Bureaucratie
Als je in Spanje iets gedaan wilt hebben, moet je ervan uitgaan dat je moet wachten. Niets gaat gelijk, wat niet erg is, maar je moet er wel degelijk aan wennen. Zeker als je uit een overgeorganiseerd land als Nederland komt. Uiteindelijk krijg je het meeste wel gedaan, maar soms kan het oneindig lang duren. Daarbij lijken ze hier ook grote liefhebbers te zijn van papierwerk. Het is ongelooflijk hoeveel papier er hier voor verschillende dingen nodig is. En niets gaat in één keer, alles moet in veelvoud.
Dit kom je het meeste tegen bij de gemeente. Als nieuwe inwoner van dit land heb ik daar dus ook veel mee van doen gehad. Je zou denken dat je met je Nederlandse identiteit hier gewoon terecht kan, maar nee dus. Als je hier bijvoorbeeld wilt werken, moet je een identiteitsbewijs van hier hebben, om de zeer eenvoudige reden dat ze onze codes niet begrijpen en deze dus in hun systemen kunnen verwerken.
Je moet hiervoor voornamelijk bij het politiebureau zijn, bij een soort van vreemdelingendienst. Toch is het niet alleen voor vreemdelingen, want ook de lokale bevolking moet hierheen voor de aanvraag van identiteitsbewijzen. En geloof me, het zijn behoorlijk bizarre en onduidelijke procedures, helemaal voor nieuwelingen. Weinigen kunnen je precies vertellen hoe het gaat.
Ik had het geluk iemand in de buurt te hebben, die me in ieder geval wist te vertellen wáár ik naartoe moest. Hoewel, dat dacht ik. Bij het politiebureau aangekomen kreeg namelijk te horen dat ik me ook in moest schrijven bij het stadhuis, waar zij dan weer een certificaat van nodig hadden. Ik kreeg alvast de formulieren mee die ik moest invullen en kon weer gaan.
Na een week van hot naar her gaan, van vele papieren invullen en inleveren, mét het gewenste aantal kopieën, denk je dan dat je klaar bent. En op zich klopt dat, op zich ben je klaar met wat jijzelf moet doen, maar dan komt het wachten. Want die papieren worden het hele land doorgestuurd. Naar cádiz, naar Madrid en wie weet waarheen nog meer.
Uiteindelijk kon ik mijn Spaanse identificatienummer na een máánd opvragen en kreeg ik mijn identiteitspas VÍJF maanden na aanvraag! Normaal gesproken duurt dat “maar” 3 maanden, maar ik had geluk de aanvraag juist voor de zomer in te dienen. Blijkbaar wordt er door de overheid niet in juli en augstus gewerkt. Het was een aardige beleving, waar je gewoon door heen moet als je hier wilt werken. Zeer interessant, dat zeker en nu in ieder geval handig om te weten voor iedereen die mijn voorbeeld volgt.
Liefs,
Carolina