Column 50: Winkelen in Spanje

Winkelen in Spanje

Sommige mensen hebben er een neus voor, anderen ook niet. Koopjes. Ikzelf behoor tot de laatste groep en heb er zeker geen neus voor. Echter, hier in zuid Spanje zijn er gelukkig veel mensen die je daar wel bij kunnen helpen. Andalucía is namelijk een perfecte plek om op koopjes af te gaan. Hoewel hier zeker niet alles goedkoop is, kun je de meeste dagelijkse noodzakelijkheden en ook hebbedingetjes voor een hele goede prijs krijgen. Als je maar goed zoekt.

Om te beginnen is er het gewone winkelen, het centrum, met veel winkels dicht bij elkaar. Daarnaast heeft iedere wijk zijn eigen kleine supermarktjes en ook het vertrouwde kruideniertje. Dan zijn hier ook nog de heel populaire mega warenhuizen, zoals Carrefour en Hypercor. Het zijn winkels die nog onder de term supermarkt vallen, maar die naast supermarkt-spullen vaak ook andere dingen verkopen zoals onder andere kleding, fietsen, tuinmeubelen en witgoed. Je kan het zo gek niet bedenken.

Winkelen is hier een ware familieaangelegenheid. Wanneer je ook gaat, maar vooral op zaterdag kom je overal gezinnetjes tegen: stelletjes; vader, moeder en kids; tot hele families. Het is of hier iedereen het motto “je kan alleen gaan, maar met zijn allen is toch veel leuker?!” lijkt te hebben. Geheid ook dat je, terwijl je aan het shoppen bent, vrienden en/of andere familieleden met hun gezin tegenkomt. Heel gezellig allemaal, hoewel niet altijd even praktisch als je gewoon een snelle boodschap wilt doen.

Over het algemeen is de prijs/kwaliteitsverhouding in deze winkels behoorlijk goed. Niet heel goedkoop, maar zeker redelijk. Wil je echt voor de koopjes gaan, dan zijn er hier de lokale markten. In Jerez is “Los Gitanos” heel bekend. Hier kun je voedsel en kleding krijgen, maar soms ook andere dingen. Het is een echte, typische markt en je komt er dan dus ook menig koopjesjager tegen. Heerlijk is het daar rond te slenteren, terwijl je de koopjes bekijkt en vooral ook de bezoekers.

Voor ieder is er wel wat wils hier in het zonnige zuiden van Spanje. Er zijn zeer veel verschillende soorten winkelmogelijkheden waar je uit kan kiezen om naar toe te gaan. Soms denk ik wel eens dat het te veel is en zie je door de bomen het bos niet meer. Dan ben ik blij met het kleine bakkertje en kruideniertje hier beneden aan mijn flat, waar ze me kennen en gewoon van me weten wat ik wil.

Liefs,
Carolina<o></o>

Hoi Carolina,

Las over winkelen en carrefour.
Ik weet dat er voor vlees, beleg, worstjes, en voorgebakte kleine
tortilla’s een super tent zit door heel Spanje, maar Jerez ???

Het heet Bon-Area, vraag er maar eens naar of kijk op internet
of je vestigingen kan vinden in Jerez.
Voorbeeld: Argentijnse langostinos wel bevroren maar 3.60 euro per
kilo, een 100gr. pate voor 0,80 euro, jamon iberico vacuum 300 gram 3,50, tortilla’s voorgebakken 1,4 euro, worsten, superscharrel kippetjes,
twee types entrecote (de donkerste is de lekkerste) maar weet niet wat ze ermee gdaan hebben, verder…noem het maar op. Zorg wel dat je
er een vindt die groot genoeg is, anders valt de selectie tegen. :crybaby: +
Als ik op zoek was naar goed beleg, of vlees voor weinig, was Bon Area
mijn grootste kameraad.

En…wijn koop je uit het vat, niet in de fles in de supermarkt.

Om je eigen - overigens leuke - quote te gebruiken:

Geniet Nooit met Mate, maar geniet ! :wink:
En…die zelfkennis, daar ga ik niet op in hoor (gi, gi) :stuck_out_tongue:

Goh, ik wou dat ik nu net als jij op een of m’n terrasje zat van de
warmte te bekomen met een glaasje water een vol rood wijntje en
niet te vergeten een goed Cabrales kaasje erbij.
Of m’n eigen visje voor morgen vangen…

Geniet ervan !

