Column 62: Rotondes

Rotondes

In een eerdere column schreef ik eens over het weggebruik van de Spanjaarden. Hoewel ik het nog steeds eens ben met wat ik toen schreef, wil ik er wel nog graag even op doorgaan. Inmiddels neem ik namelijk zelf veel actiever deel aan het verkeer. Dagelijks rijd ik hier nu met de auto rond en ik verbaas me regelmatig over wat ik zie.

Het meest bizarre vind ik het gebruik van de rotondes. Jerez de la Frontera is een stad die er ongelooflijk veel heeft. Iets wat ik toejuich, daar een rotonde meestal beter werkt dan verkeerslichten, hoewel… Het kan natuurlijk ook zijn, dat een stad er teveel heeft, zoals Jerez. Dit komt door een oudburgemeester, Pedro Pacheco Herrera, die een groot fan is van de rotonde.

Een van de problemen bij rotondes is, dat de Spanjaard niet voor kan sorteren. Ze krijgen het goed aangeleerd, maar kunnen het niet uitvoeren. Gaat men links af, dan kan het goed voorkomen dat ze voordat ze de rotonde opgaan rechts voorgesorteerd staan. Behoorlijk vervelend is dat. Daarnaast heeft men vrijwel niet van de richtingaanwijzer gehoord, dus dat maakt het er niet gemakkelijker op.

Een ander probleem is, dat de rotondes hier niet alleen als kruispunt gebruikt worden. Je kan er vaak gewoon geparkeerde auto’s tegenkomen. Het kan zelfs zo gek zijn, dat je in de rotonde parkeervakken vindt! Heel apart en ik moet bekennen, dat ik daar maar niet aan kan wennen.

Tot slot is het ook een probleem dat je vaak gelijk direct voor en na de rotonde voetgangers oversteekplaatsen en verkeerslichten ziet. Net alsof ze het idee van de rotonde niet geheel begrepen hebben en het zo voor iedereen goed willen doen. Helaas zorgt het er juist voor dat er vaak opstoppingen zijn midden op de rotonde.

Het is een aparte manier van weggebruik, waar je wel degelijk aan moet wennen. Uiteraard is het goed uitkijken geblazen, maar dat spreekt voor zich. Doe je dat, kijk je goed uit, ga er hier dan ook een beetje lekker voor zitten en geniet van de bizarre taferelen die je tegen kan komen. Geloof me, dan is het zelfs grappig!

Liefs,
Carolina

Haha, de gedachten erbij zijn idd erg grappig ;-). Parkeren op een rotonde is toch heel normaal… er is plek genoeg.

Groetjes!

grin

Ja, dat wordt hier inderdaad als heel normaal beschouwd. Heb deze week weer aardig wat bijzondere rijstijlen kunnen bewonderen. Moet uitkijken dat ik uiteindelijk zelf niet zo ga rijden hahahahaha.

Dank je voor je reactie!

Liefs,
Carolina

Ik heb perfect leren file-parkeren in Madrid, in de kleinste plekjes. Daar maakt het toch niet uit of er een deukje in je auto zit :D, dus ik kon goed oefenen. In Nld moest ik weer goed opletten dat ik niet iets te nonchalant parkeerde… en nog steeds.

Groetjes!

als je in NL op de rotonde parkeert dan ben je of appelazerus of je auto heeft het midden op de rotonde begeven!! :smiley:

Hahaha, kijk uit daar komt Barbara aan!!! Maar je hebt gelijk hoor, mensen zijn hier niet al te zuinig op auto’s en al helemaal niet op andersmans auto. En dan die jongelui op scootertjes, die fijn met een sleutel langs de lak gaan. Heel irritant…

grin Echt wel! :slight_smile: Nou, hier in Spanje, of in ieder geval in Jerez is het heel normaal.

Liefs,
Carolina

Tja Carolina, in Spanje doen ze niet zo aan regeltjes en zegeltjes, maar het gaat wel goed. En geen middelvinger zoals in NL, als er wat fout gaat!

hans

Viva Espana!

Rotondes in Spanje, … kweet helemaal wat je bedoeld Carolina.<O:p</O:p
<O:p</O:p

Ik heb nog een leuke herinnering uit de jaren 90, Lanucia vlak bij Benidorm.<O:p</O:p
Mijn Opa woonde daar vlak bij Altea misschien kent iemand dat wel.<O:p</O:p

In die tijd kwamen de rotondes ook in Spanje uit de grond.<O:p</O:p
Er werd daar toen een betere verharde weg aangelegd van Benidorm langs Lanucia de bergen in. Op de geplande route stond toen een klein huisje in de weg, daar woonde een koppige spanjaard. Deze wou zijn grond echter niet verkopen, ik heb geen idee hoe dat daar in de wet geregeld is maar die weg hebben ze toen om zijn huis heen gebouwd. Hierdoor ondstond er dus een rotonde met daar midden in een huisje wat er vandaag der dag nog steeds staat. Deze koppige spanjaard woont er trouwens al lang niet meer. Veel te gevaarlijk, want die gast kon natuurlijk niet meer in en uit zijn huis.<O:p</O:p

Groetjes,<O:p</O:p

Remko <O:p</O:p
<O:p</O:p<O:p</O:p<O:p</O:p

Remko ook in nederland is er een rotonde met in het midden een huis alleen is hier het huis later gebouwd het staat op de eerste rotonde in tilburg als je vanaf waalwijk(efteling) de stad in rijdt het is bedoeld als een soort van kunstwerk en het draait ook rond net als de wijzers van een klok maar ook al is het een kunstwerk ik blijf het maar een raar gezicht vinden

dirk