:RUSSIA:
Mijn ervaringen met de Russische medemens, beperkten zich tot gisterochtend voornamelijk tot het beeld dat ik van ze heb gekregen door de Turkse All. Inclusieve formule. Luidruchtig en drankzuchtig.
En dan denk je net als alle andere mensen (allicht) dat Rusland een grijze communistische blokkendoos is.
Nou St. Petersburg igg niet! Zodra ik wakker werd en we gingen dalen, zag ik groene velden en bossen. De eerste auto die ik kon onderscheiden was wel een Trabant en daarna was het echt verbazing. St. Petersburg hangt van de groene parken aan elkaar. Dat moet ook wel, om het nog een beetje leefbaar te houden natuurlijk. Gisteravond hebben we een beetje rondgelopen en gekeken en gewoon alles op ons in laten werken.
We kwamen er al snel achter dat het Russische bier goedkoper is dan water, en dat verklaard misschien, waarom mannen om 10.00 uur 's ochtends al met een halve liter bier rondlopen.
En dat Cyrillische schrift he? Onze kijk en vergelijkkunde liet ons al flink in de steek, toen we met de overstap de verkeerde kant op gingen en eenmaal weer boven zagen dat we toch wel erg ver van ons hotel zaten. Dus weer onder de grond en weer terug waar we vandaan kwamen om uiteindelijk bij de juiste metro uit te komen. En dan sta je daar. Niemand spreekt Engels, straatnaambordje zijn er sporadisch en zo klein gepriegelt dat je amper kunt oncijferen wat er staat. Dus je kijkt op de kaart en naar de straatnaam en zegt dan: ja, dit ziet er wel hetzelfde uit, volgens mij zitten we goed
En hoe geweldig is het dan, om een Russisch sprekend iemand bij je te hebben! Kristina is nu al goud waard gebleken en strax zien we haar weer, om de rest van St. Petersburg te bekijken.
Ik kan niet anders zeggen dan: Vooroordeel: ja, maar ook weer niet. Totaal verrassend!! Tot de volgende keer.