Voor de niet ingewijden, wij hebben nu een “dochter” van Ryanair, VivaColombia en die vliegt voor ong 50.000 pesos en goedkoper naar (bijna) alle grote steden in Colombia. Wie dus nog met de bus reist is dus niet echt “mee” of zoekt de vergezichten of een beetje avontuure onderweg … Maar de lokale maatschappijen zijn ook begonnen met hun tarrieven aan te passen die nu vlieg je heel goedkoop de lokale vluchten en is het dus echt niet meer voordelig je tijd onderweg te gaan verliezen.
Ja dat zal best als je maanden van tevoren boekt, en dan ook ter plaatse (want via internet met een buitenlandse betaalkaart is het sowieso veel duurder). Bij mij kostte het aller- allergoedkoopste enkeltje Cartagena - Bogotá, ongeveer anderhalve week van tevoren geboekt in Medellín, toch echt 190.000 pesos (ongeveer 95 euro).
En een enkeltje Medellín - Cartagena was 170.000 pesos (±85 euro).
Dit waren vluchten met LAN en Avianca, want die van VivaColombia waren nog veel duurder.
Het was wel de moeite waard want ik had niet zoveel uren in de bus willen zitten, maar het hakt wel hard in je budget.
Bij VivaColombia moet je ook nog oppassen voor de extra kosten voor je bagage. De meeste mensen die Colombia bezoeken, zullen toch meer bij zich hebben dan alleen handbagage.
In Nicaragua kun je voor een paar euro met de bus naar de volgende leuke plek (die meestal al op 4 uurtjes verderop ligt).
Cecilia u betaald zelfde prijs via hun website met uw betaalkaart local of foreign. Omgerekend in Pesos uiteraard, nee u moet geen maanden op voorhand boekenom die tarief te hebben want het is een VAST tarief en JA er is een meerprijs voor bagage butien de handbabage. MAAR de tieslag als u uw valies of rugzak op voorhand aangeft (de extra bagage laat ons duidelijk zijn) is ong 40.000 pesos per trip, dat betekdn dan npg dat uw reis met de vlieger goedkoper is dan in de bus. En je verliest geen dag onderweg, maar ja geloof mij maar lekker niet en ga uw dag wat verliezen onderweg. Ja mannekes wat hebben jullie tegen Colombia ? Er is hier 10 keer meer te zien dan in een Land als Nicaragua en dan is absoluut niet overdreven ! Is een groot land een nadeel ? Nee want er is meer te zien en je vliegt goedkoop naar de dichtste luchthaven en daar doe je je ding. Nicaragua kun je vergelijken met 1 Colombiaanse provincie, ja zo is het gemakkelijk om dan te zeggen 4 uur rijden … hier is in de Provincie Antioquia meer te zien dan heel Nicaragua tesamen !
Ik heb niks tegen Colombia maar wel tegen valse informatie. Zoals ‘er is niks te zien in Nicaragua’ en ‘vliegen in Colombia is goedkoop’. Dat is gewoon niet zo.
Alle Colombianen vertelden ons dat het alleen voor Colombianen goedkoop is om vliegtickets te kopen, en als je ver van tevoren boekt of geluk hebt. Voor buitenlandse betaalkaarten via internet is het opeens 2x zo duur als je gaat afrekenen. Via lokale reisbureautjes kon ik ook niet goedkoper vinden dan die 170.000 en 190.000. Als je genoeg geld meebrengt is het prima maar voor de 25 euro per dag waarvoor je in Nicarague kunt reizen, ga je het echt absoluut niet redden in Colombia. Dan heb je net je hotel maar nog geen eten of vervoer.
Colombia is een heel mooi land, maar wel 2x zo duur om doorheen te reizen, en de steden zijn groter en stinkender en het eten minder gevarieerd (buiten de grote steden). De natuur is wel heel mooi en de mensen aardig. Maar met 2,5 week kun je beter naar Nicaragua gaan.

