coca cola beschermend?

Hallo,

Je hoort regelmatig zeggen dat het helpt wanneer je coca cola drinkt om te voorkomen dat je maag/darmproblemen krijgt?
Hebben jullie hier ervaring mee?
Of hebben jullie andere tips om te voorkomen dat de vakantie enigszins bepaalt wordt door toiletbezoeken… :wink:

Bedankt alvast.

Er zijn heel veel tips op dit forum en in de boekjes te vinden die er voor zouden moeten leiden dat je geen last van diarree krijgt. Zelf lap ik altijd al die tips aan mijn laars en eet en drink ik alles :wink:

Wat ik wel zou doen: wen rustig aan het vakantieland, aan het klimaat en aan de kruiden. Eet niet meteen te spicy, bij sommigen valt dat niet lekker. Bovendien moet je voorzichtig zijn met temperatuurschommelingen. Als ik een blikje cola drink wat net uit de koeling (of erger: de vriezer) komt, dan voel ik dat in mijn darmen. Ookal is er met die cola helemaal niks mis.

1 like

Ik moet heel eerlijk zeggen dat Cola ook niet altijd helpt, beste wat je kan doen is de eerste dagen goed gewend raken aan alles … en daarna doe ik altijd gewoon maar alles ( uiteraard niks bizars )

en mocht je het toch krijgen… naar mijn mening niks tegen doen remmers etc verschuiven het probleem alleen

over het algemeen gaat alles gewoon goed en is er niks om je zorgen over te maken :slight_smile:

1 like

Mijn ervaring is dat coca cola op kamer temperatuur helpt bij misselijkheid en als je te scherp gegeten hebt ,na de maaltijd. Beslist geen koude cola want dat maakt het nog erger.

Groetjes

1 like

Het drinken van veel suiker en koolzuurdhoudende dranken wordt altijd afgeraden in geval van diarree. De suikers in de dranken brengen de darmen nog verder van slag.

Beter is het om (in Indonesie) het drankje Pocari Sweat te gebruiken om je vochthuishouding op peil te houden of (meegebrachte) ORS (zouten en mineralen) in schoon drinkwater op te lossen. Water, thee (zonder suiker), bouillon en rijstwater worden eveneens geadviseerd.

Over Coca Cola gaan veel verhalen in de rondte (roestige bouten losmaken, te gebruiken als “vaginale douche” om zwangerschap te voorkomen, alles lost op wat in de CC valt, etc., etc.) maar deze blijken stuk voor stuk tot de “broodje aap” categorie te behoren. CC heeft geen enkele “beschermende” of voorkomende werking m.b.t. maag- en darmproblemen, anders dan dat je weet dat het uit een gecontroleerd fabricageproces komt met strenge kwaliteitseisen

1 like

Die zakjes pharolit helpen als je al diarree en overgegeven hebt, ook Pocari sweet.
Dat zijn middeltjes om uitdroging tegen te gaan.

Bij ons helpt coca cola op kamertemperatuur, om de problemen van diarree etc. voor te zijn.

Bovendien is suiker goed voor de spieren, suiker zit ook in Pharolit en Pocari sweet.

1 like

Slechts de halve waarheid.

Het gaat hier denk ik om Cola light, deze is werkzaam bij voedselvergiftiging. Waarschijnlijk gaat het fosforzuur in Cola-light de bacteriën te lijf, want gewone Cola helpt niet. De suiker in gewone Cola beschermt de ziektekiemen tegen het fosforzuur.

Zelf drink ik het op vakantie dagelijks en tot op heden nooit ergens last van gehad en ik eet bijna alles.
Maar of dat aan de cola ligt of dat ik altijd geluk heb gehad…

Mythes over Coca-Cola
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7f/Diet_Coke_Mentos.jpg/220px-Diet_Coke_Mentos.jpg http://bits.wikimedia.org/skins-1.18/common/images/magnify-clip.png
Coca-Cola light en Mentos

Rond Coca-Cola zijn veel verhalen in omloop gekomen, voornamelijk broodjeaapverhalen. Een aantal van deze broodjeaapverhalen zijn:
[ul]
[li]Coca-Cola zou vlekken op kleding op kunnen lossen (wel bloedvlekken verwijderen);[/li][li]Coca-Cola zou donker haar blond maken;[/li][li]Coca-Cola light (in veel landen Diet Coke genoemd) zou een probaat middel tegen diarree of misselijkheid zijn;[/li][li]Eens zou een man in de fabriek in een ketel vol Coca-Cola gevallen zijn en werd slechts zijn gebit teruggevonden, hij zou volledig zijn opgelost;[/li][li]Coca-Cola waaraan men een aspirientje heeft toegevoegd, zou een krachtig afrodisiacum zijn. Zo krachtig dat degene die dit consumeert met de eerste de beste naar bed zou willen gaan. Volgens een andere lezing zou de combinatie geen afrodisiacum zijn, maar wordt iemand die het consumeert gek of hyperactief.[/li][li]Coca-Cola zou de Kerstman bedacht hebben (de Kerstman bestond natuurlijk al langer, maar Coca-Cola is wel verantwoordelijk voor de huidige vorm en kleur van de kleding).[/li][li]Slechts vijf[bron?] topmensen bij het bedrijf zouden de formule van de siroop kennen en om de kans dat zij gelijktijdig overlijden te minimaliseren, mogen zij nooit samen in een auto of vliegtuig reizen.[/li][/ul]De televisieserie MythBusters onderzocht gedurende het eerste seizoen een aantal mythes over de werking van Coca-Cola, met hilarische uitkomsten.

Bron: Wikipedia.

Helemaal vergeten de bron te vermelden :smiley:

Het gaat beslist NIET om de light-variant! Artsen in het WKZ (ziekenhuis in Utrecht) geven juist regelmatig gebluste cola (cola zonder prik) aan patientjes met maag-darmklachten. Vandaag te druk met werken op m’n werk, maar ik zal donderdag even de bieb induiken.

Hoe dan ook, het is te simpel gesteld om te zeggen dat alles met cola te voorkomen is.

1 like

Coca Cola haalt wel degelijk roest van bouten, maakt werkvloeren schoner, en dit kon je in het verleden makkelijk testen met een stuiver in een glas cola.
Het argument dat het gefabriceerd word door een zeer gecontrolleerd proces betekend niet dat het niet schadelijk kan zijn voor de gezondheid, kijk maar naar sigaretten, drank, etc…

Er zijn vele broodjes aap verhalen, waarvan er veel over cola gaan.

Sluit me volledig aan bij Jenny.

Zelf heb ik dezelfde ervaringen opgedaan .

Ook in het ziekenhuis waar ik werkzaam was werd het op die manier toegepast.

1 like

Bedankt voor jullie vele reacties.
We zorgen gewoon dat we dagelijks van beide cola varianten er 1 drinken, dan moet het goed komen. :wink:

En we nemen inderdaad ORS mee, op voorhand.
Kan het beter voor niets meenemen, dan er om verlegen zitten, denk ik.

Gr.

Zakjes Pharolit kosten hier een schijntje, en ook die Pocari Sweet in 2 liter flessen is niet duur.
Diet Cola vindt je hier niet zo snel en als… dan in (over) dure blikjes. Niet teveel meenemen