Column 25: De Spaanse Bruiloft

De Spaanse Bruiloft

Alles hier in Zuid Spanje is gerelateerd aan het weer. Het hele leven kun je wel zeggen; werk, lunchtijden, de avonden, de te maken afspraken; werkelijk alles heeft verband met het klimaat, want niemand wil met de hoogste temperaturen buiten in de felle zon verblijven. Zo ook dus de bruiloften. Ik heb in mijn leven nog niet veel bruiloften meegemaakt, maar in Nederland was ik het toch gewend dat een bruiloft overdag, liefst ’s ochtends zelfs, plaatsvond met eventueel een feest ’s avonds. Hier dus niet.

Sinds ik officieel naar Spanje verhuisd ben, heb ik twee typisch Spaanse bruiloften meegemaakt. Hoewel, typisch Spaans wellicht niet, maar wel degelijk typisch Andalusisch. De eerst, in juli, nog niet eens zozeer, daar deze zondags overdag plaatsvond. Je kunt je wellicht voorstellen dat dit in hoogzomer geen pretje is. De laatste van de twee heb ik afgelopen zaterdag gehad en die was helemaal zoals het er hier aan toe hoort te gaan.

Een Andalusische bruiloft vindt plaats op zaterdag. Om ongeveer 18.00 uur is de inzegening in de kerk en wat later, om ongeveer 21.00 uur een diner met aansluitend een feest. Deze tijdstippen zijn begrijpelijk daar het rond die tijd toch meestal niet zo heel heet meer is, hoewel dat nu nog af en toe tegenvalt. Jerez, als stad van de vele kerken, is in ieder geval op zaterdag, zeker in september, een plaatje om te bezoeken, met ongeveer op elke straathoek wel een bruidspaar. Heel apart.

Het huwelijksdiner vindt plaats in één van de vele speciale dinergelegenheden die Jerez rijk is. Vaak is dit een bodega. Ook González Byass, de bodega waar ik dus werk, heeft die mogelijkheid en hoewel ik zo de voorbereidingen van al menig bruiloftsdiner heb gadegeslagen, heb ik er tot op heden nog aan geen enkele deelgenomen. Wellicht komt dat ooit nog wel.

Het aantal gasten kan nog behoorlijk oplopen, daar Spaanse families absoluut niet klein te noemen zijn. Tussen de 200 en 500 gasten is zeker niet vreemd, waarbij 200 zeker als een kleine groep gezien wordt. Bijzonder is dat wel, zo een enorme zaal met meestal velen ronde tafels, allen even prachtig gedekt. Het bruidspaar zit altijd met hun ouders aan een aparte tafel in het midden.

Het feest aansluitend kan nog verschillen, maar hier in Jerez is de kans groot dat flamenco, ongeacht of dat van te voren gepland was of niet, er een deel van uit zal maken. Meestal zijn er wel één of twee personen die flamenco kunnen zingen en al gauw wordt de DJ overstemd, waarna hij, in ieder geval een tijdje, overbodig blijkt te zijn.

En het einde? Neem van mij aan dat het feest van een Andalusische bruiloft zonder uitzondering tot de kleine uurtjes duurt. Meestal is dat zelfs tot de volgende ochtend.

Liefs,
Carolina