Een roundtrip Medellin Bogota aan 29.000 pesos, daar kan ik de pejage nog niet betalen laat staan mijn auto voorrrijden ! Kijk zelf, je moet dal wel een beetje slim zijn en de promotie kiezen he http://www.vivacolombia.co/co/conoce.htm
En ik lieg toch niet u moet mij ook geen woorden in de mond keggen die ik niet gezegd heb. Ik zeg niet er is NIETS te zien in Nicaragua ik zeg er is hier 10 KEER MEER te zien en dat is nog een zeer vooerzichtoge inschatting. Bodendien in Nicarugua kom je beter niets tegen want met de infrastuctuur die zij hebben vlieg je nog beter net zoals Chavez (ja ik weet het venezuela is zelfs nog beter dan Nicaragua maar zelfs dan nog) naar Cuba want anders heb je 2 keer malchance als ge daar in eenhospitaal belandt. Er is geen enkel vergelijk mogelijk met Colombia dat is de waarheid en die gaat u uit de weg. Colombia is in vergelijking met Nicaragua een modern land met moderne infrastuctuur waar veel te zien is maar ook zeer piepkleine ´pareltjes. Zeg mij anders hoeveel door de UNEXCO tot weredgoed uitgeropen monumenten zij hebben !? Wel via de Unesco leren wij in Nicarugua welgeteld 1tje om hun plezier te doen, The Ruins of San Leon, wat dat ook moge weze. Dan kijk je naar Colombia http://www.vivacolombia.co/co/conoce.htm maar dat is slechts een kleine greep uti wat er hiet te zien is en waar je met je mond open naar gaat zitten staren ! Het Goudmuseum in Bogota bijvoorbeeld, de Canon van Chicamocha, Villa de Leyba, Canon de Cristales, Siera Navada de Santa Marta enfin dat zijn allen MONUMENTEN om U tegen te zeggen !
U weet best dat ik gelijk heb dat ik zeg dat in VERGELIJKING met Colombia er in Nicaragua NIETS te zien is en daar sta ik ook bij ! U legt mij wel woorden in de mond die ik niet gezegd heb ! Als je natuurlijk PDVA sympathisant bent dan is Nicaragua the right place for you !
Volgens mij zit je op het verkeerde medium om je politieke frustraties te uiten… beter zoek je een politiek forum, geen reisforum.
Ik leg geen woorden in je mond, je zei (schreeuwde) zelf BIEP BIEP NADA.
Over die zogenaamd goedkope tickets: vanuit het buitenland kun je die niet voor die prijs kopen. En als je het in Colombia probeert via reisbureautjes, ook niet. En via internet (in Colombia) met een Nederlandse of Belgische creditcard / debitcard, ook niet.
Die prijzen zijn lokkertjes. Dat zeiden alle Colombianen ook tegen ons. Zodra je gaat afrekenen, komen er opeens allerlei kosten bij waardoor het 2x of wel 4x zo duur is.
Misschien vinden veel reizigers die moderne infrastructuur juist helemaal niet leuk. Alle charme is er af. Het lijkt op veel plaatsen net Europa of de VS.
In Nicaragua is ontzettend veel te zien. Met 3 weken rondreizen heb ik nog niet eens de helft kunnen zien van wat ik allemaal had willen zien. Je kunt je er makkelijk 2 maanden vermaken. Cultuur, afwisselende natuur, dieren, leuke steden, aardige mensen, lekker eten, muziek, activiteiten zoals hiking, kayakken of vulkaan-boarden… Ben je er eigenlijk wel eens geweest?
Maar goed, de vraagsteller is al lang niet meer geïnteresseerd in de antwoorden.
Veel plezier in je prachtige Colombia, dat gelukkig geen ENKEL politiek probleem heeft. ![]()
Don’t take my word for it, beside the fact that Nicaragua is smaller and easier to travel by bus there is not a lot to see that can compare with the wonders of Colombia, accept it and live with it ! http://boards.bootsnall.com/nicaragua-vs-colombia-t45434.html
Je ontwijkt heel handig de vraag of je er überhaupt wel eens zelf geweest bent…
Heeft u mij de vraag gesteld dan ? Antwoord is ja ! Ten eerste in de hoofdstad is NIETS te zien maar dan ook niets. Reis dus direct verder naar bv Granada. Verder moet ik tot mij spijt melden dat er buiten enkele leuke stadjes die niets zijn in vergelijking met de Coloniale steden en dorpen in Colombia waarvan er meerdere werelderfgoed zijn van de UNESCO is er in Nicaragua weinig te beleven valt dan dat je pakweg op de Dominicaanse Republiek ook kunt. Of ga eerder naar Costa Rica, veel mooiere stranden ! Wil je in Colombia maar het strand, ga dan met een speedboat vanuit Cartagena naar de Islas de Rosario, Playa Blanca bijvoorbeeld, ga daar snorkelen naar de koraalriffen. Of ga naar Santa Marta naar het Tayrona natuurpark, ook snorkelen, unieke omgeving. Maar de grootste aanrader aan de kust is de Ciudad Perdido de Santa Marta in De Siera Nevada (4700 meter boven zeeniveau), zeer indrukwekkende trip. Enfin de UNESCO werelderfgoedsites liggen hier voor het rapen :
Cartagena (Haven, forten en groep monumenten)
Los Katios Nationaal Park
Historisch centrum van Santa Cruz de Mompox (niet te missen echt een filmset waardig)
Nationaal archeologisch park van Tierradentro 1995
Archeologisch park van San Agustín 1995
Reservaat eiland Malpelo
Tierradentro Archeologisch Park
Maar sommige van de volgende steden staan op de Watch list van de Unesco en moeten zeker niet onderdoen voor de vorige meer bekende :
Monguí (Boyacá)
Santa Fe de Antioquia (y Puente de Occidente)
Villa de Leyva
Ráquira
Jardín (Antioquia)
Guatape (El Penol - Antioquia)
Barrichara (Santander) recht uit een Film van Clint Eastwood
Natuur niet te missen :
Canon de Chicamocha, enkel te vergelijken met de grand Canyon
Caño de Cristales uniek in de wereld
Guajira Woestijn
Tatacoa Woestijn
Tequendama Watervallen
Echter als u naar een stijl “Club Med” vakantie hunkert zou ik u wel Nicaragua kunnen aanbevelen ! Maar dat kan een beetje overal in de Caraïben.
