Column 43: In de keuken

In de keuken

Een tijdje geleden las ik in een nieuwsbericht dat Spaanse kinderen, naast Britse, de dikste van Europa zijn. Dat bericht zou me, voor mijn verhuizing naar Spanje, verbaasd hebben. Echter, nu ik toch al een tijdje hier woon, zeker niet meer. De Spaanse keuken is namelijk niet gezond. Veel koolhydraatrijk voedsel dat met elkaar gecombineerd wordt en zeer weinig tot geen groenten. Het is vreemd, want daar is hier juist zoveel van.

Persoonlijk ben ik geen keukenprinses, maar wel iemand die van lekker eten houdt. Groenten zijn nooit mijn favoriet geweest. Althans, dat dacht ik. Na een tijdje hier, merkte ik namelijk dat ik de typische Nederlandse groenten, het “groenvoer”, toch echt miste. Hier worden groenten amper gegeten en als het al gegeten wordt, zijn het vaak bonen: een soepbord vol donkere bonen in een donkere saus met als je geluk hebt een stukje worstje of twee. Het smaakt niet slecht, maar het is behoorlijk eentonig.

Van salades lijken ze hier nog nooit gehoord te hebben. Tenminste, niet de heerlijke volle maaltijdsalades zoals we die in Nederland kennen. Spreekt men hier over salade, dan moet je nog maar afwachten of je er überhaupt een blaadje groen in zal kunnen vinden. Thuis ben ik dan ook blij dat ik dit wél kan maken en gelukkig is mijn lief al helemaal overstag wat betreft de groenten die ik nu voorschotel.

Daarnaast worden er ook weinig kruiden in de Spaanse keuken gebruikt. Knoflook meer dan genoeg, misschien wat peper en zout, maar dan houdt het ook op. Wil je een beetje gekruid voor een Andalusiër koken, kijk dan echt uit, want ze kunnen er slecht tegen. Pittig eten is onbekend in deze keuken. Jammer, want het gebruik ervan zou het eten zoveel interessanter en gevarieerder maken. Het lijkt ze hier niet echt veel uit te maken.

Tot slot zijn ook de pannen niet wat wij gewend zijn. Een wok kennen ze niet en ook een antiaanbaklaag is ze vreemd. Gelukkig zijn hier nu wel enkele Duitse supermarkten die dit toch aanbieden, voor mij een goede oplossing, maar ik vraag me af of de Spanjaarden dit zullen aanschaffen. Áls ze dat al doen, ben ik benieuwd of ze weten hoe ze deze goed moeten gebruiken en ik hoop werkelijk dat ze begrijpen, dat ze deze niet met de schuurspons schoon moeten maken.

Liefs,
Carolina

Geen reacties?

Liefs,
Carolina

Ha ha, iedereen is zo verbaasd te lezen dat de spaanse keuken eigenlijk best wat creativiteit mist, daarom heb je nog geen reacties… ze staan met hun mond vol tanden. Men kent de tapas en die lijken heel gevarieerd. Maar idd, als je elke dag even een borrel gaat drinken, dan zijn de olijven en tostada con jamon e.d. ook snel heel normaal.

Het gezin waar ik verbleef, de moeder kwam uit Andalusie, de keuken is daar misschien iets uitgebreider, maar veel stoofpotten met linzen en worstjes. Allemaal veel knoflook en best vet. Dus veel last van mijn maag gehad daardoor. Maar gelukkig was de echte Paella heerlijk, met konijn natuurlijk. En veel gegrilde vis op de BBQ in de tuin, ook als het regende. :wink:

De salade bestond uit wat sla, komkommer en mais, beetje zout, citroensap en veel olijfolie… elke dag opnieuw :disgust:. Daar kon ik ook weinig variatie in aanbrengen, want anders lusten de kids het niet. Ojaa, komkommer ging er ook nog door WOW.

Ik heb daar wel eens witlofschotel gemaakt en andere ovenschotels met groente (koolrolletjes enzo). Nou, ik moest ver zoeken hoor om alle juiste ingredienten te vinden. Maar ze vonden het wel heerlijk.

Idd erg jammer dat ze de wok niet kennen!!! Lekker verse groente enzo. De groene bonen waren ongeveer het enige wat ze echt aan groente aten naast de salade. En aubergines op de gril, die ook.

Jouw mannetje boft maar met jou, dat hij nu al die lekkernijen mag proberen, zeg hem dat maar :D.

Groetjes!!

