zei: ik weet het nog niet, misschien van de zomer… en steeds werd de terugkomst uitgesteld.
Inmiddels weten mijn familie en vrienden dat het er zo goed bevalt dat ze niet eens meer het ´wanneer kom je terug´ onderwerp aansnijden.
Voor alle mensen die er nog niet geweest zijn is Guatemala een ontwikkelingsland met een recent oorlog-verleden en als Guatemala dan een keer in Nederland en Belgie in het nieuws komt is dat vanwege de vele imigranten die aan de grens met de VS opgepakt worden en teruggestuurd, of wanneer er een geweldgolf is en er rellen en ongeregeldheden losbreken in gevangenissen, er een toerist beroofd wordt van zijn eigendommen of als er natuurellende is, zoals een aardbeving of een voorbijkomende orkaan met dito overstromingen en aardverschuivingen.
Met dit alles is Guatemala te vergelijken met elk ander land in Zuid-Amerika of Afrika, hoewel daar ook volop reizen naartoe worden aangeboden, maar Guatemala is in die ontwikkeling (zeer onterecht trouwens) een klein beetje achtergeraakt.
Guatemala is bovenal een prachtig land en is rijk aan alles wat de natuur te bieden heeft. Ruim 35 vulkanen, waarvan ongeveer 4 regelmatig actief, hoog- en laagvlakten met dito temperatuurverschillen, meren en vennen, jungle en kustlijnen.
Het bekendste meer van Guatemala is het meer van Atitlan, welke op bijna 1600 meter hoogte ligt en omringd wordt door 3 prachtige vulkanen (het heeft daarom ook de naam het mooiste meer van Amerika te zijn) en het grootste meer is het meer van Izabal welke uitkomt in de Caribische zee. Daarbij is het land ook rijk aan cultuur, er leven veel verschillende indianenstammen en vanuit de Maya-cultuur zijn er nog steeds volkeren die daar van afstammen. Zoals mijn vader het altijd zegt: Guatemala zit vol met mooie mensen, dan bedoelt ie op de vriendelijkheid van de mensen, de manier waarop ze werken en leven en natuurlijk hun manier van kleden die voor elk type volk of stam weer verschillend is van een andere. In Guatemala is de voertaal Spaans, maar met zoveel indianenstammen bestaan er ook nog steeds ruim 23 maya-talen.
Onder de vakantiegangers en backpackers is Antigua Guatemala heel erg bekend. Dit plaatsje is uitermate geschikt om Spaans te studeren, ten eerste door de grote verscheidenheid aan scholen, ten tweede omdat het spaans in Centraal- en Zuid Amerika anders is (en van horen zeggen: beter te verstaan en te begrijpen is) dan het Spaanse wat in Spanje gesproken wordt. De combinatie van beiden maakt dat Antigua ruim bezocht wordt door mensen die Spaans willen leren en daarbij gelijk ook de mogelijkheid aangrijpen om Guatemala beter te leren kennen.
De mensen in Guatemala zijn zoals ik al eerder vertelde heel vriendelijk. Alles gaat hier met 37 keer dankjewel…… ik hoop dat ik je niet tot last ben als ik vraag…… verontschuldig mij de onderbreking maar ik zou graag…… Zo beginnen de meeste zinnen in Guatemala als mensen je iets willen vragen en aan de andere kant wensen ze je ook al het goede van de wereld als je afscheid neemt of ze bedanken je met een letterlijke vertaling van: ongelooflijk heel veel bedankt.
Toen ik dus in Guatemala belandde, voelde ik me er zo goed dat ik er wilde blijven. De warmte van het land, van de mensen, de vriendelijkheid en het niet-gehaaste wereldje spraken me heel erg aan.
Ik ben dus enkele jaren geleden´geland´ in Antigua en daar woon ik nog steeds. Eerst huurde ik een huisje in Ciudad Vieja, maar sinds enkele maanden woon ik nu in Antigua zelf. Ik ben zelf ook op verschillende plekken geweest zoals aan het meer van Atitlan, Xela, het meer van Peten en de Maya-ruines in Tikal en Yaxcha. Guatemala is een land dat je nooit in je leven helemaal kunt zien, maar je wel steeds de behoeft geeft om telkens weer nieuwe dingen te gaan ontdekken.
Het land is ook bekend het goedkoopste land te zijn van Centraal-Amerika en voor heel weinig kun je hier eten, drinken en verblijven in een van de vele kleine hoteletjes of in het geval dat je Spaans les krijgt bij een gastgezin.
Om terug te komen bij het waarom. Er werd mij gevraagd waarom ik niet naar Spanje of Italie verhuisde in plaats van de andere kant van de wereld. Ik kon in Spanje toch ook mijn spaans gaan gebruiken als ik dat zo graag wilde…. Maar eerlijk gezegd wilde ik op dat moment gewoon weg uit Europa. Ik was bang dat ik in Spanje hetzelfde gevoel zou krijgen als dat ik in Nederland had en wilde dus echt even helemaal weg uit het Europese systeem. Ik ga niet zeggen dat het in Europa slecht is, we hebben goede voorzieningen, veiligheid, orde en regelgeving…… maar het gevoel kwam bij me op dat het allemaal teveel geregeld is en we teveel in hokjes geplaatst worden zonder uitgang.
Ik had dus het idee om er even tijdelijk tussenuit te gaan, enkele maanden ergens anders leven, batterijen opladen en zien dat het ook anders kan. Maar het ´andere manier van leven´ bevalt toch zo goed dat ik mezelf hier gesettled heb compleet met huisje, werk, vriendenkring en vriendinnetje.
Het voelt prettig om hier te wonen en dat is een ervaring die ze me niet meer kunnen afpakken…. elke dag geniet ik er weer van en er bestaat zeker geen spijt dat ik de stap gezet heb.
Groetjes,
Igor