Senioren
Een dagelijks Spaans straatbeeld: op een plein of in een straat ergens in de stad staan of zitten een paar oudjes gezellig samen te keuvelen. Leunend tegen een muur of zittend op een bankje of wellicht op een zelf meegenomen tuinstoel die pontificaal op straat is gezet. Een ander dagelijks Spaans straatbeeld: 5 oude mannetjes zitten aan een tafeltje in een bar, een sigaretje rokend, en praten over de dingen van alle dag, terwijl ze een kaartje leggen.
Beide voorbeelden komen hier werkelijk heel veel voor, veel meer dan in Nederland. Het is opvallend en ik vind het altijd prachtig om te zien. De mensen blijven hier niet eenzaam binnen in hun huisjes, ook niet op hun oude dag en dat is heel ontroerend en mooi.
’s Ochtends vroeg vind je ze al buiten. Zie je ze in een lokaal barretje waar ze ontbijten met vrienden die ze daar dagelijks ontmoeten. Daarna verkassen ze naar de straat, een plaza of hun eigen portaal. Heel gemoedelijk, heel warm. Meestal kom je ze vrijwel de gehele dag wel buiten tegen, op de middaguren na, die gewoon veel te heet zijn.
De Spaanse senioren doen dit overigens niet omdat ze thuis alleen zijn, want geloof me, dat zijn ze niet. Vrijwel alle ouderen hier, en dan bedoel ik opa’s en oma’s, wonen nog bij hun kinderen in. Bejaardentehuizen zijn er wel, maar zeer weinig (hier in Jerez geloof ik maar één, en dat voor een stad van zo’n 200.000 inwoners). Hoe dat precies komt, weet ik niet, maar ik vermoed dat het een mix van factoren is.
De belangrijkste reden is denk ik toch wel het warme karakter van de mensen hier. Spanjaarden zijn heel zorgzaam en de familie is alles voor ze. Het is hier gewoon ondenkbaar dat je niet voor je eigen familie wil zorgen, als dat wel in je macht ligt en er is altijd wel iemand binnen de (meestal zeer grote) familie die voor opa en/of oma zorgen kan.
Daarnaast uiteraard het geld. De salarissen liggen hier nu eenmaal niet hoog, dus is er ook niet veel pensioen. Als men dus stopt met werken is er meestal niet veel geld over voor de oude dag. Daar helpen je kinderen dan mee.
Uiteraard maakt het waarom niet zoveel uit. Het blijft iets heel moois, die groepjes ouderen op straat. Het straalt warmte uit, is heel puur en het is zo ook heel zichtbaar hoe tevreden de oudjes hier zijn. Eenzaamheid lijkt hier niet te bestaan en dat is erg prettig.
Veel liefs,
Carolina