Winkelen in Spanje
Sommige mensen hebben er een neus voor, anderen ook niet. Koopjes. Ikzelf behoor tot de laatste groep en heb er zeker geen neus voor. Echter, hier in zuid Spanje zijn er gelukkig veel mensen die je daar wel bij kunnen helpen. Andalucía is namelijk een perfecte plek om op koopjes af te gaan. Hoewel hier zeker niet alles goedkoop is, kun je de meeste dagelijkse noodzakelijkheden en ook hebbedingetjes voor een hele goede prijs krijgen. Als je maar goed zoekt.
Om te beginnen is er het gewone winkelen, het centrum, met veel winkels dicht bij elkaar. Daarnaast heeft iedere wijk zijn eigen kleine supermarktjes en ook het vertrouwde kruideniertje. Dan zijn hier ook nog de heel populaire mega warenhuizen, zoals Carrefour en Hypercor. Het zijn winkels die nog onder de term supermarkt vallen, maar die naast supermarkt-spullen vaak ook andere dingen verkopen zoals onder andere kleding, fietsen, tuinmeubelen en witgoed. Je kan het zo gek niet bedenken.
Winkelen is hier een ware familieaangelegenheid. Wanneer je ook gaat, maar vooral op zaterdag kom je overal gezinnetjes tegen: stelletjes; vader, moeder en kids; tot hele families. Het is of hier iedereen het motto “je kan alleen gaan, maar met zijn allen is toch veel leuker?!” lijkt te hebben. Geheid ook dat je, terwijl je aan het shoppen bent, vrienden en/of andere familieleden met hun gezin tegenkomt. Heel gezellig allemaal, hoewel niet altijd even praktisch als je gewoon een snelle boodschap wilt doen.
Over het algemeen is de prijs/kwaliteitsverhouding in deze winkels behoorlijk goed. Niet heel goedkoop, maar zeker redelijk. Wil je echt voor de koopjes gaan, dan zijn er hier de lokale markten. In Jerez is “Los Gitanos” heel bekend. Hier kun je voedsel en kleding krijgen, maar soms ook andere dingen. Het is een echte, typische markt en je komt er dan dus ook menig koopjesjager tegen. Heerlijk is het daar rond te slenteren, terwijl je de koopjes bekijkt en vooral ook de bezoekers.
Voor ieder is er wel wat wils hier in het zonnige zuiden van Spanje. Er zijn zeer veel verschillende soorten winkelmogelijkheden waar je uit kan kiezen om naar toe te gaan. Soms denk ik wel eens dat het te veel is en zie je door de bomen het bos niet meer. Dan ben ik blij met het kleine bakkertje en kruideniertje hier beneden aan mijn flat, waar ze me kennen en gewoon van me weten wat ik wil.
Liefs,
Carolina<o></o>