WORTEL bedoel ik
er ging ook wortel door de salade haha

Hahahahaha, dank je voor je lieve en leuke reactie Babs! Vind het toch mooi hoe jij iedere keer jouw eigen situatie herkent in mijn columns! :slight_smile: Voelt stiekem toch wel prettig, die kleine bevestiging! :wink: :smiley:

Liefs,
Carolina

Ha ha, fijn om te lezen :tongue:. Maar door jouw verhalen leef ik soms in gedachten weer in Madrid, heerlijk gewoon. Ik merk dan ook wel dat ik het mis, maar er zijn nog even wat andere dingen die ik graag wil doen, voordat ik serieus ga bedenken of ik wel of niet in Nederland wil blijven… en ik denk dat de familie ook zoiets heeft van ‘blijf maar even hier’, ze vinden het al niks dat ik in juni in mijn uppie naar Ecuador ga :D.

Van het weekend belde er 2 vriendinnen op uit Spanje. Even gezellig bijkletsen… poeh, het was even geleden dat ik Spaans heb gesproken. Ze vroegen of ik snel kwam, dus ik vertelde van mijn Ecuador plan. Nu gaan ze kijken of zij misschien een lang weekend deze kant op kunnen komen. Ook heel erg leuk!! :wink:

Ik ga snel even je volgende column lezen.

Groetjes!
Babs

Hoe lang is het eigenlijk geleden dat je in Madrid woonde? En hoe lang heb je daar gewoond? Lekker zeg, dat je naar Ecuador gaat! Moet een prachtig land zijn! Wanneer ga je precies? En hoe lang?

En??? Wat vond je ervan? :wink:
Graag bij díe column vermelden! :wink:

Liefs,
Carolina

Nou, schrik niet, dat is alweer 11 jaar geleden dat ik daar woonde. Ik heb van mijn 20-22ste in Tres Cantos gewoond, ten noorde van Madrid, als au-pair. Maar ben nog vaak teruggeweest, en vriendinnen zijn ook hier geweest. En misschien binnenkort weer een keertje. Het lijkt in jaren ook veel langer geleden dan mijn gevoel, soms lijkt het wel als gister ofzo. Ik heb het enorm naar mijn zin gehad daar, maar om nog langer au-pair te blijven zag ik niet echt zitten. Ik heb echt overal mijn CV afgegeven, vooral bij hotels. Maar niks… tot ik terug in Nederland was. Toen belde Holiday Inn op. Maar ja, toen waren de Spaanse authoriteiten nog wat strenger en mocht ik niet blijven als ik niet een bepaald bedrag op mijn rekening had staan, dus kreeg ik geen residencia papieren. Maar zonder residencia papieren, geen baan. Ik heb uren in de rij gestaan bij de vreemdelingen politie, echt, het lukte niet. (En ik kan je vertellen, das niet leuk om in zo’n rij te moeten staan, in de hitte, haren blond van de zon… en bijna als enige vrouw zijnde ha ha)

Daarnaast zeg ik altijd dat ik half in Spanje opgegroeid ben, we hadden vroeger een apartementje in Salou (het toen nog niet zo toeristische Salou, veel mooier dus - sorry als ik nu mensen beledig, maar dat is mijn mening). Ik ging daar heen van mijn geboorte tot mijn 17e.

Maar ja, heb ondertussen hier ook weer een hoop opgebouwd en dan wordt het moeilijk om dat weer allemaal achter te laten.

Half juni vertrek ik naar Ecuador, ga dan voor dik 5 weken. Wil een paar weken vrijwilligerswerk doen daar en natuurlijk wat rondreizen. Hoop daar leuke reismaatjes te vinden, maar ben daar niet bang voor. Ecuador is prima alleen te doen. Heb er dus ook echt veel zin in. Vorig jaar wilde ik eigenlijk al gaan, maar dat heb ik helaas uit moeten stellen. Nu heb ik de centjes bij elkaar en nu gaan met die banaan.

Ga nu even op je andere column reageren :wink:

Doei!!

Wauw, al 11 jaar geleden! Toen was dat nog heel anders, wonen in Spanje, het verre buitenland. Nu is dat totaal anders, Dat alles één Europa is, maakt het veel gemakkelijker. Ik kan me voorstellen dat je nu een leven opgebouwd hebt in Nederland. En je kan gewoon genieten van af en toe eens een bezoekje.

Enne… Mocht je ooit in de buurt van Jerez komen, laat het me dan zéker even weten! :smiley:

Liefs,
Carolina