Column 45: Bureaucratie

Bureaucratie

Als je in Spanje iets gedaan wilt hebben, moet je ervan uitgaan dat je moet wachten. Niets gaat gelijk, wat niet erg is, maar je moet er wel degelijk aan wennen. Zeker als je uit een overgeorganiseerd land als Nederland komt. Uiteindelijk krijg je het meeste wel gedaan, maar soms kan het oneindig lang duren. Daarbij lijken ze hier ook grote liefhebbers te zijn van papierwerk. Het is ongelooflijk hoeveel papier er hier voor verschillende dingen nodig is. En niets gaat in één keer, alles moet in veelvoud.

Dit kom je het meeste tegen bij de gemeente. Als nieuwe inwoner van dit land heb ik daar dus ook veel mee van doen gehad. Je zou denken dat je met je Nederlandse identiteit hier gewoon terecht kan, maar nee dus. Als je hier bijvoorbeeld wilt werken, moet je een identiteitsbewijs van hier hebben, om de zeer eenvoudige reden dat ze onze codes niet begrijpen en deze dus in hun systemen kunnen verwerken.

Je moet hiervoor voornamelijk bij het politiebureau zijn, bij een soort van vreemdelingendienst. Toch is het niet alleen voor vreemdelingen, want ook de lokale bevolking moet hierheen voor de aanvraag van identiteitsbewijzen. En geloof me, het zijn behoorlijk bizarre en onduidelijke procedures, helemaal voor nieuwelingen. Weinigen kunnen je precies vertellen hoe het gaat.

Ik had het geluk iemand in de buurt te hebben, die me in ieder geval wist te vertellen wáár ik naartoe moest. Hoewel, dat dacht ik. Bij het politiebureau aangekomen kreeg namelijk te horen dat ik me ook in moest schrijven bij het stadhuis, waar zij dan weer een certificaat van nodig hadden. Ik kreeg alvast de formulieren mee die ik moest invullen en kon weer gaan.

Na een week van hot naar her gaan, van vele papieren invullen en inleveren, mét het gewenste aantal kopieën, denk je dan dat je klaar bent. En op zich klopt dat, op zich ben je klaar met wat jijzelf moet doen, maar dan komt het wachten. Want die papieren worden het hele land doorgestuurd. Naar cádiz, naar Madrid en wie weet waarheen nog meer.

Uiteindelijk kon ik mijn Spaanse identificatienummer na een máánd opvragen en kreeg ik mijn identiteitspas VÍJF maanden na aanvraag! Normaal gesproken duurt dat “maar” 3 maanden, maar ik had geluk de aanvraag juist voor de zomer in te dienen. Blijkbaar wordt er door de overheid niet in juli en augstus gewerkt. Het was een aardige beleving, waar je gewoon door heen moet als je hier wilt werken. Zeer interessant, dat zeker en nu in ieder geval handig om te weten voor iedereen die mijn voorbeeld volgt.

Liefs,
Carolina

Interessant, ik had niet gedacht dat het zo erg zou zijn, aangezien Spanje op elk vlak geweldige vorderingen heeft geboekt in de laatste 10-15 jaar.

Spanje heeft inderdaad veel vorderingen geboekt de laatste jaren, maar ligt toch nog altijd minstens een jaar of 5 (misschien zelfs 10) achter op bijvoorbeeld Nederland.

En dat is duidelijk merkbaar, zoals je wel kan lezen! :wink: :slight_smile:

Liefs,
Carolina

interessant om te lezen

hey daar vertel je me wat!:slight_smile: ik vertrek in mei ongeveer naar spanje
ma ik heb eigenlijk al werk gevonden bij een nederlands bouwbedrijf
ma ik zou toch wel zeker mogen beginnen dan met een belgisch
paspoort hoop ik toch als mijn spaans identiteitsnummer in verwerking is
anders gaan het daar moeilijke tijden worden begrijp ge!!hehe
maja moeilijk gaat ook natuurlijk :slight_smile: thanx voor je interessant informatie
hier heb miss je nog watvoor me groetjes

Nee, het is geen probleem. Zeker niet als je op vast contract zit bij die Nederlandse werkgever, zij zullen hoogstwaarschijnlijk wel je Belgische identiteitsnummer accepteren. Je kan het natuurlijk altijd even navragen.

Nu is het geen probleem om het Spaanse aan te vragen hoor, zoals ik al zei, je krijgt het gemakkelijk gedaan, alleen kost het tijd. Officieel gezien ben je verplicht je daar te registreren als je langer dan 3 maanden blijft, maar daar houdt niemand zich echt aan en het wordt ook niet gecontroleerd.

Echter, het is wel handig voor sommige dingen. Mocht je een lokaal bankrekeningnummer willen hebben bijvoorbeeld, dan wensen ze deze toch. Ze kunnen je buitenlandse code wel registreren, maar je krijgt dan een ander soort rekening die minder gunstig is. Een rekeningnr. hier is wel handig, mocht je dingen moeten betalen als vaste telefonie/internet e.d. voor in huis.

Ook als je een spaanse mobiel nummer wilt hebben met contract, dan heb je een Spaans identiteitsbewijs nodig dat langer dan 6 maanden geldig is. Let er op dat de aanvraagsdatum niet de datum zal zijn van je id-bewijs. Die datum wordt de datum dat Madrid het in behandeling heeft genomen (geloof ik). Een telefoon met prepaid kun je zonder probleem nemen.

Ben je dus van plan heel lang in Spanje te blijven, dan is het gewoon zeker nuttig om aan te vragen. Bovendien word je dan gewoon ook meer deel van het leven hier, i.p.v. de buitenlander te blijven.

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je me altijd contacten!

Liefs,
Carolina

thanx carolina ik begon hem al te knijpen eerlijk gezegd hehe
als ik daar 3a4 maanden moesten gaan rondzwerven :slight_smile:
voor dat ik kon beginnen met werken zou zwaar zijn
fijn van je dat je mij heb geholpen met mijn vraag over mijn hond
ik zou hem graag willen mee pakken weet je
het is afwachten nu kan haast niet meer wachten
ik denk er constant aan droom er zelfs van hahaha!!
ik weet hoe het daar is ik voel mij daar beter thuis als hier in belgiè
ma ik ga eens zien he thanx;) groetjes

Graag gedaan hoor!

Enne… Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het wel!
Succes met alles!

Liefs,
Carolina