En weer onwaarheden… Nicaragua is absoluut niet Club Med stijl. Eerder is Cartagena dat.
Heb je echt niets anders te verzinnen dan mij wat te komen beledigen. U heeft niet geantwoord op de volgende FEITEN/VRAGEN :
1.) In Managua is niets te zien
2.) De coloniale stadjes in Nicaragua stelllen weinig voor vergeleken met de colombiaanse pareltjes
3.) Waar zijn de Grote bezienswaardigheden stijl Werrelderfgoed in Nicaragua ? (goed verstopt ?)
4.) Welk zijn de Grote Natuurlijke bezienswaardigheden die kunnen concurreren met :
- Canon de Chicamocha
- Tatacao Woestijn
- Ajaira Woestijn
- Tequendama Watervallen
- Canon de Cristales
5.) Welk zij eventuele Grote bekende Musea die kunnen concurreren met :* - Goudmuseum Bogota*
- Botero Museum Bogota
- Museo De Antioquia Medellin (ook Botero verzameling, grootste ter wereld)
- Botero Ploaza Medellin
en ga zo maar door
WEL HET ANTWOORD WEET IK OOK WEL, u ook wel maar je gaat het hier niet zeggen natuurlijk want dan sta je voor schut !
Ik vindt het uitermate triest van u dat u als reactie zomaar gaat beginnen schelden en beledigen, dit zegt veel over u, gaat u maar lekker naar Nicaragua en blijf hier in Colombia alstublieft WEG ! Waarvoor van harte dank !
Maar jongens toch, PeterHenderickx, serieus? Maar echt…serieus? Is het nu echt zo’n onoverkomelijke ramp dat er mensen op aarde rondlopen die Colombia niet alleen maar door een roze bril zien? Wat maakt dat nu uit? Gij doet precies alsof mensen die Colombia niet Het Beloofde Paradijs vinden slechte mensen zijn.
Ik blijf zeggen dat ik Colombia ook mooi vind maar Peter kan het om de een of andere reden niet hebben dat ik Nicaragua aanraad boven Colombia, vooral in geval iemand maar 2,5 week heeft. Daarvoor is Colombia te groot en bovendien duurder.
Peter ziet dat als schelden. Ik geloof dat hij wel meer dingen ziet die er niet zijn.
Om dezelfde redenen zou ik iemand met maar 2,5 week tijd eerder Peru aanraden dan Brazilië, als dat de keuze was. Ook al is Brazilië een mooi land… het is gewoon te groot voor 2,5 week, en 2x zo duur als Peru. Idem voor Colombia versus Nicaragua.
Ik kan er niet tegen als mensen het afraden om naar een prachtig land als Nicaragua te reizen, gebaseerd op allerlei onwaarheden en persoonlijke politieke kift. Moeten we mensen dan ook afraden naar Italië af te reizen, dat gerund wordt door de grootste idioot aller tijden? Nee toch?
Nicaragua is een fantastisch vakantieland met genoeg te zien voor zeker een maand of meer, heel afwisselend qua natuur en cultuur, dus sowieso ook genoeg moois te zien voor 2,5 week. En Club Med is wel het laatste waar het aan doet denken.
Liever geef ik een vraagsteller realistische antwoorden (de voor- en nadelen per land) zodat diegene zelf de afweging kan maken. Aan leugens heeft niemand wat.
Hahah is deze discussie nog steeds nog bezig! Ongelofelijk waar maken jullie beide druk om?
goed punt Bjorn, ik liet me weer op de kast jagen om niks
vraagsteller is zelfs nooit meer terug komen om überhaupt de verdere antwoorden te bekijken ![]()
Hoi Cecilia74,
Ik had je een priveberichtje gestuurd… misschien dat je dit niet doorhad?
Hoor graag van je.
Pascal