Ciao,
Erwin Overdijk

nb.
Zit even tussen banen in, vandaar tijd om te schrijven.
En een goed begin is het halve werk heb ik altijd geleerd,
wellicht kan ik nu iets goedmaken voor later…

Hoi Erwin,

Dank je voor je reactie! Bon Area ken ik helemaal niet. Is dat deze winkel? Daar staat dat deze alleen in de provincie Barcelona en Lleida zitten, dus niet in Andalucía. Helaas wellicht… :slight_smile:

Wel grappig, de dingen die je noemt, die je graag NU zou doen (op een of m’n terrasje zitten met een vol rood wijntje en een goed Cabrales kaasje), dat zijn namelijk typische dingen voor het noorden.

Hier in het zuiden, zeker hier in Jerez, is het (uiteraard) een wijn van Jerez (sherry) of in de zomer een tinto de verano (goedkope rode wijn, liefst uit een pak, gemengd met citroenlimonade) en een tapasje van het één of ander erbij.

Mmmmmm, die tijd komt er alweer aan, het is nu ´s ochtends en ´s avonds nog wat fris, maar overdag haalt het met gemak de 25 graden! Perfect! :smiley:

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Yep, dat is de tent. Maar op internet weer een ander verhaal.
Jammer, dat ze in Cataluna blijven steken…

So skip the tip !

En de wijn ?
Tja, kan het niet helpen, voor mij geen tempranillo’s van hetzelfde jaar,
te jong, te waterig. Maar een koude volle topwijn of met een ijsblokje
gaat er bij mij wel in. Dus…slechts Reserva’s en Gran Reserva’s, anders
gaan mijn smaakpupillen protesteren. Sorry hoor Caroline, maar dat verhaal
van de tinto verano heeft maar 1 oorzaak…CENTJES…en een
gebrek aan smaakpupillen.

Maar ik moet zeggen dat ik absoluut niet vies ben van een mooie droge
Tio Pepe Sherry, daar krijg je pas honger van !

Trouwens…weet je dat ik me wat verbaasde over je collumn “eten” en
ongezond. Ik at iedere dag vis en zeevruchten (langostinos, gamba’s, sepia,
dorade, etc), een grote salade of zelfgemaakte soep voor, en een groot stuk
fruit als toetje. Je hebt gelijk, groente valt tegen maar gegrilde paprika’s zijn
er genoeg. Volgens mij is er slechts sprake van een wat andere vorm van
vitamines. Immers, in Nederland eet ik toch beduidend minder vis en fruit dan
ik in Spanje of Cuba eet. En veel meer knoflook in gerechten, erg goed voor de
bloedsomloop en het hart. Ik deel wel zonder meer je stelling dat ze in Spanje
best met wat meer met pepertjes mogen werken, daardoor ontstaat er een
bredere orientatie. So go for it baby en werk aan de smaakpupillen van je
dorpsgenoten in Jerez ! Kom ik volgend jaar het plaatselijke piri-piri gerecht
eten…

ciao y hasta la proxima,
Erwin

Hoi Erwin,

Waar ik over schrijf is altijd Andalucía, vrijwel altijd hier in Jerez en hier eten ze echt niet gezond. Ook hier eten ze veel vis en zeevruchten, maar alles gaat in een enorme laag olie, alsof het gefrituurd wordt. Daarbij ontbreken dus de groenten. Wellicht zit er wel wat groenten bij, maar veel te weinig om het daadwerkelijk gezond te noemen. Overigens worden die groenten ook vaak in een dikke laag olie gefrituurd…

En de wijn… De centjes zijn echt niet de enige oorzaak van tinto verano hoor. Het is werkelijk heel verfrissend, zeker als het in de zomer zo rond de 45 graden is.

Weet je het drinken van wijn is niet alleen wat je lekker vindt, maar ook cultuur en gewenning. In Nederland dronk ik niets liever dan droog wit (Elzasser of iets uit Chili) of een lekkere niet al te zware rode (frans, maar ook bijv. afrikaans).

Hier koop je gewoon niet zo gauw een importwijn (en ja, dat heeft zeker wel met de centjes te maken). Maar een reserva of gran reserva van rioja gaat er zeker wel in. Dat doe je hier echter eerder als je met meer personen bent. Hier tenminste.

Voor ik hierheen kwam dronk ik nooit sherry en om het idee om rode wijn te mixen met limoenlimonade moest ik gewoon lachen. In het begin houd je vast aan wat je gewend was, toch verandert dat. Al naar gelang je meer hier in het dagelijkse leven wordt opgenomen, pas je je ook aan op de gebruiken die men er hier op na houdt.

Mooi is dat, vind ik eigenlijk wel! :slight_smile:

Ik zal wel eerlijk zeggen, dat één van de dingen die ik nu dus heel graag doe als ik weer op bezoek ga naar Nederland: gezellig met mijn vader een goede fles wijn opentrekken uit zijn kelder en die samen leegtutteren. Het is nu iets heel speciaals geworden, om zo´n goede wijnen te drinken en dat is ook mooi! :slight_smile:

Liefs,
Carolina