De maanden juli en augustus zijn in Andalusië echt anders dan de overige maanden van het jaar. Het is zomer. En niet zomaar zomer, maar het is heet, écht heet. De temperaturen kunnen, zeker in augustus, stijgen tot wel 45 á 50 graden en je merkt dat het hele leven daarnaar geregeld wordt.
In de binnenlanden van Andalusië is het altijd het warmst. Vandaar dat de steden daar meestal in deze periode leeglopen. Zij die vrij hebben, en slim zijn, gaan naar zee of andere koelere oorden. In plaatsen als bijvoorbeeld Sevilla en Córdoba vind je dan ook alleen nog maar werkende Spanjaarden en toeristen, die puffend van de hitte, met rode gezichten hun tijd zo goed mogelijk willen benutten.
Blijf je iets meer richting zee, dan is de hitte toch niet onaangenaam. Het is een droge hitte, waardoor je niet zo plakkerig wordt als in bijvoorbeeld Nederland. Persoonlijk prefeer ik echt 45 graden in Jerez boven 30 graden in Nederland, want het is hier lang niet zo benauwend. Uiteraard is het wel verstandig je dagindeling goed in te richten en in de middag, op het heetst van de dag, geen intensieve dingen te ondernemen.
Het leven gaat evenwel gewoon door. Het verplaatst zich alleen. Naar de ochtend, de namiddag en vooral naar de avond en nacht. Vooral buiten het centrum zie je ’s avonds het leven op straat opleven. In de woonwijken blijven vele barretjes open tot in de vroege uurtjes. Gegeten wordt er vaak pas rond 00.00 uur als de temperatuur eindelijk wat aangenamer is.
Het is werkelijk bijzonder om te zien hoe het dagelijkse leven hier tijdens de hete zomers steeds verandert. Hoe iedereen de koelere uren buiten doorbrengt, met familie en vrienden. Het is mooi om mee te maken. En overdag… Benut de ochtend en benut de namiddag, maar zoek dan vroeg in de middag een schaduwrijk plekje op. Wellicht in het centrum met een tinto de verano en een tapasje, vanwaar je op je gemakje mensen kunt kijken, die niet zo slim waren.
45 graden pfffffffffff, toch wel lekker die 19 graden hier.
Maar het buitenleven heeft idd toch wel iets gemoedelijks, ik kan wel begrijpen dat je daar van geniet. Hoe laat wordt het donker in Andalusië? Ik geloof dat het hier wel wat langer licht is?
Benut de ochtend en benut de namiddag, maar zoek dan vroeg in de middag een schaduwrijk plekje op. Wellicht in het centrum met een tinto de verano en een tapasje, vanwaar je op je gemakje mensen kunt kijken, die niet zo slim waren.
:dope: Fantastische zin!! Ik zie het al helemaal voor me.
Maar ik denk dat 45 graden toch iets te warm voor mij is, ik ben meer iemand van 25 graden haha.
Wel grappig om te lezen overigens… 45 Graden hier in Spanje voelt echt niet hetzelfde als 45 graden in Nederland aan zou voelen! Echt duidelijk vergelijken kun je het niet, want het is gewoon echt een ander soort warmte.
Om een beetje een idee te krijgen toch een vergelijking: 45 graden hier voelt ongeveer als 30-35 graden in NL. Dat zijn gelukkig maar een paar dagen per jaar. De gemiddelde temperatuur is ongeveer 30-35 graden hier, wat je min of meer vergelijken kan met 25 graden in Nederland. Aangenaam dus.
Nou, ik weet niet hoe laat de zonsondergang in Nederland nu is, maar hier in Andalusia gaat de zon rond 21.30 uur echt onder. Het is nu nog behoorlijk licht eerlijk gezegd.
Ja, dan is de 45 graden hier vermoedelijk wel warm. Maar nu hebben we een aangename 30-35 graden hier. Is echt perfect!
Hahahahaha, dat is leuk! Waar ben je nú aan het skiën??? In juli???
Ik heb trouwens denk ik ook al een leuk onderwerp voor de volgende keer (volgende week zondag). Zie mijn zojuist geplaatste posting in het wereldwijzer reiscafé!